Probleem met verhuurder die +1 maand huur vraagt

gvm

Re: Probleem met verhuurder die +1 maand huur vraagt

#16 , 24 jul 2011 22:58

Wat deze post betreft kan ik me niet van de indruk ontdoen dat huurders dachten dat de waarborg werd gebruikt om de eerste twee maanden huur te betalen...
tenzij de huurprijs 500 euro per maand zou zijn natuurlijk... en is het niet zo dat de waarborg meestal wordt gebruikt om de laatste 2 maanden te betalen? :mrgreen:
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 24 jul 2011 23:06

Ik denk ook wat Vandebos denkt.
Waarborg dient om eventuele schade te vergoeden, niet om huur mee te betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gvm

#18 , 24 jul 2011 23:07

Ik denk ook wat Vandebos denkt.
Waarborg dient om eventuele schade te vergoeden, niet om huur mee te betalen.
uiteraard, maar hoeveel vertrekkende huurders betalen de laatste maanden niet, en laten weten dat de waarborg dan maar ingehouden moet worden?

Reclame

tianneke

#19 , 25 jul 2011 11:01

Dat kan heel goed zijn, maar dat accepteren wij niet (dat huurders de laatste maanden niet betalen), waarborg is voor eventuele schade te vergoeden, zoals Vandebos schreef.

Wat me meer en meer opvalt is het verschil tussen private en sociale verhuur, bij sociale verhuur staat de verhuurder veel sterker. Probeer daar maar eens een maand niet te betalen... en de kosten wat zij "schade" noemen...ben je het er niet mee eens is het onmiddellijk Vredegerecht (en ik spreek uit ervaring)

gvm

#20 , 25 jul 2011 15:01

ik accepteer dat ook niet, maar toch zijn er meer en meer mensen die in die richting denken.

als private verhuurder krijg je de rechtbank amper mee als het om een maand huurachterstand gaat, daarom dien ik pas een verzoekschrift in na anderhalve maand achterstal (in tijd gerekend dan, financieel betekent dat 2 maanden uiteraard) zodat de zaak voorkomt als de derde maand niet betaald is.
voor een achterstand van 1 maand bied ik huurders de mogelijkheid om deze af te betalen in maximaal 4 maal, en niet correct naleven van de termijnen resulteert in een verzoekschrift. er kan voor iedereen eens iets tussenkomen, maar overleg en correcte afspraken zijn op dat moment van het grootste belang.

en wat betreft huurschade... tja... risico van het vak, als private verhuurder?

tianneke

#21 , 25 jul 2011 15:17

De vrederechter hier staat erop om eerst een poging tot verzoening te ondernemen...daarna verzoekschrift...
Bovendien als het de verzoening niet nageleefd wordt, wordt gevraagd of het wel de moeite is om het te laten uitvoeren...(en jazeker gezien de schade was het dat, maar als men zo aandringt om het niet te doen zwijg je braaf als gewone burger)

Risico's...veel te veel vind ik. (Ik denk dat we tot op heden ook gewoon veel pech hadden betreffende de huurders die we toelieten)

Vandebos

#22 , 25 jul 2011 15:24

ik accepteer dat ook niet, maar toch zijn er meer en meer mensen die in die richting denken.

als private verhuurder krijg je de rechtbank amper mee als het om een maand huurachterstand gaat, daarom dien ik pas een verzoekschrift in na anderhalve maand achterstal (in tijd gerekend dan, financieel betekent dat 2 maanden uiteraard) zodat de zaak voorkomt als de derde maand niet betaald is.
voor een achterstand van 1 maand bied ik huurders de mogelijkheid om deze af te betalen in maximaal 4 maal, en niet correct naleven van de termijnen resulteert in een verzoekschrift. er kan voor iedereen eens iets tussenkomen, maar overleg en correcte afspraken zijn op dat moment van het grootste belang.

en wat betreft huurschade... tja... risico van het vak, als private verhuurder?

Op het ogenblik dat de eerste maand niet binnen de contractueel gemaakte afspraken wordt betaald krijgt de huurder van mij een AS en gewone brief met de termijn van 14 kalenderdagen om de achterstal in te lopen.
Op het ogenblik dat de tweede maand niet binnen de contractueel gemaakte afspraken wordt betaald krijgt de huurder een uitnodiging van het vredegerecht om zijn argumenten naar voren te brengen waarom het contract niet door zijn fout zou moeten worden geannuleerd bij vonnis.

Als de huurder vent genoeg is om zelf aan mijn deur te komen kloppen omdat hij even financiële problemen heeft dan kan er vanalles worden afgesproken, maar die zijn zeldzaam.

Vandebos

#23 , 25 jul 2011 15:25

De vrederechter hier staat erop om eerst een poging tot verzoening te ondernemen...daarna verzoekschrift...
Bovendien als het de verzoening niet nageleefd wordt, wordt gevraagd of het wel de moeite is om het te laten uitvoeren...(en jazeker gezien de schade was het dat, maar als men zo aandringt om het niet te doen zwijg je braaf als gewone burger)

Risico's...veel te veel vind ik. (Ik denk dat we tot op heden ook gewoon veel pech hadden betreffende de huurders die we toelieten)
vriendelijk een verzoekschrift 1344bis indienen, dat vangt beide in één klap als het nodig is.

tianneke

#24 , 25 jul 2011 15:29

Na de verzoening is dat toegestaan, ervoor niet...mijn dosis moed en doorzettingsvermogen was niet groot genoeg om tegen de vrederechter zijn wensen in te gaan.
Of bedoelde je na de verzoening om alzo de niet naleving ervan te garanderen?

gvm

#25 , 25 jul 2011 15:30

de verschillende kantons waartoe ik mij moet wenden hebben het veel te druk om die poging tot verzoening nog op te leggen. en ze kennen mij ondertussen al, ik stap nooit zomaar naar de rechtbank, ik moet m'n eerste proces nog altijd verliezen. zelfs een halve euro is de moeite in het geval van een koppige huurder, simpel. als de rechter het de moeite niet zou vinden, dat hij 't dan betaalt.

risico's... dit jaar 2 procedures, vorig jaar eentje. ik vind dat nog best meevallen eigenlijk, zeker omdat het alleen maar wat tijd kost. huurders die al wat langer in een gebouw wonen weten ondertussen dat ze best braafjes betalen omdat ik anders tot op het bot ga. er staat wel tegenover dat alle problemen zo snel mogelijk opgelost worden uiteraard.

gvm

#26 , 25 jul 2011 15:35

Op het ogenblik dat de eerste maand niet binnen de contractueel gemaakte afspraken wordt betaald krijgt de huurder van mij een AS en gewone brief met de termijn van 14 kalenderdagen om de achterstal in te lopen.
Op het ogenblik dat de tweede maand niet binnen de contractueel gemaakte afspraken wordt betaald krijgt de huurder een uitnodiging van het vredegerecht om zijn argumenten naar voren te brengen waarom het contract niet door zijn fout zou moeten worden geannuleerd bij vonnis.

Als de huurder vent genoeg is om zelf aan mijn deur te komen kloppen omdat hij even financiële problemen heeft dan kan er vanalles worden afgesproken, maar die zijn zeldzaam.
eerste maand niet betaald en voordien geen problemen, gewoon een telefoontje de 10de van de maand. wordt er dan een belofte gedaan en die wordt niet nageleefd, aangetekende brief. en dan hangt het wat af van de reactie die daarop komt uiteraard...

huurders die hun probleem spontaan aankaarten zijn inderdaad zeldzaam. vanmiddag kreeg ik nog een sms van marokkaanse huurders die een maand in vakantie zijn. normaal betalen ze altijd erg stipt, deze maand was nog niet betaald. net omwille van hun vakantie en de eventuele onmogelijkheid om er van daaruit iets aan te doen, heb ik hen gerust gelaten. blijkbaar hadden ze dan toch hun rekening kunnen nakijken, en ze stuurden mij een verontschuldigende sms met de mededeling dat ze het vandaag nog geregeld hebben. ze bestaan dus echt hé...

Vandebos

#27 , 25 jul 2011 15:36

Na de verzoening is dat toegestaan, ervoor niet...mijn dosis moed en doorzettingsvermogen was niet groot genoeg om tegen de vrederechter zijn wensen in te gaan.
Of bedoelde je na de verzoening om alzo de niet naleving ervan te garanderen?
Een aanvraag tot geding middels artikel 1344bis (speciaal voor verhuur) nodigt de huurders uit tot beide ineens (verzoening + inleiding geding) met dien verstande dat de inleiding pas zal plaatsvinden op het ogenblik dat de verzoening niets oplevert. Het voordeel is dat beide op dezelfde dag kunnen gebeuren mocht de verzoening niets opleveren. Dat is tijdswinst voor iedereen.

Vandebos

#28 , 25 jul 2011 15:37

eerste maand niet betaald en voordien geen problemen, gewoon een telefoontje de 10de van de maand. wordt er dan een belofte gedaan en die wordt niet nageleefd, aangetekende brief. en dan hangt het wat af van de reactie die daarop komt uiteraard...

huurders die hun probleem spontaan aankaarten zijn inderdaad zeldzaam. vanmiddag kreeg ik nog een sms van marokkaanse huurders die een maand in vakantie zijn. normaal betalen ze altijd erg stipt, deze maand was nog niet betaald. net omwille van hun vakantie en de eventuele onmogelijkheid om er van daaruit iets aan te doen, heb ik hen gerust gelaten. blijkbaar hadden ze dan toch hun rekening kunnen nakijken, en ze stuurden mij een verontschuldigende sms met de mededeling dat ze het vandaag nog geregeld hebben. ze bestaan dus echt hé...
Heb ooit een huurder gehad die zelf de indexering bijhield en correct toepaste.

gvm

#29 , 25 jul 2011 15:38

gehad? heb je die zomaar laten vertrekken? :shock:

tianneke

#30 , 25 jul 2011 15:44

gehad? heb je die zomaar laten vertrekken? :shock:
:lol:

Voor een ander pand heb ik goede huurders...toen het moeilijk ging hebben ze het besproken, zonder achterstal op dat moment of ze twee maanden mochten wachten en dan de som in schijven aflossen, hetgeen nu keurig op tijd gebeurd.
Ze bestaan dus zeer zeker, goede huurders; zou ze niet graag zien gaan eerlijk gezegd.

Terug naar “Huren”