eindelijk rookverbod

ganapathi tantra

Re: eindelijk rookverbod

#76 , 13 jul 2011 22:48

Maar als ik die regels niet wens te volgen heb ik dan het recht om mijn onderneming stop te zetten, iedereen zijn C4 en dan de rest te verkopen en te incasseren.
Dus ik stel wel duidelijk: morgen wil ik de anti rook wetgeving niet meer toepassen en ik sluit onze boetiek. Voila.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#77 , 14 jul 2011 00:43

Maar weer ga je niet in op de vraag waar een roker het recht vandaan haalt de gevolgen van zijn verslaving ofwel aan anderen op te dringen ofwel deze tegen hun zin te verplichten ergens anders te gaan?

De andere schadelijke bestanddelen in de lucht? Er zijn er zeker meer dan genoeg maar ga je nu weer het argument gebruiken dat als we aan al de rest niets doen (ongeacht of dat nu mogelijk is of niet) we aan het verplicht meeroken niet mogen raken?
Zou hier wel eens een antwoord op willen horen....

xena
Topic Starter

#78 , 14 jul 2011 05:49

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Redrum

#79 , 14 jul 2011 09:02

Maar als ik die regels niet wens te volgen heb ik dan het recht om mijn onderneming stop te zetten, iedereen zijn C4 en dan de rest te verkopen en te incasseren.
Als je de regel dat je voor een rood verkeerslicht moet stoppen niet wenst te volgen, dan heb je niet alleen het recht om niet met de auto te moeten rijden, dan lijkt mij dat zelfs het beste voor iedereen te zijn. :roll:

Zijn er dan cafébazen die verplicht worden café te houden of zo?

ganapathi tantra

#80 , 14 jul 2011 20:02

Maar weer ga je niet in op de vraag waar een roker het recht vandaan haalt de gevolgen van zijn verslaving ofwel aan anderen op te dringen ofwel deze tegen hun zin te verplichten ergens anders te gaan?

De andere schadelijke bestanddelen in de lucht? Er zijn er zeker meer dan genoeg maar ga je nu weer het argument gebruiken dat als we aan al de rest niets doen (ongeacht of dat nu mogelijk is of niet) we aan het verplicht meeroken niet mogen raken?
Zou hier wel eens een antwoord op willen horen....
u hoeft van mij zeker niet onder de invloed te staan van rookgedrag. Rookverbod is voor mij als komplete liberaal van toepassing in alle gebouwen of aangelegendheden van openbaar nut waar iedereen vroeg of laat verplicht wel eens gebruik moet van maken. ziekenhuis, postkantoor, belastingskantoor etc etc etc. Op de werkplaats vind ik desondanks alles ook een rookverbod van toepassing omdat je recht op
arbeid hebt een absoluut recht dan wel. Maar zoals ik eerder zei heb ik een veel groter probleem met mijn vennoot die in ons kantoor rookt
dan met de mannen in de werkplaats. Nochtans roken de mannen in de werkplaats vele malen meer dan mijn vennoot. Maar zij zitten dan ook
in een dusdanog groot volume in tegenstelling tot mijn vennoot. Dat ik dat verdraag is mijn keuze maar ik zou het niet verdragen dat er gerookt zou worden in het kantoor van de bediendes.

Cafébezoek is geen verplichting (werk ook niet dat weet ik wel) maar niet noodzakelijk in tegenstelling tot werken. Eingelijk is werken ook niet
noodzakelijk het is je eigen keuze.
Maar ik vind een café of een restaurant in vergelijk met de arbeidsplaats ziekenhuis, warenhuis en zo voort van een dusdanige privé aard dat ik vind dat de regelteven van de overheid er iets overgaan.
Eigenlijk zou men aan iedereen de vrijheid moeten hebben laten die geen duidelijk definieer baar gemeenschappelijk belang dienen. Bedrijven
allerhande had men ook de kezue moeten laten met betrekking tot roken en dan had alles zichzelf wel geregeld.

Niks doen omdat er aan iets anders niks gedaan wordt is idd geen optie maar ik denk dat je het nog niet echt vat Vandebos. Ik strijd alleen maar tegen de stigmatisatie van de roker alszijnde de grootste smeerlap die doelbewust zijn medemens door tabakslucht naar de verdommenis help Het is voor mij zeker geen kwestie om anti antitabak te zijn integendeel maar trop est trop. Niet alle pedo's zijn dutroux'
Ik laat iedereen de keuze en doe vooral beroep op een mens zijn eigen verantwoordelijkheid en spreek hem daar soms ook op aan als het echt niet door de beugel kan. Misschien ben ik wel een te verdraagzaam mens wie weet.
Ik ben gisteren efkes aan het werk geweest bij een koppel in huis, beiden rokers. Dus in sé en volgens de letter van de werk mijn werkplek. Denkt ge nu echt dat ik van mijnen tak ga staan maken ?
Neen want die paar uurkes in een rokersomgeving zullen zeker en vast niet mijn gezondheid radikaal en abrupt gaan veranderen

ganapathi tantra

#81 , 14 jul 2011 20:04

Als je de regel dat je voor een rood verkeerslicht moet stoppen niet wenst te volgen, dan heb je niet alleen het recht om niet met de auto te moeten rijden, dan lijkt mij dat zelfs het beste voor iedereen te zijn. :roll:

Zijn er dan cafébazen die verplicht worden café te houden of zo?
???? euh zegt da nog eens :D

jojan

#82 , 14 jul 2011 20:33

Zijn cafe's voor vele mensen ook geen werkplekken? En hebben deze mensen dan ook niet het recht om in een rookvrije omgeving te werken?

Vandebos

#83 , 14 jul 2011 21:48

Ok... Ik zie dat het niet echt doordringt, dan maar een cijfervoorbeeld: als er in een cafe 5 man roken en er zijn er 12 die niet roken en niet wensen mee te roken dan moeten die het maar afbollen? Vrije keuze om mee te roken of niet bestaat dus enkel voor de rokers?

roharro
Juridisch actief: Ja

#84 , 14 jul 2011 21:57

Als rokers het recht moeten hebben om te roken in de horeca -m.a.w. dat de wetgeving daar niet zou mogen worden toegepast- dan kan men evengoed beweren dat een naturist naakt op restaurant mag gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Spectator

#85 , 15 jul 2011 07:08

Een vrachtwagenchauffeur (in loondienst) mag in zijn vrachtwagen sedert geruime tijd ook niet meer roken, niettegenstaande hij de enige aanwezige is in de vrachtwagens. Voor een zogezegde eigen rijder (eigenaar bestuurder) is deze regel er dan weer niet.
Wat echter met een vertegenwoordiger van laat ons zeggen (om in de sfeer te blijven) een tabaksfabrikant, hij is aan het werken in een bedrijfsauto notabene ? Meer zelfs, hij is zijn verkoopscijfer aan het opdrijven, hij maakt reklame voor zijn werkgever.

Het rookverbod valt deels onder de noemer " de werkplek "
In een vrachtwagen staat in vele gevallen ook een bed (vooral bij internationaal vervoer). De chauffeur neemt er zijn volgens europese normen verplichte rusttijd, Tijdens zijn rusttijd noch werktijd mag hij roken, net zo min als wanneer hij uitstapt en een koffie gaat drinken of een warme maaltijd gaat nuttigen (wat dan weer onder horeca valt)
Wanneer hij echter gaat slapen in het aanwezige bed, is er toch geen sprake meer van werkplek, doch van rustplek, en sinds wanneer is roken in bed verboden ? (alhoewel niet aan te raden)

De hilarische Belgische situatie dan : een oostblok chauffeur op een Belgische weg mag dat blijkbaar wel, er wordt ook nooit tegen opgetreden.

Nu al die door de wet verplichte ex rokers langer gaan leven en dus uiteraard langer van een pensioen gaan genieten wil ik de kop van het hoofd van de pensioendienst zien binnen een aantal jaren. Voor de staat een " gemiste " kans om het vergrijzingsprobleem te bëinvloeden.

xena
Topic Starter

#86 , 15 jul 2011 14:17

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

xena
Topic Starter

#87 , 15 jul 2011 14:21

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

ganapathi tantra

#88 , 15 jul 2011 17:19

Ok... Ik zie dat het niet echt doordringt, dan maar een cijfervoorbeeld: als er in een cafe 5 man roken en er zijn er 12 die niet roken en niet wensen mee te roken dan moeten die het maar afbollen? Vrije keuze om mee te roken of niet bestaat dus enkel voor de rokers?
ha!!!!!!!! Jij probeert mij dus wijs te maken dat ik zo denk tuuuuuuuuuut verkeerd dus. 5 wel en 12 niet rokers 1- 0 voor de niet rokers.
12 rokers en vijf niet rokers in een klein lokaal (bijvoorbeeld de juri van een rechtszake inzake schadevergoeding doodsoorzaak roken :mrgreen: ) 1-0 voor de niet rokers. 2 rokers en 10 nier rokers in een grote werkplaats of bijvoorbeeld een kantoor van 500 M2 1-0 voor de rokers. enz enz enz enz enz enz enz
Bovendien is het hier de wet die een zaakvoerder van een eigen privé- onderneming zijnde een cafe die een verplichting moet ondergaan.
terwijl dat café geen wezenlijk onderdeel is van het leiden van een gezond of te organiseren leven. met gezond bedoel ik ziekenhuis en anderen met georganisaard bedoel ik gemeentehuis, zwembad sportclub enz enz enz.
In ons/mijn vroegere tennisclubje waren was de rokerszijde door allerlei zaken de overhand aan het krijgen. Ik heb dan gewoon een andere
tennisclub gezocht waar dat probleem niet was of minder enz enz enz. Oké hierboven staat sportclub en dat klopt dus zogezegd niet maar ik
ben wel blij met het verbod in een sportclub. Maar café resto en anderen ? Die regelteverij gaat mij te ver.

Maar laten w eovereenkomen om niet overeen te komen.
In vele gevallen voel ik het recht van niet rokers op rokers echt wel aan maar op andere zaken gaat mij het rookverbod echt wel te ver.
Straks krijgen we nog een wetgeving waarbij dat je niet meer onder bepaalde omstandigheden mag plassen omdat je illegale lozingen zou doen als je bijvoorbeeld verkeerd eet.

ganapathi tantra

#89 , 15 jul 2011 17:24

Wanneer hij echter gaat slapen in het aanwezige bed, is er toch geen sprake meer van werkplek, doch van rustplek, en sinds wanneer is roken in bed verboden ? (alhoewel niet aan te raden)
dan wordt dit aanzien als een verpozingslokaal en die dienen ook rookvrij te zijn .
er sterven jaarlijks heel wat mensen door met hun sigaret in slaap te vallen en brengen daarmee ook de buren in gevaar . roken in een kleine ruimte waar je gaat slapen heb je nog ongezondere voorstellen ?

heb je enig idee wat een een rookverslaving de maatschappij kost
Maar jij hebt toch verdikke in godsnaam niks te zien met wat ik doe of laat in bed wat is me dat nou verdikke.
Who the f** give a sh***t wat mijn buurman in zijn bed of zijne keuken of wat dan ook doet. Alleen als hij/zij
kinderen heeft zou je daar een bemerking kunnen op maken maar voor de rest ? Zelfs als zijn wederhelft daar
iets op zegt zijn er 2 keuzes ofwel past de roker zich aan of wel draagt hij de gevolgen van zijn keuze. bijvoorbeeld
vrouw of man die weg gaat. Als ze/hij blijft dan neemt ze de keuze op zichzelf. Je kan een roker namelijk niet ter
verantwoording roepen ten aanzien van de keuzes die je zelf maakt.

Noem eens wat dingen op die jij doet en dan zal ik daar eens een verbod gaan opzetten.
Jezus man wat is me dat nou

Heb je verdikke een idee wat de alcohol kost aan de maatschappij. Nog nooit geen roker gezien die onder invloed
van zijn sigaret gewelddaden, vandalisme of dodelijke ongevallen veroorzaakt zenne. Om maar te zwijgen van de
veel sterkere negatieve invloed op veel kortere termijn door gebruik van alcohol dan het gebruik van tabak.
Heb je verdikke een idee wat de ongezonde levenstijl van jongeren tegenwoordig veroorzaakt aan bijvoorbeeld diabetes 2 of obesitas.

Begin daar ook eens aan ipv dat eeuwig gekanker op rokers. Rokers die rekening houden met hun omgeving zullen u echt niet
lastig vallen tenzij je ze zelf gaat lastig vallen omdat men denkt de wijsheid in pacht te hebben.
Laat een roker voor wat hij is het is zijn eigen keuze en als hij/zij u daar niet mee lastig valt laat het dan zo jeetje man

xena
Topic Starter

#90 , 28 jul 2011 14:07

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Praat café”