Nieuwe firmawagen-minder gezinsvriendelijk: wijziging loon ?

fdr
Topic Starter

Nieuwe firmawagen-minder gezinsvriendelijk: wijziging loon ?

#1 , 01 aug 2011 20:39

Het nieuwe manegement van mijn werkgever heeft beslist om alle bestaande firmawagens van de hand te doen om ze te vervangen door één merk met drie variaties in type al naargelang de inhoud van de functie van de werknemer; beslissing moet nog uitgevoerd worden.

Mijn huidige firmawagen beschouw ik als zeer gezinsvriendelijk (houdt het midden tussen een break en een monovolume), de nieuwe absoluut niet. Ik vermeld opzettelijk geen merk noch type omdat er géén discussie zou ontstaan over gebruiksgemak van beide wagens; gebruiksgemak is volgens mij uiteindelijk een individuele beleving al naargelang je gezinssituatie.
Ik weet nu reeds dat wij de nieuwe wagen minder privé zullen gebruiken dan momenteel het geval is (bvb. er mee op reis gaan, zal niet lukken omwille van véél beperkter bagageruimte en het nieuwe verbod op het plaatsen van imperiaal/dakkoffer en trekhaak/fietsenrek).

Om het (fiscaal) voordeel van mijn huidige wagen te valoriseren (woon-werkverkeer én privégebruik), wordt een bedrag ingehouden op mijn nettoloon, volgens de gangbare wettelijke bepalingen (à 5000km want woon-werktraject is <25km).
Als ik dus in de toekomst mijn wagen minder privé zal gebruiken, mag ik dan spreken van een soort loonverlies, kan ik een compensatie vragen daardoor, is dit een éénzijdige wijziging van de loonsafspraken te noemen ?

Zijn er (juridische) overwegingen die ik kan opwerpen rekening houdende met het verlies aan gebruiksgemak/loonelement ?
Laat ik duidelijk stellen dat mijn firmawagen geenszins als een "gereedschap" moet gezien worden, het is van bij het begin een loonelement geweest (ik ben géén reizend personeelslid).

Dank voor uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 aug 2011 22:17

als er op je arbeidsovereenkomst geen exact model van auto op staat, heb je enkel recht op een auto van een bepaalde waarde. Als die waarde (ongeveer) identiek blijft, kan je er niks tegen doen.

En het staat je vrij om de fiscus in te lichten dat je firmawagen géén gereedschap voor je werk is. Dan zal deze even je loonbrief herrekenen ;).

vtec

#3 , 02 aug 2011 11:04

als er op je arbeidsovereenkomst geen exact model van auto op staat, heb je enkel recht op een auto van een bepaalde waarde. Als die waarde (ongeveer) identiek blijft, kan je er niks tegen doen.
Er is nog een ander element : het leasebedrag volgt bij mijn bedrijf de index; echter de leaseprijzen zijn sterker toegenomen zie ik als ik de car configurator van het leasebedrijf gebruik. Dus als mijn contract binnen 2 jaar afgelopen is zal ik ook 'minder' auto hebben dan ik nu heb. En dat 'minder' zal dan inderdaad een kleiner model of kleinere motor of minder uitrusting zijn

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2011 14:50

Laat ik duidelijk stellen dat mijn firmawagen geenszins als een "gereedschap" moet gezien worden, het is van bij het begin een loonelement geweest (ik ben géén reizend personeelslid).
Dat is net de reden waarom volgens mij bedrijfswagens beperkt moeten worden, of extra belast. De oorsprong van bedrijfswagens waren nog altijd wagens die werknemers voor hun beroepsactiviteit nodig hadden.

Bedrijfswagens als looncomponent is op zich niet verantwoord. Op de autosnelweg haal je bedrijfswagens er héél makkelijk uit: veel audi's en BMW's die risicovol rijden, zijn bedrijfswagens (kijk maar naar wat er naast de nummerplaat staat: "Leasemaatschappij die of die"). Waarom zou je als bestuurder immers voorzichtig en ecologisch rijden als zowel de wagen, de verzekering als de brandstof door je werkgever betaald worden?

Neen, afschaffen die onnodige bedrijfswagens. Mensen zullen veel bewuster en voorzichtiger beginnen rijden.

Maar kom, beetje off-topic, misschien... ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vtec

#5 , 02 aug 2011 22:01

Dat is net de reden waarom volgens mij bedrijfswagens beperkt moeten worden, of extra belast. De oorsprong van bedrijfswagens waren nog altijd wagens die werknemers voor hun beroepsactiviteit nodig hadden.

Bedrijfswagens als looncomponent is op zich niet verantwoord. Op de autosnelweg haal je bedrijfswagens er héél makkelijk uit: veel audi's en BMW's die risicovol rijden, zijn bedrijfswagens
Neen, afschaffen die onnodige bedrijfswagens. Mensen zullen veel bewuster en voorzichtiger beginnen rijden.

Maar kom, beetje off-topic, misschien... ;-)
Maar kom, beetje jaloezie misschien - zeker?!

De dag komt dichter dat ik een managementvennootschap opricht & mijn activiteiten als zelfstandig consultant verricht in naam van mijn werkgever, dan is mijn bedrijfswagen wel noodzakelijk voor mijn beroepsactiviteit (net als nu overigens). Scheelt wat belastingen volgens collega' s die de stap al hebben gezet.

Gezien ik op meerdere (binnen- en buitenlandse) bedrijfsentiteiten word gefactureerd is er geen sprake van schijnzelfstandigheid. En wat dat roekeloos rijden betreft, ik maal jaarlijks veel kilometers af met mijn bedrijfsbolide en met 2 kinderen haal ik het niet in mijn hoofd om risicovol te rijden zoals je het omschrijft.

Gebruiker21

#6 , 03 aug 2011 09:28

Maar kom, beetje jaloezie misschien - zeker?!
Kinderachtige reactie. Het is niet omdat ik mijn mening geef, dat dit automatisch uit jaloezie is. Je zou beter reageren op mijn stelling dat iemand niet ecologisch verantwoord zal rijden als hij zelf de brandstof niet moet betalen,
ik maal jaarlijks veel kilometers af met mijn bedrijfsbolide en met 2 kinderen haal ik het niet in mijn hoofd om risicovol te rijden zoals je het omschrijft.
Die kinderen zitten dus steeds in uw wagen? Ook indien u van en naar het werk rijdt?

Sorry, hoor, ik begrijp best dat mensen die nu een bedrijfswagen hebben, die niet graag afgeven, maar die mensen zouden beter eens berekenen of het niet voordeliger is om het voordeel van een bedrijfswagen in loon verrekend te zien. Voor een werkgever is het veel voordeliger om een bedrijfswagen te geven, en vele werknemers trappen daar in, en beseffen pas later dat ze flink belast worden op die wagen.

Bij mijn laatste loononderhandelingen werd me ook een bedrijfswagen geboden. Maar ik heb vriendelijk bedankt en gevraagd om me een bruto loonsverhoging te geven die overeenkomt met een netto-loonsverhoging die de kosten van een wagen per maand dekt (brandstof, verzekering, onderhoud, occassionele reparatie, belasting en maandelijkse afschrijvingswaarde). Na lang aandringen is me dit ook toegestaan. Dus jaloezie? Ik denk het niet. Gezond verstand? Ja, dat wel.

Ik koop dus mijn wagen zelf, zal in de toekomst dus ook niet het probleem hebben dat de bedrijfswagen niet naar mijn zin is, of dat ik zonder wagen val als ik van job zou veranderen. Aangezien ik ook glijdende werkuren heb, hoef ik niet als een gek naar het werk te rijden, maar kan ik zonder stress, op het gemakje en op een zuinige manier naar het werk rijden. Als ik dan sommige "bedrijfswagens" met gestresseerde ventjes in maatpak zie voorbij vliegen op een soms bijzonder gejaagde manier, kan ik enkel maar gelukkig zijn dat ik niet hoef mee te draaien in dergelijke stresserend mallemolen. Ik stoor me alleen wel wanneer zo'n bedrijfsaudi aan het bumberkleven is omdat mijnheer zo nodig op tijd op het werk moet zijn.

Dus moraal van het verhaal: een bedrijfswagen lijkt leuk, maar als je het voordeel van een bedrijfswagen vertaalt kan zien in effectief netto-loon, ben je meestal beter af. Spijtig genoeg dringt dit bij velen niet door.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#7 , 03 aug 2011 11:13

Een bedrijfswagen wordt ook niet in aanmerking genomen voor uw latere pensioensregeling.
(Tenzij misschien bij de leasing van een rolator. :mrgreen: )

Gebruiker21

#8 , 03 aug 2011 12:59

Een bedrijfswagen wordt ook niet in aanmerking genomen voor uw latere pensioensregeling.
Ook een goed argument om voor het loon te kiezen. Eentje waar ik zelf nog niet aan gedacht had, eerlijk gezegd.

Verder kies ik zelf voor een vrij bescheiden wagen, terwijl het extra loon dat ik gekregen heb, er van uit gaat dat ik de standaard bedrijfswagen zou genomen hebben, die een stuk duurder is en een stuk meer verbruikt dan de wagen waar ik nu mee rij. Ik heb dus én vervoer én hou nog een héél stuk extra loon over. Maar zoals ik al zei: iedereen doet wat hij wil, ik stoor me enkel aan mensen die op de weg onvoorzichtig rijden omdat het materiaal waar ze inzitten toch niet van hen is en de gevolgen van een accident met enkel blikschade dus weinig gevolgen heeft voor hen (andere leasewagen gaan ophalen, klaar).

vtec

#9 , 03 aug 2011 13:19

Klopt, maar de brutolonen tellen niet onbegrensd mee voor de berekening van het pensioen...
Meeste kaderleden zitten boven dat plafond zodat een loonsopslag niet vertaald wordt in een hoger pensioen aan het eind van de loopbaan.

@Gebruiker21 : leuke opslag heb jij onderhandeld : maandelijkse kost van mijn auto is 700€ + BTW + brandstof (5.000 liter op jaarbasis, dus een kleine 7.500 EUR)

En wie het te bont maakt qua verbruik (afwijking tov mediaan) "mag" in zijn vrije tijd een cursus eco-driving gaan volgen

Gebruiker21

#10 , 03 aug 2011 14:56

De tijd dat enkel "kaderleden" een bedrijfswagen kregen is al lang voorbij, hoor. Nu is krijgt jan en alleman een bedrijfswagen als "looncompensatie".

Voor de duidelijkheid: die loonsonderhandeling die ik vernoemde ging niet over een opslag, het ging over bij het bedrijf komen werken of niet. Maar het kwam inderdaad neer op het inwisselen van de bedrijfswagen voor een verhoging van het voorgestelde brutoloon met een héél stuk meer dan 1000 €, hoor (ik ga het exacte bedrag hier nu niet meteen posten). Ook altijd leuk bij de volgende indexering, dat hogere brutoloon, of bij de volgende automatische loonsopslag, die hier bij ons steeds een vast percentage van het huidige brutoloon is. ;)

5000 liter op jaarbasis? Als je een beetje normaal verbruik hebt, neem bijvoorbeeld 6 liter, dan bol jij op jaarbasis een goeie 83.000 km? Da's geen gemiddeld verbruik meer, hé. Ik denk dus niet dat jij een vergelijkbare situatie hebt met andere bedrijfswagens. Ik denk dat het overgrote deel van de bestuurders in Vlaanderen niet aan 50.000 km op jaarbasis komen. Als ikzelf aan 40.000 km op een jaar kom, zal het al veel zijn...

vtec

#11 , 03 aug 2011 15:32

5000 liter op jaarbasis? Als je een beetje normaal verbruik hebt, neem bijvoorbeeld 6 liter, dan bol jij op jaarbasis een goeie 83.000 km? Da's geen gemiddeld verbruik meer, hé. Ik denk dus niet dat jij een vergelijkbare situatie hebt met andere bedrijfswagens. Ik denk dat het overgrote deel van de bestuurders in Vlaanderen niet aan 50.000 km op jaarbasis komen. Als ikzelf aan 40.000 km op een jaar kom, zal het al veel zijn...
Rekenfout gemaakt, mijn excuses - 35.000 km, gemiddeld verbruik 7L/100 km (2 liter motor, 170 PK, defensieve rijstijl), dus 2.450L brandstof. Waarvan >90% puur in functie van het werk, heb naast het "werkpaard" nog een leuke vrijetijdsauto + motor. Kinderen vinden "de rode" leuker om in mee te rijden dan "de grijze", vandaar dat ik privé weinig met de bedrijfswagen rondbol. Bonus malus -2 dus als bumperklevende brokkenmakende leaserijder scoor ik blijkbaar niet goed. En ik ga dit vooral zo houden beste Tom :)

fdr
Topic Starter

#12 , 06 aug 2011 22:44

Mijn dank aan JPV voor diens nuttige bijdrage.

Hoewel de slotzin m.i. lichtjes voorbijgaat aan wat ik wou meegeven over de keuze van (het type) wagen : hierbij was de functionaliteit voor de werksituatie niet bepalend (géén grote solide wagen omwille van véél beroepskilometers), maar wel de gezinssituatie (een degelijke wagen voor een gezin met actieve 'oudere' tieners); bovendien wordt het voordeel reeds fiscaal aangegeven. Dat dit op forfaitaire basis is, is eigen aan de fiscale spelregels.
Tenslotte en dit verder geheel terzijde: voor het gebruik van de wagen in het buitenland, op vakantie overwegend dus, moeten wij zelf een terugbetaling doen aan de werkgever en zijn de eventuele ("plotse") garagekosten geheel voor onze rekening, als een soort compensatie voor dit voordeel, wat dus het fiscaal gunstige "loon" toch enigzins relativeert.

Met vriendelijke groeten.

fdr
Topic Starter

#13 , 06 aug 2011 23:13

Verschillende reacties bevestigen mijn vrees dat men niet leest wat er staat/gevraagd wordt, maar enkel dat wil gelezen hebben waarover men zelf iets kwijt wil.

Zo is er sprake van Audi's en BMW, is blijkbaar een standaard bedrijfswagen geen bescheiden wagen ... welnu, de firmwagen die ik heb is géén van voornoemde merken, is een normale gezinswagen. Daarover ging de vraag, dat was net HET punt.

Ik heb nergens meegedeeld of ik een vrouw dan wel een gestresseerd ventje in maatpak ben en over mijn rijstijl heb ik niets prijs gegeven, maar toch blijk ik, omdat ik een firmawagen heb, dus een onverantwoorde bumberklevende gejaagde randdebiel te zijn zonder ecologisch besef en die niet eens begrijpt dat de firmawagen -- ooit toegekend toen daar nog volledige sociale en fiscale bijdragen op verschuldigd waren (!!!) -- aan het latere pensioen knabbelt en dus duidelijk enkel aan kortetermijndenken doet.

Tenslotte begrijp ik totaal de band tussen glijdende werktijden / gehaastheid enerzijds en zelf aangekochte / door bedrijf aangekochte wagen anderzijds niet.

Mijn dank en met vriendelijke groeten.

een jan en alleman (blijkbaar).

JPV

#14 , 07 aug 2011 12:05

Mijn dank aan JPV voor diens nuttige bijdrage.

Hoewel de slotzin m.i. lichtjes voorbijgaat aan wat ik wou meegeven over de keuze van (het type) wagen : hierbij was de functionaliteit voor de werksituatie niet bepalend (géén grote solide wagen omwille van véél beroepskilometers), maar wel de gezinssituatie (een degelijke wagen voor een gezin met actieve 'oudere' tieners); bovendien wordt het voordeel reeds fiscaal aangegeven. Dat dit op forfaitaire basis is, is eigen aan de fiscale spelregels.
Tenslotte en dit verder geheel terzijde: voor het gebruik van de wagen in het buitenland, op vakantie overwegend dus, moeten wij zelf een terugbetaling doen aan de werkgever en zijn de eventuele ("plotse") garagekosten geheel voor onze rekening, als een soort compensatie voor dit voordeel, wat dus het fiscaal gunstige "loon" toch enigzins relativeert.

Met vriendelijke groeten.
Als je auto niet voor het werk gebruikt wordt (zoals je impliceerde) is je auto niet onderworpen aan de forfaitaire basis, maar moet het volledige voordeel belast worden en valt de bewijslast van de werk-km's ten laste van jou ;). Dus toch maar oppassen met je verklaring dat het "eigen aan de fiscale spelregels" is. Eigenlijk doe je blijkbaar een valse verklaring.

mava105

#15 , 07 aug 2011 12:53

En wie zegt dat die auto minder kost dan uw voorgaande? Auto's worden ook alsmaar duurder.
Als uw werkgever u bij aanwerving een wagen ter waarde van bvb 20.000 € ter beschikking stelde, zal hij vandaag de dag voor die prijs alleen maar een kleinere wagen kunnen aankopen, zelfs rekening gehouden met de indexering van uw loon.

Terug naar “Andere”