Maar kom, beetje jaloezie misschien - zeker?!
Kinderachtige reactie. Het is niet omdat ik mijn mening geef, dat dit automatisch uit jaloezie is. Je zou beter reageren op mijn stelling dat iemand niet ecologisch verantwoord zal rijden als hij zelf de brandstof niet moet betalen,
ik maal jaarlijks veel kilometers af met mijn bedrijfsbolide en met 2 kinderen haal ik het niet in mijn hoofd om risicovol te rijden zoals je het omschrijft.
Die kinderen zitten dus steeds in uw wagen? Ook indien u van en naar het werk rijdt?
Sorry, hoor, ik begrijp best dat mensen die nu een bedrijfswagen hebben, die niet graag afgeven, maar die mensen zouden beter eens berekenen of het niet voordeliger is om het voordeel van een bedrijfswagen in loon verrekend te zien. Voor een werkgever is het veel voordeliger om een bedrijfswagen te geven, en vele werknemers trappen daar in, en beseffen pas later dat ze flink belast worden op die wagen.
Bij mijn laatste loononderhandelingen werd me ook een bedrijfswagen geboden. Maar ik heb vriendelijk bedankt en gevraagd om me een bruto loonsverhoging te geven die overeenkomt met een netto-loonsverhoging die de kosten van een wagen per maand dekt (brandstof, verzekering, onderhoud, occassionele reparatie, belasting en maandelijkse afschrijvingswaarde). Na lang aandringen is me dit ook toegestaan. Dus jaloezie? Ik denk het niet. Gezond verstand? Ja, dat wel.
Ik koop dus mijn wagen zelf, zal in de toekomst dus ook niet het probleem hebben dat de bedrijfswagen niet naar mijn zin is, of dat ik zonder wagen val als ik van job zou veranderen. Aangezien ik ook glijdende werkuren heb, hoef ik niet als een gek naar het werk te rijden, maar kan ik zonder stress, op het gemakje en op een zuinige manier naar het werk rijden. Als ik dan sommige "bedrijfswagens" met gestresseerde ventjes in maatpak zie voorbij vliegen op een soms bijzonder gejaagde manier, kan ik enkel maar gelukkig zijn dat ik niet hoef mee te draaien in dergelijke stresserend mallemolen. Ik stoor me alleen wel wanneer zo'n bedrijfsaudi aan het bumberkleven is omdat mijnheer zo nodig op tijd op het werk moet zijn.
Dus moraal van het verhaal: een bedrijfswagen lijkt leuk, maar als je het voordeel van een bedrijfswagen vertaalt kan zien in effectief netto-loon, ben je meestal beter af. Spijtig genoeg dringt dit bij velen niet door.