geschil bestelling materialen

buddy07
Topic Starter
Berichten: 11

geschil bestelling materialen

#1 , 20 jul 2011 14:09

Volgende situatie doet zich voor:
We hebben 250 m² recup dakpannen vorig jaar besteld en daarvan ook een sample gekregen. Begin 2011 begon het al toen ik vroeg hoeveel LM nokken en noordbomen ze liggen hadden. Die hadden ze niet.
Heb toen zelf de bijhorende nokken en noordbomen gevonden in Frankrijk.
Op 30 mei heb ik de effectieve leverdatum vastgelegd op 20 juni. 1 week vooraf kregen we een telefoontje van de bouwhandel dat ze maar 125 m² van de dakpannnen meer liggen hadden maar dat ze alternatieven liggen hadden. Wij naar ginder gereden om te gaan kijken naar de alternatieven. Natuurlijk paste de nokken en de noordbomen die ik in Frankrijk gevonden had hier niet bij dus moesten we ze niet hebben. Ze hadden trouwens voor deze dakpannen ook geen nokken en noordbomen liggen.
Vervolgens meldde de bouwhandel ons dat ze de resterende dakpannen (125 m²) gevonden hadden en dat ze identiek dezelfde zijn. Dit was echter niet zo (andere afmeting, andere golving, mss wel ongeveerd dezelfde kleur). Gevolg: ik annuleer de bestelling. Nu komt die bouwhandel af met een annulatievergoeding van 10% voor een bestelling die ze nooit konden waarmaken... Betalen of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 24 jul 2011 12:06

Als u uw bestelling hebt vastgelegd op papier dan hebt u een sterke zaak.
Anderzijds is het zo dat een handelaar het recht heeft u een valabel alternatief voor te stellen en als dit redelijk is mag u dit niet
zomaar weigeren.
Verder zie ik geen verbintenis tussen de dakpannen en de door u aangekochte spullen. U hebt namelijk een bestelling geplaatst
van dakpannen en niet van dakpannen + de rest. De rest zijnde de spullen die u zelf aankocht in Frankrijk. U kan dus geen bestelling
annuleren onder het mom van dat de spullen die u zelf kocht er niet bijpassen. Dat deel van de aankoop is geheel uw verantwoordelijkheid
U kan m.i. ook geen zeer valabel altenratief weigeren omdat de rest er niet bijpast of omdat ze die niet hebben. Tenslotte is de bouwhandel
alleen er toe verplicht u dakpannen te leveren en niet dakpannen+de rest. Dat was/is niet de oorspronkelijke bestelling .
Als de bouwhandel een zeer goed alternatief had voor dakpannen en u weigerde dit dan zal u al zeer sterk uit de hoek moeten komen want
weigeren omdat de rest er niet bijpast zal hier m.i. niet blijven plakken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Berichten: 22590
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 jul 2011 12:32

. Begin 2011 begon het al toen ik vroeg hoeveel LM nokken en noordbomen ze liggen hadden. Die hadden ze niet.
Blijkbaar heb je uw dakpannen eerst besteld (datum?), en pas begin 2011 gaan vragen of ze ook nokken en noordbomen hadden. Je bent hier in de fout gegaan door niet onmiddellijk pannen, nokpannen en noordbomen SAMEN te bestellen. Dan had de bouwhandel op zoek kunnen gaan naar materialen die bij elkaar pasten.
ik zou dus zeggen: BETALEN :(

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”