Gevolgen van gebruik van 'drugs' zijn de kosten voor de maatschappij.
Een aantal kosten worden via RISIV en gezondheidssector verdoezeld ...ik denk aan diabeten als gevolg van tabakgebruik en alle longaandoeningen.
Het gebruik van alle mogelijke pillen ( van slaap tot pijnstillers enz)
Een aantal andere kosten worden dan weer gedragen door de particulieren nl het terug herstellen van hun autoruiten en deuren wegens de inbraken en diefstallen om junks toe te laten voldoende geld te hebben om hun verslaving te betalen.
Zelfs het gebruik van wat me 'soft'drugs noemt is niet meer zo onschuldig gezien de verhoging over de jaren van het actief bestandsdeel THC.
Los van al diegene die wegens psychische problemen moeten opgenomen in instellingen.
Ik heb er genoeg gezien en ook de doden als gevolg van (toch een tien per jaar) dat geeft zo'n 300 tijdens mijn carrière en geloof me dat kruipt niet in je koude kleren.
Dan heb ik het nog niet op de gevolgen naar de omgeving en de nabestaande.
Indien deze produkten er niet zouden zijn denk ik dat de maatschappelijke kost heel wat lager zou zijn.
Als je vindt dat het uw vrijheid is om deze produkten te (mis)(ge)bruiken wel dat zal dan wel uw recht zijn maar teken dan ineens een papier bij de gemeente dat je afziet van ELKE vorm van behandeling ( dokter, ocmw, ziekenhuis, instelling, uitkering, huisvesting, voedselbanken enz). Je staat dan op eigen benen en buiten onze verzorgingsmaatschappij.
Hou enkel je afstandsverklaring goed bij... misschien een tatoeage op je arm of zo dan weten de hulpverleners dat ze niks moeten doen.
Val ook geen andere mensen meer lastig met overvallen of diefstallen.
Hoe kom ik erbij wel door het bekijken van tussenkomsten en dan blijkt dat een klein gedeelte van onze 'medemensen' een zeer hoog aantal van 'sociale tussenkomsten' genereren.
Een 'veelproblemer' scoort per jaar een iets hoger aantal tussenkomsten van alle mogelijke hulpverleningsdiensten dan een normaal persoon.
het zou eens handig zijn om de gegevens van een aantal diensten eens naast elkaar te leggen en ik denk dat we tot onvoorstelbare info ( en bijpassend) kostenplaatje zouden komen.
Stelling voor commentaar vatbaar