kat in huurhuis: consequenties?

Tomski
Topic Starter

kat in huurhuis: consequenties?

#1 , 12 mar 2007 16:05

Ik moet een jaartje huren tot mijn nieuwbouw klaar is en moet dus mijn huidige woonst verkopen om zonder overbruggingskredieten mijn project te kunnen financieren.

probleem is dat ik met 2 jonge stille gesteriliseerde huiskatten zit maar telkens ik het woord kat vernoem krijg ik de deur tegen de neus.

Kan ik het risico nemen van te huren en de katten binnen te smokkelen zonder de huisbaas hiervan op de hoogte te brengen, ik durf met de hand op het hart zeggen dat niemand het zal weten dat die beestjes er zijn, ze maken geen lawaai en maken niks kapot. Het enige wat ze doen is slapen, en liefst 25u per dag.

Kan een huisbaas mij per direct uit de woning zetten als hij er zou achterkomen? ben ik de borg kwijt? Heeft hij het recht om de katten zonder mijn aanwezigheid uit de woonst te verwijderen?

bedankt!

ik heb hier op het forum al es gezocht maar vond enkel wetteksten voor sociale huisvesting, zijn die regels ook van toepassing op de priv?markt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 mar 2007 10:15

?Een bepaling uit het huishoudelijk reglement, waarnaar de huurovereenkomst verwijst, voorziet de be?indiging van de huurovereenkomst bij de niet-naleving van het volledig verbod enig huisdier te houden. Omdat deze bepaling strijdig is met art. 8.1 E.V.R.M. en bovendien als uitdrukkelijk ontbindend beding voor niet geschreven wordt gehouden (art. 1762bis B.W.), heeft ze geen uitwerking.?( Rb. Luik 21 oktober 1986, J.L. 1987, 578).

?De niet-naleving van het contractuele verbod in een appartement, gehuurd van een sociale huisvestingsmaatschappij,huisdieren te houden, is een onvoldoende ernstige tekortkoming aan een overigens bijkomstige contractsbepaling, om de ontbinding van de huurovereenkomst ten nadele van de huurder te rechtvaardigen. Het is in onze moderne samenleving immers gebruikelijk, en het wordt eveneens gedoogd, dat huurders van appartementen toebehorende aan sociale huisvestingsmaatschappijen, een huisdier bij zich houden, in zoverre de aanwezigheid van deze dieren aan het geheel van de gemeenschappelijke uitrusting van het appartementsgebouw en aan de andere bewoners geen schade noch burenlast veroorzaakt?(Rb.Dendermonde 20 februari 1989,R.W.1990-91,616-619.).

Zie ook Rb.Luik 16 januari 1990,TBBR 1990,474.

dieke

#3 , 14 mar 2007 14:03

Ik dacht ooit eens op de huurdersbond te horen gekregen te hebben dat het helemaal niet wettelijk is om van huurders te eisen dat ze geen huisdieren houden. Zie www.huurdersbond.be

Reclame

mapleleiah

#4 , 14 mar 2007 16:35

Hallo,

Toen ik enkele jaren geleden een huurcontract tekende, stond daar ook oorspronkelijk in dat ik geen huisdieren mocht houden. Na even te spreken met de verhuurders, gingen ze er toch mee akkoord dat onze poes van 8 jaar oud meekwam naar de woning. Dat werd zo in het contract gezet. Misschien kunt u even op de mogelijke verhuurder inpraten? Tenslotte is er toch de huurwaarborg als uw beestjes toch schade zouden aanrichten.

En dan nog ... een tijdje later overleed onze kat. We hebben gewoon een andere in huis genomen. De verhuurders kwamen hier nooit achter want ze kwamen nooit bij ons thuis.

Ik vind het eerlijk gezegd ook een menselijk recht om een huisdiertje te houden, zolang het geen hinder vormt voor omwonenden en de boel niet afbreekt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

roton

#5 , 26 apr 2007 15:38

Ik heb ooit opgevangen dat een kat niet als algemeen huisdier wordt gecatalogeerd. In principe kan er jouw niks gebeuren.

Terug naar “Huren”