#20 , 05 aug 2011 23:09
Samenwonen / samenhuizen zoals hier wordt beschreven, is in mijn geval enorm nadelig.
Ik ben momenteel invalide, in begeleiding bij GTB en niet in staat voor een eigen inkomen te zorgen.
Als samenwonende (of dat nu partner is of niet, daar wordt écht niet naar gekeken), heb ik een heel erg miniem inkomen, zodat de mede bewoner alle kosten op zich zou moeten nemen als huur, electriciteit, water, gas, noem maar op. Dat gaat van mijn geld niet af dan.
Dus dat is op zich niet echt een optie dan.
Wat betreft verhuizen naar een totaal andere regio.
Ik weet dat het heel erg goed bedoeld is en het idee is me ook al te binnen geschoten, kwestie van alles overwegen op dit punt in mijn leven.
Maar ik heb in deze omgeving een leven opgebouwd en niet alleen voor mij, ook voor mijn zoontje. Zomaar even een paar 20km verder weg gaan wonen, is niet haalbaar.
Ik heb overigens ook geen vervoer en kan dit niet bekostigen.
Weg van familie, vrienden, in een onbekende omgeving...
Moest ik geen kind hebben, waarom niet dan.
Maar ik kan mijn kind niet van alles dat het kent gaan afsnijden.
En het is best wel fijn ergens te wonen waar je een leven opgebouwd hebt.
Mijn ex-vriend zal opgenomen worden in een psychiatrisch ziekenhuis vanwege verslaving aan pijnmedicatie, gamen en zware depressie en is bovendien al enkele jaren invalide met een negatieve prognose. Gezien zijn inkomen onder het bestaansminimum is en wij tevens in de toekomst ook geen koppel vormen en nooit wettelijk samen gewoond hebben, beiden zelfs als statuut 'feitelijk gescheiden' hadden, is hij in geen enkel opzicht verplicht mij te onderhouden. Wij gaan uit elkaar, elk zijn eigen spullen, eigen schulden (beide voortgesproten uit ons ex-huwelijk, gelukkig zelf geen nieuwe schulden gemaakt, we zijn beide al 4jaar aan het betalen voor onze exen, heel erg fijn, we gaan mekaar den duvel niet aandoen).
Mijn ex-man heeft geen eigen huis, inkomen onbekend (al een jaar lang geen contact).
Brussel is absoluut géén regio waar ik wil wonen. Dan voel ik me zo plots geen Belg meer, geen Vlaming meer.
Nee, geef mij maar echte Vlaamse regio's. Frans kan ik ook niet goed spreken.
Ik kan nog een laatste poging wagen om langs immo kantoren te gaan met het aanbod dat mijn moeder mee-huurt, maar enkel ik de woonst als hoofdverblijfplaats zal hebben.
In principe mogen ze dit dan niet weigeren, als zij zegt dat ze sporadisch wel op dat adres wil verblijven, maar niet als hoofdverblijf en wel wil delen in de kosten.
Zij heeft wel een vaste job.
Even overlopen met de sociale werkster hoe ik dat dan allemaal het beste voor kan leggen, ook kwestie van huurwaarborg, verzekering etc.
Kan dat niet doorgaan, mag ik aannemen dat geen enkel immo kantoor aan mij wil verhuren momenteel zonder dat iemand anders ergens mee pusht. Een plaats met 2 slaapkamers, liefst nog aangepast aan mindervalide en liefst rond 400€ per maand met een aller uiterste maximum van 500€ (meer gaat echt niet, kom ik serieus in de problemen, schiet er niets meer over om van te eten dan), geen enkel immo kantoor gaat me zo aanbieden bij haar cliënten als 'goede' kandidaat.
Misschien ook verzwijgen dat ik een kind heb. Weet het niet.
Ik kan misschien het vonnis voorleggen waarin de allimentatie staat ter bevestiging van wat extra euro's per maand, maar dan kan ik niet verzwijgen dat ik een kind heb natuurlijk.
Wordt dat allemaal niets, dan zal het opvang worden in Lommel. Ook niet gelijk de regio die mijn voorkeur geniet, de verbinding tussen Lommel en Balen is niet bepaald denderend. Maar goed, andere optie is crisisopvang in Turnhout en da's nog verder weg.
Daartussenin is niet echt iets, dus ja...
Worden nog een paar spannende weken waarin heel wat knopen doorgehakt moeten worden.
Wordt het opvang Lommel, zal ik ook daar moeten zorgen dat ik een woonst vind om naderhand te wonen, zodat ik niet constant mijn zoontje van school moet veranderen uiteraard, dat is niet gezond voor hem.
Als ik binnen een paar jaar dan terug kan gaan werken, kan ik wel weer een auto aanschaffen en is Balen weer dichterbij / makkelijker te bereiken. Gaat mijn zoontje naar 't middelbaar, is het toch keuze tussen Hasselt en Mol of Geel. Kan ik op basis daarvan nog kijken waar ik mogelijks een huisje koop (als de situatie dat daartegen toelaat, binnen velen jaren:p).