Problemen met aangrenzende tuin

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Problemen met aangrenzende tuin

#16 , 09 jun 2011 16:34

Ik veronderstel dat de maximum hoogtes gemeten moeten worden vanop de grond waarin de afsluiting staat....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Carinecn

#17 , 09 jun 2011 17:17

Eigenlijk is dat niet eerlijk dan. Je bent dan verplicht om ook je grond op te hogen om toch privacy te hebben?

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 09 jun 2011 19:58

Meet dan aan de kant van de gebuur. Dan is de afsluiting enkele cm lager. :mrgreen:

Reclame

Carinecn

#19 , 09 jun 2011 21:07

Ik had het wel over 40cm dat is meer dan een paar cm.

lucgescheiden

#20 , 09 jun 2011 21:19

mss dat het beterkoop is van je eigen grond eveneens met 40 cm op te hogen, en
vervolgens eens samen een pint te gaan pakken met je buur?
Handige documenten voor Personenrecht

Carinecn

#21 , 09 jun 2011 21:22

MAW het is belachelijk mijn vraag.
Bedankt in elk geval!

lucgescheiden

#22 , 09 jun 2011 21:35

Vragen zijn dat nooit, heeft men mij ooit wijsgemaakt.

roharro

#23 , 09 jun 2011 21:44

Dit alles bewijst weer eens dat Einstein met zijn relativiteitstheorie gelijk had. Wat men denkt te zien hangt af van de plaats waar men zich bevindt. Zo ook met de hoogte van die afsluiting.... :idea: :idea: :idea:

Carinecn

#24 , 09 jun 2011 21:52

Als men een vraag stelt dat met hinder te maken heeft wat de buur betreft dan is het niet denkbaar dat men alles oplost met een pint, want die buur maakt dat je extra kosten moet betalen. Ik zit trouwens niet in die situatie maar het leek me wel terecht dat er twee kanten zijn aan een verhaal en dat het geen kwaad kon ook daar aandacht aan te besteden. De ene kant die ophoogt en de andere kant die niets kan doen of in de kosten valt zonder dat die het zelf wil. Ik kan begrijpen dat een paar centimeter mensen ook niet op stang jagen, maar sommige mensen kennen geen grenzen of vinden het niet nodig om toch maar enigzins een beetje rekening te houden met anderen of zal ik zeggen buren. En zoals gezegd 40cm is geen 50cm.

roharro

#25 , 09 jun 2011 21:56

Als men een vraag stelt dat met hinder te maken heeft wat de buur betreft dan is het niet denkbaar dat men alles oplost met een pint, want die buur maakt dat je extra kosten moet betalen. Ik zit trouwens niet in die situatie maar het leek me wel terecht dat er twee kanten zijn aan een verhaal en dat het geen kwaad kon ook daar aandacht aan te besteden. De ene kant die ophoogt en de andere kant die niets kan doen of in de kosten valt zonder dat die het zelf wil. Ik kan begrijpen dat een paar centimeter mensen ook niet op stang jagen, maar sommige mensen kennen geen grenzen of vinden het niet nodig om toch maar enigzins een beetje rekening te houden met anderen of zal ik zeggen buren. En zoals gezegd 40cm is geen 50cm.
Het antwoord is vrij eenvoudig: zomaar 40 à 50 cm ophogen mag niet. Dat is wijziging van het relief en is verboden.

lucgescheiden

#26 , 09 jun 2011 22:04

Terechte repliek, echter waar een afsluiting op de scheidingslijn staat, wordt deze als gemeenschappelijk beschouwd.
In dat geval, zullen de buren de kosten van ophoging van deze afsluiting moeten delen.
Indien u meer bijdrage van uw buur wenst te bekomen, zal u dit ofwel in der minne moeten schikken, ofwel start u een burenvete die wellicht jaren zal aanslepen, met alle meerkosten vandien.
Als u dit kan vermijden door middel van een pint te betalen, zou ik in u plaats; mijn keuze snel gemaakt hebben.

waldek2

#27 , 11 jun 2011 07:36

Ik ga ervan uit dat de buren hun tuin heraangelegd hebben zonder dat het de bedoeling was dat ze hierdoor "beter" over de omheining konden kijken. Ik heb zelf drie buren aangrenzend aan mijn tuin. Eentje (rechts) heeft colstrop van 1,8m geplaatst zodat die 100% privacy heeft, nochtans nadat wij daar drie jaar eerder een Bekaert-afsluiting van 1,8m hadden gezet . De tweede (links) heeft in onderling overleg een doorzichtige Bekaert-draad geplaatst van 1,8m ter vervanging van een versleten 1,5m afsluiting. We zien van elkaar alles in de achtertuin : deze buren houden van een babbel. De derde buur (achterkant, wonende in een andere straat) die heeft een kippengaas met kippen en kippenhok staan tegen de volle breedte van onze achtertuin. In dit perceeltje staan struiken. Als deze achterbuur de struiken om de zoveel jaar snoeit dan kijkt deze in onze tuin.
M
Zo het feit dat een buur niet in je tuin kan kijken is "een aangename vorm" van privacy, maar dat is geen verworven recht. Soms moet men daar zelf aanwerken.
En ook de plaats van inkijk is belangrijk. Hebben de buren nu rechstreeks inkijk op de "binnenkoer" direct aan de achterdeur waardoor men 's morgens of s'avonds niet meer ongestoord in pijama durft rond te lopen ? Zo ja, dan moet men eerlijk durven zeggen wat men verlangt en dan kijkt men al eens uit naar oplossingen. Ga eens wandelen op een zondag en neem deel aan de georganiseerde wandelingen (marching). 6, 12, 20 km. Dan kom je in steegjes in de achtertuinen. Men ziet dadelijk meerdere oplossingen.

moemoe

#28 , 16 jun 2011 21:25

Naast mijn huis is juist het omgekeerde gebeurd. De buur heeft in de loop der jaren grond afgegraven. Nu begint hij te zagen dat de afsluiting die op de scheidingslijn staat begint over te hangen naar zijn kant op en dat vanin mijn tuin, bij hevige regenbuien, het water op zijn grond loopt.

lucgescheiden

#29 , 19 jun 2011 01:46

tja, buren een ras apart ...

sigurros
Topic Starter

#30 , 07 aug 2011 09:30

Nog even verder over de situatie, in kader van de hevige regenval de laatste tijd:

De tuin van mijn ouders staat constant onder water. Grenzend aan die schutting hebben zij een kippenhok, ze hebben reeds maatregelen moeten nemen omdat de kippen gewoonweg verzuipen doordat de buur zijn grond heeft opgehoogd.
Ten tweede is het afvloeiingssysteem van de buurman NIET in orde, anders was er heel wat minder hinder.

Mijn ouders gaan nu, uit noodzaak, zelf ook nakijken om hun grond evenveel te verhogen. Pech dan voor de andere aangrenzende tuinen....
Dit is gewoon een straatje zonder einde, uiteindelijk zal nu iedereen in de straat in kosten moeten komen omdat 1 persoon beslist zijn tuin op te hogen zonder aan de gevolgen te denken.

Terug naar “Andere”