Ik leef van een bestaansminimum (ik ben werkloos met 33% invaliditeit RVA en in begeleiding GTB (VDAB) ) Hierdoor bedraagt mijn inkomen net iets minder dan het bestaansminimum en zal het ocmw moeten bijspringen als ik alleen staande moeder wordt. (momenteel woon ik nog samen). Nu ben ik al 3 jaar intensief op zoek, eerste 2 jaar tesamen met mijn vriend, nu zijn we van plan om apart te gaan wonen.
Maar ik krijg nergens een huurwoning te pakken.
Perfekt normaal. Mensen met het dubbele van uw inkomen worden ook geweigerd. Hier spreekt u dat uw inkomen iets minder dan het bestaanminimum is. Spreken we hier dus van zo'n € 700 ? U zegt "zal het OCMW moeten bijspringen". Het immokantoor heeft dus totaal geen zicht op uw inkomsten. Hun redenering klopt. Volgens mij is dus € 500 zelfs niet haalbaar.
Zijn er oplossingen, dat ik toch aan een huurwoning zou kunnen komen?
Sociale woningen, lijkt mij een oplossing. Maar dan zijn we met de wachtlijsten vertrokken voor een paar jaar. Hoe dat het komt dat die wachtlijsten zo lang zijn hoef ik u niet te vertellen dacht ik, met de "open grenzen" en de "eigen volk laatst" politiek van de afgelopen regeringen.
Mag ik liegen tegen immo kantoren over mijn inkomen? (voor zover ze niet kunnen nagaan dat ik lieg uiteraard).
U mag uiteraard liegen, maar ze zullen wel bewijzen vragen, zodat het liegen u in feite geen stap verder brengt. Vergelijk het niet met een leugen t.o.v. je werkgever voor je aanwerving waar dat een reden tot ontslag kan geven. Het is niet omdat je bij het zoeken naar een woning een leugentje om bestwil gedaan hebt, dat je verhuurder dat als een reden voor opzeg kan aanwenden, voorzover hij al kan opzeggen uiteraard.
Ik vind het al erg dat je nergens meer terecht kan met huisdieren
Daar zou ik voor het welzijn van het dier kiezen en erover zwijgen en desnoods liegen als de pest. Het enigste dat u kan overkomen is dat de verhuurder naar de vrederechter stapt, en dan zal de uitspraak nog niet steeds in uw nadeel hoeven te zijn. Het is niet omdat er in een kontract een clausule staat die het houden van huisdieren verbied, dat je je daaraan hoeft te houden.
Nu ook al niet meer alleenstaande moeder met een laag inkomen, terwijl ik wel kan aantonen dat ik terug aan het werk kan gaan, al is dat niet onmiddelijk (kan nog enkele maanden duren, immers zoek ik aangepast werk aan mijn handicap).
Daar wringt het schoentje. U moet
nu kunnen bewijzen wat uw inkomen is. Een verhuurder of immokantoor zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Hou daar steeds rekening mee. Ik doe dat ook als ik tegen hen een gerechterlijke procedure start.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard