neen, je bent zelfs bijna nergens verplicht om binnen te gaan of te gaan zitten. Winkels, kerken, café's, ziekenhuizen, noem maar op. Maar waarom dat zou willen zeggen dat men je daar mag vergassen, vergiftigen, bestralen, oplichten, of wat dan ook ontgaat mij volledig.Er is toch niemand die u verplicht om in een cafe te gaan zitten?
't is helaas een steeds terugkerend sofistisch argument: men doet steevast alsof roken nu verboden is, terwijl dat helemaal het geval niet is.holy smokin" guns !!!! als ze nu nog verbieden om te vloeken is 't hek helemaal van de dam
een reden te meer voor een totaal rookverbodzoveel kinderen (en volwassenen) sterven er door passief mee te rokenholy smokin" guns !!!!
http://www.sweetlove.be/act_passief_roken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is jouw goed recht, maar 't is geen echt argument. Er zijn gewoon regels in het algemeen belang. De baas van een pretpark of bioscoop mag met zijn klanten niet doen wat hij wil. En de baas van een café ook niet. Het argument van 'laat de cafébaas beslissen' of 'je bent niet verplicht om binnen te gaan' is eenvoudigweg niet (juridisch) valabel.In het openbaar domein gelden toch andere regels dan in een cafe. Ziekenhuizen, winkels, de openbare weg, en voor sommige mensen kerken zijn van een noodzakelijkheid. Dit is toch een heel verschil met zaken die met ontspanning te maken hebben. En als historisch gegroeid in de ene ontspanningsgelegenheid wel gerookt werd - en ik verkoos om mijn leven zo rookvrij mogelijk te houden, ging ik nooit een cafe binnen.
Vrije keuze bestond al langer in België. Dit heeft hier geleid tot ongeveer 0% rookvrije cafés. Vermoedelijk zal in deze categorie cafés in Nederland het percentage rookvrije ook dalen tot ongeveer 0%. Indien vrije keuze voor de cafés leidt tot geen keuze voor de klanten, is dit geen werkend middel.En dat het argument laat een cafebaas zelf beslissen wel valabel is bewijst de situatie in Nederland. Er was een algheel rookverbod in horeca in Nederland en dat is vorig jaar weer versoepeld voor cafés kleiner dan 70m2 zonder personeel. Bij de ingang van het cafe moet de cafebaas een bordje hangen dat er gerookt mag worden.