GVM is me met een gedeeltelijk antwoord voor.
@Moderator Vandebos : ik mis ergens iets in je redenering. Als je uitgaat van 600 EUR huur per maand en je in het ergste (ik vermoed dat je bedoelt het snelste??) geval de huurders kan laten uitzetten na 3 maanden, hoe kom je dan aan bedragen qua schuldvordering van 3.500 - 6.000 EUR, dat laatste bedrag zijnde 10 maanden huur? Bedoel je hiermee schade / wederhuringsvergoeding ...
Ik heb intussen geleerd dat verhuren van (degelijke, niet uitgeleefde) panden via immo wel iets kost, maar dat dit wel loont; hun selectie van kandidaat-huurders is misschien soms op het randje van het legale (loonbrief incl. telefoontje naar de werkgever, bewijs goed gedrag & zeden, referenties opvragen van vorige verhuurders, andere criteria die ik hier nu niet direct wil aanhalen, etc.), maar voor huurders die te goeder trouw zijn & graag willen wonen in een leuke woning is dit blijkbaar niet onoverkomelijk. En het bezorgt mij als verhuurder extra gemoedsrust.
4 maanden huur --> € 2400 (meestal 4de maand bezig op ogenblik van uitzetten)
eenzijdige contractbreuk zonder respecteren opzeg, schadevergoeding equivalent aan drie maand huur ---> € 1800
kosten betekenen vonnis + uitzetten + eventuele inbeslagname indien er tussen de rommel wat zit dat de moeite van een openbare verkoop waard is ---> € 1000 - € 1500
gemiddelde kost advocaat (alhoewel je dit met een beetje voorbereiding zonder kan) ---> € 500- € 750
Totaal: 2400+1800+1000+500 = € 5700 - waarborg (€ 1800)= € 3900
Hierbij hou ik geen rekening met:
- de meer dan laagste kosten voor deurwaarder, uitzettingsprocedure en advocaat.
- Schade in pand.
- De meer gangbare 2 maand waarborg
- Verzets en/of beroepsprocedure huurder die de verantwoordelijkheid voor de uitvoerbaarheid van het vonnis bij de verhuurder plaatst.(dewelke je kosten voor betekening, huurperiode en advocaat omhoog jaagt)
- gewone en gerechtelijke rentes.
- kosten voor herverhuur via een immobiliënkantoor.
Ervaring op meer dan een decennium met een veelvoud aan panden leert me dat je gemiddeld één kans op drie hebt om de toegekende schadevergoedingen, inclusief RPV integraal te recupereren en dat er nog één op drie is waar je middels een collectieve schuldbemiddeling over 5-10 jaar gespreid een gedeelte van je geld zal terugzien. (Heb er momenteel eentje waar ik € 2,50 ( twee euro en vijftig cent) per maand gedurende 108 maanden betaald wordt. Mijn schuldvordering bij vonnis ten bedrage van € 4.387 vormt slechts een klein deel op de ingebrachte schulden ten bedrage van +€ 283.000)
Beantwoordt dit vollediger aan je vraag?
Dat is effectief eveneens de reden waarom ik ben overgestapt op het werken met een rentmeester, doch zelfs deze dien je na verloop van tijd regelmatig eens eraan te herinneren waarom je hem maandelijks een percentage van je huuropbrengsten betaalt. (het verhaal dat nieuwe borstels het best vegen lijkt te kloppen)