Wat betreft de school, is mijn ervaring dat beide ouders altijd het recht hebben om te weten wat er gebeurd op school.
Mijn ex mag bv ook mijn zoon niet op school bezoeken of gaan afhalen, maar hij heeft wel het recht om bv het schoolreglement te ontvangen, zelf een oudercontact aan te vragen etc. Daar hoeft niemand mijn toestemming voor, dat is zijn recht als vader en mag hij laten gelden.
Zolang er geen regeling is dat hij mij niet mag zien, mag hij eveneens ook naar school gebeuren gaan als schoolfeest. Niets of niemand verbiedt hem dat en wij hebben geen gezamenlijk ouderlijk gezag, dat heb ik alleen.
Ik vind het dan maar raar dat ze jou bij het school gebeuren buiten houden.
Als ik jou was, zou ik dan mijn been eens stijf houden en met de school gaan praten en zelf jouw verhaal doen en vertellen dat ook jij op de hoogte wilt gehouden worden van alles, dat ook jij op een oudercontact aanwezig wil zijn en dat mag zeker en vast apart zijn, jij hoeft niet samen met jouw ex voor de leerkracht te zitten. De school moet dan zowel jou als je ex te woord staan en als dat niet samen gaat, gaan jullie toch beide op een ander uur?
Als je je grote zorgen maakt om hoe het er thuis aan toegaat bij je ex, door haar nieuwe partner, kan je natuurlijk eens bij het comité binnenstappen, je zorgen duidelijk maken en vragen wat zij voor jou kunnen betekenen.
Zij werken steeds in het belang van het kind en als het moet, nemen zij natuurlijk ook juridische stappen in het welzijn van het kind.
Als je dat gelijk een stap te ver vindt, raadpleeg dan even het CLB op school, maak je zorgen duidelijk. Ook zij maken dan tijd voor je kind, observeren en als ze wat opmerken, laten ze jou dat weten en als er zaken gebeuren die er echt over gaan, zijn zij verplicht het ook te melden aan instantie die kan ingrijpen in de thuis situatie.
Hierin sta je heus niet alleen.
Wel een geloop en je moet vaak je verhaal doen, maar als je echt bezorgd bent en gerust gesteld wil worden, zijn dat wel enkele wegen die te bewandelen zijn.
Als beslissingen samen nemen zo moeilijk verloopt, zou ik dat nogmaals aan je advocaat melden en voor de rechtbank toch eisen dat er duidelijkheid komt wie welke beslissingen dient te nemen en hoe dat dient te gebeuren.
Zodat er niet simpel staat: ze hebben beide ouderlijk gezag... Daar weet niemand wat mee en kan de discussie blijven doorgaan (wat nu blijkbaar ook het geval is).
Als je wil, kan je alles laten specifiëren, en als dat nodig is, laat dat dan ook doen.
Heeft niemand nog wat om over ruzie te maken, maakt het heel wat makkelijker voor je kind en als er iets niet nageleefd wordt, leg je dat document voor en wijs je de andere partij simpelweg erop dat dit is wat overeengekomen was of opgelegd was. Geen verdere discussie meer dan.
En als het niet nageleefd wordt en het blijkt danig uit de hand lopen, kan jij dan weer met je vonnis een pv laten opstellen dat zij het niet naleven.
Loopt het serieus uit de hand, komt er op een gegeven moment toch weer een jeugdrechter of comité bijzondere jeugdrechter bij kijken die gaan nakijken hoe beide ouders zich gedragen ten opzichte van het kind en gaan ze ingrijpen daar waar nodig is.
Als dat moet, doe je dat toch?
Heel veel sterkte alleszins, het is niet fijn om niet deftig met je ex te kunnen communiceren omtrent je kind.
Het is en blijft je gezamenlijk kind en alles zou niet om geld mogen draaien, maar om het welzijn van je kind uiteraard.
Laat alle betrokken instanties duidelijk merken dat jij met het welzijn van je kind begaan bent en dat geld voor jou maar bijzaak is en ze zullen al snel genoeg merken wie dat ook echt meent en dat de andere partij alleen maar op geld belust is.
Dat gaat dan uiteindelijk ook in jouw voordeel werken hoor.
Even doorbijten, moeilijke periode waarin emoties hoog kunnen oplopen, maar geef de moed niet op.
Ook hieraan kan een einde komen hoor.
Laat je zeker ook niet te veel doen als ze je kind achter houden zonder zinnige reden. Laat dat toch vast stellen, ongeacht of je nu denkt het nodige document in handen te hebben of niet om aan te tonen dat je tekort wordt gedaan.
Als je over je heen laat lopen, blijven ze daarvan profiteren en later krijg je dat weer naar je hoofd gegooid (zie je wel, hij wou zijn kind niet eens zien, het maakte hem niets uit, zo lang is toen het kind niet bij hem geweest en geen document van tegenspraak te vinden... ). Nee, niet laten gebeuren, al is het een hoop geloop en gezeur en geruzie.
Maken dat het in orde is
.