ik accepteer dat ook niet, maar toch zijn er meer en meer mensen die in die richting denken.
als private verhuurder krijg je de rechtbank amper mee als het om een maand huurachterstand gaat, daarom dien ik pas een verzoekschrift in na anderhalve maand achterstal (in tijd gerekend dan, financieel betekent dat 2 maanden uiteraard) zodat de zaak voorkomt als de derde maand niet betaald is.
voor een achterstand van 1 maand bied ik huurders de mogelijkheid om deze af te betalen in maximaal 4 maal, en niet correct naleven van de termijnen resulteert in een verzoekschrift. er kan voor iedereen eens iets tussenkomen, maar overleg en correcte afspraken zijn op dat moment van het grootste belang.
en wat betreft huurschade... tja... risico van het vak, als private verhuurder?
Op het ogenblik dat de eerste maand niet binnen de contractueel gemaakte afspraken wordt betaald krijgt de huurder van mij een AS en gewone brief met de termijn van 14 kalenderdagen om de achterstal in te lopen.
Op het ogenblik dat de tweede maand niet binnen de contractueel gemaakte afspraken wordt betaald krijgt de huurder een uitnodiging van het vredegerecht om zijn argumenten naar voren te brengen waarom het contract niet door zijn fout zou moeten worden geannuleerd bij vonnis.
Als de huurder vent genoeg is om zelf aan mijn deur te komen kloppen omdat hij even financiële problemen heeft dan kan er vanalles worden afgesproken, maar die zijn zeldzaam.