Een beetje een moeilijke situatie... (voor mij toch)
Ben getrouwd geweest, heb mijn ex-man 'uitgekocht', dus ik ben nu de enige eigenaar vd vroegere gezinswoning. Ik heb nu al een tijdje een vriend, die ook een eigen woning had.
Hij heeft nu zijn woning verkocht en komt bij mij wonen. De bedoeling is dat hij mede-eigenaar wordt van mijn woning. Want stel dat er mij iets overkomt, dan staat hij op straat (hij heeft immers zijn huis verkocht!), en dat wil ik hem echt niet aandoen. Ik veronderstel dat mijn ouders en eventueel mijn broer nu van mij het huis erven als mij iets gebeurd (ik heb geen kinderen). Hij gaat trouwens mee mijn lening afbetalen, dan is het ook het eerlijkste als hij ook voor de helft eigenaar is!
Nu heb ik begrepen dat er verschillende mogelijkheden zijn om mijn vriend mede-eigenaar te maken :
1) trouwen en de woning in de gemeenschap brengen. Dit zou de goedkoopste oplossing zijn maar we willen nog niet direkt trouwen omwille van allebei nog niet zo h??l lang gescheiden (roddels vd mensen, je kent dat ...)
2) hij koopt de helft over, maar dan moet hij 10% registratierechten betalen aangezien hij 'maar' de helft overneemt kan hij niet genieten van verminderde registratierechten, z??r dure oplossing.
Nu vraag ik mij af (ik ken er niet zoveel van), kan ik hem niet de helft schenken? Moet hij dan veel kosten betalen hierop? is dit duurder of goedkoper dan dat hij de helft van mij overkoopt?
We zijn wel zinnens om te trouwen, maar niet direkt. Kan ik eventueel een testament opmaken, waarin ik zet dat als er ondertussen mij iets overkomt, dat hij dan de woning erft ofzo, maar ik kan waarschijnlijk niet mijn ouders onterven. Of dat ik hem tenminste in een testament het levenslange vruchtgebruik ofzo kan geven? en de helft of een vierde vd woning?
Ik had ook al gedacht aan een samenlevingscontract, maar ik weet niet of je hier iets kan laten opnemen mbt onroerend goed..?
Kan iemand mij goede raad geven aub? We hebben al eens ge?nformeerd bij de notaris, maar die zei "ah dan moet ge trouwen h? mannekes, dat is het goedkoopste..."