huuder betaald niet

muisje70
Topic Starter

huuder betaald niet

#1 , 27 jul 2011 11:58

waar vind ik een voorbeeldbrief voor aanmaning en wat zijn de volgende stappen???
wil de brief morgenvroeg versturen, het heeft lang genoeg aangesleept...
bij de bijlage van vdb vind ik geen voorbeeldbrief....
alvaste dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jul 2011 12:01

hier eens proberen
http://home.scarlet.be/~smelis2/publiek/formulieren.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#3 , 27 jul 2011 12:49

Verzoekschrift of ingebrekestelling naar huurder?

Reclame

vtec

#4 , 27 jul 2011 13:07

Als verzoekschrift zou ik volgende voorstellen (lay-out wel verbeteren, editor laat niet toe copy/paste met behoud van opmaak te doen)

T.a.v. Dhr. Huurder X
Straat Y
Stad Z

Betreft : huurachterstal

Plaats, datum.

Geachte Heer X,

In bijlage vindt U een overzicht van de betalingen van de huur sinds de ondertekening van het huurcontract dd. dd/mm/yyyy van mijn pand gelegen te Straat Y Stad Z.
Ik stel vast dat op datum de huur van de maanden M1 / M 2 / M… niet is voldaan. Allicht is dit te wijten aan een vergetelheid van uwentwege. Mag ik U vragen dit te regelen binnen de 10 dagen na ontvangst van dit schrijven en de betalingen vanaf M... te doen via een doorlopende opdracht, zoals vermeld in artikel G van het huurcontract?
Enkel voor de goede orde en om de spoedige kennisname van dit schrijven te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend met ontvangstbewijs als per gewone post bezorgd.

Met vriendelijke groeten,

Verhuurder A
Straat B
Stad C

Vandebos

#5 , 27 jul 2011 13:27

Als schriftelijke ingebrekestelling vermoed ik? Een verzoekschrift wordt gericht tot de vrederechter van het vredegerecht.

Om te vermijden dat je nadien nog een tweede aangetekend schrijven met ingebrekestelling dient te schrijven zou de brief naar de huurder kunnen zijn:
stad, datum

adresgegevens huurder

adresgegevens verhuurder

Geachte,

ik dien heden vast te stellen dat de huurgelden die u mij verschuldigd bent krachtens de huurovereenkomst voor het pand gelegen te Leegloperstraat 666, 9999 Miseriestad een achterstal van € 99999.99 of drie maanden huur vertonen. Bij deze wens ik u vriendelijk te verzoeken mij de nog schuldige sommen binnen de 14 kalenderdagen na kennisname, overeenkomstig de wetgeving op communicatiemedia, van dit schrijven te storten op het rekeningnummer BE09 1234 5678 9012 3456 met de vermelding "achterstallen leegloperstraat 666". Indien de storting van deze som niet plaatsvindt binnen de hierboven vermeldde periode geldt dit schrijven als enige en definitieve ingebrekestelling en zal ik me verplicht zien om zonder verdere voorafgaandelijke waarschuwing op uw kosten bij het lokale vredegerecht middels een verzoekschrift art 1344bis/e.v. Ger. W. bij vonnis de verbreking van het contract ten uwe laste en uitdrijving te bekomen.

De niet betaalde periodes zijn:

Enkel voor de goede orde en om een correcte kennisname te verzekeren wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Hoogachtend,

vtec

#6 , 27 jul 2011 14:26

Als schriftelijke ingebrekestelling vermoed ik? Een verzoekschrift wordt gericht tot de vrederechter van het vredegerecht.

Om te vermijden dat je nadien nog een tweede aangetekend schrijven met ingebrekestelling dient te schrijven zou de brief naar de huurder kunnen zijn:
foutje van mij, moest idd schriftelijke ingebrekestelling zijn; ik hanteer een 'tweetrapsraket'; als huurder niet reageert op brief 1 en/of niet betaalt, stuur ik brief 2 met verwijzing naar art 1344bis/e.v. Ger. W. Als huurder dan nog niet reageert / betaalt en je stapt naar de vrederechter geef je alvast blijk van welwillendheid als verhuurder. Dat maakt je 'dossier' bij de vrederechter sterker.

Nog een opmerking : het is vakantieperiode, als je weet dat die persoon net met 3 weken vakantie vertrokken is, zou ik de termijn om zich in orde te stellen iets langer maken

Vandebos

#7 , 27 jul 2011 14:39

En ondertussen ben je weer een maand verder... Neem daar nog een maand bij voor behandeling dossier op vredegerecht en een maand tussen betekening en feitelijke uitdrijving en je bent als verhuurder nog eens drie maanden huur kwijt.

In dit specifieke geval heeft de huurder reeds drie maanden de tijd gehad om zichzelf in orde te stellen (drie maanden achterstal is geen vergetelheid, tenzij je dermate vermogend bent dat € 500/maand verschil drie maanden achter elkaar niet opvalt... en dan huur je normaliter geen woning..) Hem dan nog eens een extra maand uitstel geven lijkt me teveel van het goede als 14 dagen ruimschoots volstaan.

Idem voor verlof..

vtec

#8 , 27 jul 2011 14:57

Dat van die 3 maanden kon ik niet afleiden uit de post van TS; da's inderdaad lang, zover laat ik het niet komen.
Brief 1 verstuur ik na 1,5 maand, Brief 2 na 2,5 maand en na 3 maand -> vrederechter

muisje70
Topic Starter

#9 , 27 jul 2011 16:19

hoi, bedankt voor de talrijke reacties :)
het is nu de tweede maand achterstal, maar volgende keer ga dezelfde maand een schrijven sturen, op het einde van de maand....
dus, 2 keer aangetekend, en dan naar vredegerecht?
hoelang achterstal voor je naar het vredegerecht kan? ik zou al met 1.5 maand willen gaan, ze halen dat toch nooit meer in... zo een achterstal...
en als ze maar in het wilde weg beginnen betalen, weet je op laatst niet meer welke maand ze zitten, en is het hun woord tegen het jouwe, ze slaan een maandje over, en de duscusie begint...

Vandebos

#10 , 27 jul 2011 17:01

Vanaf 1 maand achterstal kan je naar het vredegerecht stappen.

Persoonlijk stuur ik hen bij één maand achterstand een AS met ingebrekestelling met een termijn van veertien dagen om zich in regel te stellen. Heb ik veertien dagen later geen geld of onderlinge afspraken op papier dan vertrekt het verzoekschrift zodat de zaak normaliter op het einde van de tweede maand voorkomt. Dit betekent in het snelste geval dat de huurders er na iets meer dan drie maanden zullen uit zijn en ik mijn verlies beperk of dat er geen bedragen mee gemoeid zijn die onoverkomelijk zijn om in te halen met een degelijk aflossingsplan (dat gerust 12-18 maanden mag duren wat mij betreft).

Ik wil het vel van mijn huurders niet maar wens wel mijn verliezen te minimaliseren. Komt het toch tot een uitzetting en vraag je als verhuurder enkel waar je recht op hebt, dan zit je zonder te overdrijven al snel aan een schuldvordering van € 3.500 tot €6.000 (hier moet wel de waarborg nog op ingehouden worden) bij een gewoon appartement. Daar iedere maand nog € 600 laten bijkomen helpt geen van beide partijen een meter vooruit.

vtec

#11 , 27 jul 2011 22:03

@Moderator Vandebos : ik mis ergens iets in je redenering. Als je uitgaat van 600 EUR huur per maand en je in het ergste (ik vermoed dat je bedoelt het snelste??) geval de huurders kan laten uitzetten na 3 maanden, hoe kom je dan aan bedragen qua schuldvordering van 3.500 - 6.000 EUR, dat laatste bedrag zijnde 10 maanden huur? Bedoel je hiermee schade / wederhuringsvergoeding ...

Ik heb intussen geleerd dat verhuren van (degelijke, niet uitgeleefde) panden via immo wel iets kost, maar dat dit wel loont; hun selectie van kandidaat-huurders is misschien soms op het randje van het legale (loonbrief incl. telefoontje naar de werkgever, bewijs goed gedrag & zeden, referenties opvragen van vorige verhuurders, andere criteria die ik hier nu niet direct wil aanhalen, etc.), maar voor huurders die te goeder trouw zijn & graag willen wonen in een leuke woning is dit blijkbaar niet onoverkomelijk. En het bezorgt mij als verhuurder extra gemoedsrust.

gvm

#12 , 27 jul 2011 22:21

uitgaande van een huurachterstand van 3 maanden, met een huurprijs van 600 euro, kom je op 1800 euro zuiver achterstand. tel daar de kosten voor rolrecht, betekening en uitzetting bij, gemiddeld 1500 euro, en je komt aan 3300. daar zit nog geen verbrekingsvergoeding bij, dus eventueel nog eens 1800 erbij, en wat huurschade...
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos

#13 , 27 jul 2011 22:27

GVM is me met een gedeeltelijk antwoord voor. :mrgreen:
@Moderator Vandebos : ik mis ergens iets in je redenering. Als je uitgaat van 600 EUR huur per maand en je in het ergste (ik vermoed dat je bedoelt het snelste??) geval de huurders kan laten uitzetten na 3 maanden, hoe kom je dan aan bedragen qua schuldvordering van 3.500 - 6.000 EUR, dat laatste bedrag zijnde 10 maanden huur? Bedoel je hiermee schade / wederhuringsvergoeding ...

Ik heb intussen geleerd dat verhuren van (degelijke, niet uitgeleefde) panden via immo wel iets kost, maar dat dit wel loont; hun selectie van kandidaat-huurders is misschien soms op het randje van het legale (loonbrief incl. telefoontje naar de werkgever, bewijs goed gedrag & zeden, referenties opvragen van vorige verhuurders, andere criteria die ik hier nu niet direct wil aanhalen, etc.), maar voor huurders die te goeder trouw zijn & graag willen wonen in een leuke woning is dit blijkbaar niet onoverkomelijk. En het bezorgt mij als verhuurder extra gemoedsrust.
4 maanden huur --> € 2400 (meestal 4de maand bezig op ogenblik van uitzetten)
eenzijdige contractbreuk zonder respecteren opzeg, schadevergoeding equivalent aan drie maand huur ---> € 1800
kosten betekenen vonnis + uitzetten + eventuele inbeslagname indien er tussen de rommel wat zit dat de moeite van een openbare verkoop waard is ---> € 1000 - € 1500
gemiddelde kost advocaat (alhoewel je dit met een beetje voorbereiding zonder kan) ---> € 500- € 750

Totaal: 2400+1800+1000+500 = € 5700 - waarborg (€ 1800)= € 3900

Hierbij hou ik geen rekening met:

- de meer dan laagste kosten voor deurwaarder, uitzettingsprocedure en advocaat.
- Schade in pand.
- De meer gangbare 2 maand waarborg
- Verzets en/of beroepsprocedure huurder die de verantwoordelijkheid voor de uitvoerbaarheid van het vonnis bij de verhuurder plaatst.(dewelke je kosten voor betekening, huurperiode en advocaat omhoog jaagt)
- gewone en gerechtelijke rentes.
- kosten voor herverhuur via een immobiliënkantoor.

Ervaring op meer dan een decennium met een veelvoud aan panden leert me dat je gemiddeld één kans op drie hebt om de toegekende schadevergoedingen, inclusief RPV integraal te recupereren en dat er nog één op drie is waar je middels een collectieve schuldbemiddeling over 5-10 jaar gespreid een gedeelte van je geld zal terugzien. (Heb er momenteel eentje waar ik € 2,50 ( twee euro en vijftig cent) per maand gedurende 108 maanden betaald wordt. Mijn schuldvordering bij vonnis ten bedrage van € 4.387 vormt slechts een klein deel op de ingebrachte schulden ten bedrage van +€ 283.000)

Beantwoordt dit vollediger aan je vraag? :D

Dat is effectief eveneens de reden waarom ik ben overgestapt op het werken met een rentmeester, doch zelfs deze dien je na verloop van tijd regelmatig eens eraan te herinneren waarom je hem maandelijks een percentage van je huuropbrengsten betaalt. (het verhaal dat nieuwe borstels het best vegen lijkt te kloppen)

vtec

#14 , 27 jul 2011 23:05

Mijn excuses naar TS muisje70 als hij/zij dit als topic vervuiling beschouwt, maar ik leer hier een aantal zaken bij die tegelijk vragen oproepen, die misschien voor muisje70 ook interessant kunnen zijn…
Als de vrederechter de huurder in het ongelijk stelt & per vonnis het huurcontract ontbindt:

(1) waarom komen de kosten van rolrecht / betekening / uitzetting dan ten laste van de verhuurder, zijnde de zogenaamd ‘winnende partij’ in het geding?
(2) Waarom wordt er geen verbrekingsvergoeding toegekend aan de verhuurder - idem?
(3) Eenzijdige contractbreuk? Wie pleegt er contractbreuk? Huurder die niet betaalt of verhuurder die hiervoor in zijn gelijk wordt gesteld door de vrederechter?

Ik begrijp Moderator Vandebos dat je de advocaatkosten kan elimineren omdat ‘je dit met een beetje voorbereiding zelf kan’, maar - gezien een zeer recente ervaring - is een zaak waarbij ik eindelijk na 14 maanden in mijn gelijk ben gesteld als verhuurder maar liefst 9x voorgekomen en werd er telkens ‘geconcludeerd’. Ik heb wel betere dingen te doen met mijn verlofdagen dan 9x een halve of hele dag verlof te nemen voor een huurdersgeschil met een correct pand.

roharro
Juridisch actief: Ja

#15 , 27 jul 2011 23:25

(1) waarom komen de kosten van rolrecht / betekening / uitzetting dan ten laste van de verhuurder, zijnde de zogenaamd ‘winnende partij’ in het geding? Omdat de verhuurder de persoon is die alles in gang zet. Maar hij kan die uitgaven recupereren van huurder, of alleszins dat proberen te doen....
(2) Waarom wordt er geen verbrekingsvergoeding toegekend aan de verhuurder - idem? Wordt toch wel toegekend in VdB zijn "voorbeeld"?
(3) Eenzijdige contractbreuk? Wie pleegt er contractbreuk? Huurder die niet betaalt of verhuurder die hiervoor in zijn gelijk wordt gesteld door de vrederechter? De huurder. Das toch duidelijk?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”