verhuren van woning en waarborg

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: verhuren van woning en waarborg

#31 , 06 apr 2011 21:25

En hoe is de boiler kapot geraakt .... leeftijd.

fototoestel meenemen kan handig zijn gezien je nu binnen bent kan je eens 'beperkt' rond kijken.

lees deze info eens
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/huren_en_verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#32 , 06 apr 2011 21:36

Ik weet niet over welke subsidie de huurder heeft, er is mij in ieder geval geen enkele bekend.

In tegenstelling tot de vorige zou ik effectief eerst deze boiler laten nakijken en indien vervanging nodig blijkt deze vervangen door een degelijk exemplaar. Een goede boiler gaat mits normaal gebruik 15-25 jaar mee, een speelgoed boilertje daarentegen mag je om de 8-9 jaar vervangen en de kwaliteit zal reeds lang voordien te wensen overlaten. op termijn kost dat speelgoed je meer dan kwaliteit en zal het je bovendien vaker lastige huurders bezorgen...

U bezorgt de huurder een aangetekend waarin u hem verwittigt dat:

- op dag X een reparateur zal langskomen voor de boiler.
- u verwacht de huur gedeponeerd te zien op de rekening binnen de 10 dagen na kennisname van dit schrijven. dat bij gebrek aan deze storting u zich verplicht zal zien om op zijn kosten middels een verzoekschrift 1344bis/ev Ger.W. (als ik 1 cent kreeg voor iedere keer dat ik dit typte...) bij het lokale vredegerecht de onbinding van het contract en de inning van de achterstallen bij vonnis te bekomen.

U sluit het schrijven af met "enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorg, alsook wordt een afschrift van dit schrijven naar het ocmw verzonden ter vervollediging van uw dossier."

Geen medelijden.

gvm

#33 , 06 apr 2011 22:00

een speelgoed boilertje daarentegen mag je om de 8-9 jaar vervangen en de kwaliteit zal reeds lang voordien te wensen overlaten. op termijn kost dat speelgoed je meer dan kwaliteit en zal het je bovendien vaker lastige huurders bezorgen...
ik ga er van uit dat een speelgoedboiler van een paar honderd euro 5 jaar meegaat. een duurdere boiler (handelsprijs om en bij de 600 euro) gaat inderdaad langer mee, 15 jaar is een goed mikpunt. op voorwaarde dat je huurders het ding niet molesteren voor ze met de noorderzon verdwijnen. daarom hang ik nooit te dure toestellen in m'n appartementen, als er dan iets mis is, is de kost van vervanging ook niet erg hoog, en is de huurder erg blij met z'n splinternieuwe toestel...
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Reclame

krissteenhaut
Topic Starter

#34 , 07 apr 2011 23:01

Bedankt voor de respons. De boiler is 4 jaar oud en Van merk X. (was net geïnstalleerd toen ik er ging wonen). De huurder wist mij te zeggen dat het opeens niet meer ging.(er was geen duidelijke oorzaak)
Het is zo dat het contract op het einde van deze maand ten einde loopt dus een aangetekend schrijven heeft misschien nog weinig zin. Hij wil natuurlijk die boiler in orde dus hij zal mij wel binnen laten. Als kan vastgesteld worden (ik zou niet weten hoe ) dat de boiler stuk is gegaan door iets wat hij gedaan heeft wat moet ik dan doen ? Hoe kan ik dat bewijzen en hoe kan ik dan de kosten door hem laten betalen ?
Maar als ik het goed begrijp moet ik die boiler in orde brengen ook al heeft hij het contract niet nageleefd. Wat die subsidie betreft denk ik ook dat hij mij maar iets wijsmaakt want ik zie ook niet in dat het maken van de boiler er kan voor zorgen dat hij geld krijgt voor de waarborg van zijn volgende woonst (daarmee zou hij mij dan betalen zei hij)
cheers

[gom, gom, gom, geen namen op forom euh forum: Vandebos]

gvm

#35 , 07 apr 2011 23:19

Bedankt voor de respons. De boiler is 4 jaar oud en van een of ander merk. (was net geïnstalleerd toen ik er ging wonen). De huurder wist mij te zeggen dat het opeens niet meer ging.(er was geen duidelijke oorzaak)
als 't een doorstroomtoestel is: thermokoppel. probleem van een paar euro dat mits wat handigheid zelf op te lossen is, zonder aan het gasgedeelte te moeten komen. onderdeel is vlot verkrijgbaar in een universele set met verschillende aansluitstukjes.
als 't zo'n elektrisch spaarding is van honderd liter of zo: verwarmingsweerstand. iets duurder, en niet zo makkelijk te verkrijgen, ook niet bij de zogezegde fabrikant die ik hier niet mag vernoemen of ik krijg weer op m'n donder. een 3-fasen draait rond de 100 euro dacht ik, afhankelijk van het type.

@vandebos: ik heb geheel preventief in de quote het merk al vervangen, al was het maar om je gom en rode inkt een beetje te sparen.

krissteenhaut
Topic Starter

#36 , 26 apr 2011 01:21

Hallo, probleem met boiler is opgelost.
Nu het volgende (ik zal blij zijn als dit voorbij is, en jullie ook denk ik :-) Op 2 mei verloopt het contract. Ik ben zelf niet in mijn woning geweest maar ik werd gebrieft dat het daar in een jaar niet gekuist was en dat er alles nog opgestapeld staat. Ik heb hem nu verzocht om op 2 mei de sleutels te overhandigen, de meters op te nemen en het huis leeg en proper achter te laten.
Aangezien het nog maar een week is vrees ik dat het niet leeg en niet opgekuist is en de vraag is of hij zal open doen. Ik heb wel een sleutel maar ik wou eens horen wat ik mag doen ?
Mag ik binnen met die sleutel en de sloten veranderen bv ? Als hij het niet leeg heeft gemaakt kan ik hem dan verbieden dat hij er nog achter mag komen en mag ik de spullen wegdoen ?
Als hij bv de sleutel op de deur laat zitten en mij niet binnen laat en langer blijft dan 1 mei, mag ik hem dan huur aanrekenen voor die maand en wat moet ik doen om hem buiten te zetten ?
Vele vragen maar het is mij al duidelijk dat je als huurder goed beschermd bent en je als verhuurder moet oppassen wat je allemaal doet, ook al is het tegen de logica in.
Merci

Turaki

#37 , 26 apr 2011 08:07

Je mag niet binnen met je eigen sleutel, tot de huurder vertrokken is, of hij toestemming geeft. Sloten veranderen is zeker uitgesloten.
Zolang je huurder er gedomicileerd is, kan je hem niet verbieden er te komen, en mag je niet binnen (ook niet na einde huurcontract).
Vanaf het einde huurcontract spreek je ook niet meer over huur, huurder, of huurcontract, maar over bezetting, bezetter, en bezettingsvergoeding (die gelijk is aan de huur).
De juiste procedure om ienmand uit te zetten vindt u elders op dit forum, zoek op posts van Vandebos.

krissteenhaut
Topic Starter

#38 , 27 apr 2011 13:38

Ik heb al zitten zoeken naar de procedure om iemand uit te zetten maar vind het niet direct. Heeft u een link of een titel ?
Ik heb hem al 2 keer gecontacteerd om maandag af te spreken maar hij reageert niet. (Voor het maken van de boiler belde hij mij wel elke dag dus het is een feit van het uit de weg gaan).
Kan ik al preventief een aangetekend schrijven sturen voor 1. de achterstallige huur en 2. als hij de woning op 2 mei niet verlaat hij een x tal dagen de tijd heeft om te verhuizen of ik naar de vrederechter ga. (ik weet nog steeds niet hoe ik dat moet doen met die vrederechter) En hoe lang gaat dat duren dat ik hem effectief kan buiten zetten ? Ik wil de woning verkopen dus het is vrij dringend want ik moet in tussentijd het huis afbetalen en mijn huidige huur betalen en ik krijg dan geen geld meer van hem.
Hij is nog steeds onder budgetbegeleiding bij het ocmw. Als hij langer blijft kan ik dan de bezettingsvergoeding bij hem verhalen ?

Fore

#39 , 27 apr 2011 15:02

U kunt iemand niet dwingen via aangetekend schrijven om de woning te verlaten. Dit kan alleen via een vrederechter
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

krissteenhaut
Topic Starter

#40 , 28 apr 2011 13:53

Maar ik kan toch schrijven dat hij dan nog tijd krijgt tot x datum en dat het dan voor de vrederechter komt ?

Vandebos

#41 , 28 apr 2011 15:33

Als u op dit forum zoekt naar 'uitzetting, achterstallen' en u kijkt in de link in onderschrift naar de bestanden onder (ver)huurder; meerbepaald wie doet wat pdf en verzoekschrift 1344bis vindt u de grote meerderheid van informatie die u nodig van hoe u een wanbetaler kan laten uitzetten wegens wanbetaling.

krissteenhaut
Topic Starter

#42 , 12 jul 2011 01:10

Hallo, volgend op al het vorige is de stand van zaken het volgende ;
In mei heeft de huurder uitstel gevraagd voor een maand. Ik zei dat ik akkoord kon gaan indien hij mij de achterstallige huur zou betalen. Hij zei dat hij dat zou doen. Ik heb dan ondertussen wel een AS en gewonen zending gestuurd om mij veilig te stellen. Die is hij niet gaan ophalen. Het ocmw zou mij dat betalen zei hij maar die zeiden dan weer dat hij het moest betalen.
In Juni wou hij nog een maand langer blijven maar ik zei dat hij nog niet betaald had en ik dat niet kon aanvaarden. Het ocmw had mij dan voor juni betaald maar maart en mei bleef achter.
Hij is nog steeds onder budget begeleiding bij het ocmw. Ik begrijp dan ook niet goed waarom het ocmw mij de ene maand wel het geld stuurt en de andere maand niet. Is het niet zo dat de huur voorrang krijgt op andere schulden ? Is het dan niet aan het ocmw om mij te betalen als zij zijn financiën regelen ? Hij heeft een andere woning maar hij heeft nog niet alles kunnen verhuizen. Ondertussen is juli ook nog niet betaald. Is het nog de moeite om voor de vrederechter te gaan ? Kan ik iets doen aan het feit dat het ocmw mij niet het geld stortte voor mei en juli ? Alvast bedankt

Vandebos

#43 , 12 jul 2011 08:12

U kan nog steeds het vredegerecht inschakelen om de schulden bij vonnis te laten vastleggen.

krissteenhaut
Topic Starter

#44 , 24 jul 2011 16:45

Als ik op de rol sta moet ik dan de verhuurder een AS sturen of krijgt hij een uitnodiging van de vrederechter zelf ? Wat als hij dan niet komt opdagen of hij wil mij zijn nieuw adres niet geven ?

gvm

#45 , 24 jul 2011 23:03

Als ik op de rol sta moet ik dan de verhuurder een AS sturen of krijgt hij een uitnodiging van de vrederechter zelf ? Wat als hij dan niet komt opdagen of hij wil mij zijn nieuw adres niet geven ?
hij wordt opgeroepen door de griffie. je verzoekschrift stel je op aan de hand van zijn officiële adres, gewoon even langs het gemeentetehuis gaan met je huurcontract en daar een attest van woonst vragen in het kader van een procedure. als hij ondertussen elders ingeschreven is verwijzen ze je wel door. dit attest is verplicht bij het verzoekschrift te voegen en mag niet ouder zijn dan 14 dagen. eventuele kosten, afhankelijk van de gemeente, vorder je terug.

Terug naar “Huren”