brief publiceren

Zavijah
Topic Starter

brief publiceren

#1 , 06 mar 2007 22:45

ik ontvingen een brief van een tussenpartij, waarin enkele dingen staan die er duidelijk op wijzen hoe persoon X mij het leven (weer eens) zuur maakt. Met de tussenpartij heb ik helemaal geen problemen, maar nu zou ik O ZO graag die brief publiceren op mijn website, zodat mensen zien wat voor een bullebak persoon X is.

uiteraard hierbij de vraag:
- mag ik die brief publiceren zonder toestemming van die tussenpartij?
- die persoon X zal er uiteraard niet mee kunnen lachen als ik het toch doe. mag ik dit publiceren t.o.v. persoon X ? (hij zal dit aanzien als laster en eerroof, maar wat mij betreft zijn het enkel waarheden)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 mar 2007 12:01

?Art.444.De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :...Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt...die aangeplakt...VERSPREID...worden;Hetzij ten slotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden.?(Strafwetboek).

Degene die de lasterlijke geschriften VERSPREIDT begaat het misdrijf.

Zavijah
Topic Starter

#3 , 08 mar 2007 17:54

de term "lasterlijke geschriften"....
is een brief "lasterlijk" wanneer hij onwaarheden bevat?
of ook wanneer hij waarheden bevat?

bvb mijn buurman heeft drie minnaressen, ik ben de enige die het weet en beschik nu over rechtmatig verkregen schriftelijk bewijs. ik vind het zo schandalig dat ik vind dat zijn vrouw en de buitenwereld eindelijk recht heeft op de waarheid. als ik die brief publiceer op mijn website, is dat dan ook lasterlijk?

Reclame

Zavijah
Topic Starter

#4 , 08 mar 2007 20:12

ik had eerder verwacht dat het schoentje zou gewrongen hebben ergens ivm briefgeheim ofzo?

j.demoor

#5 , 10 mar 2007 10:33

?Art.442.Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon KWAADWILLIG een bepaald FEIT ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster...?(Strafwetboek 8 juni 1867).

?Onwaarheden? zijn niet noodzakelijk ?KWAADWILLIG? en leggen evenmin noodzakelijk een bepaald FEIT ten laste.

KWAADWILLIG verspreiden dat uw buurman drie minnaressen heeft is hem een bepaald FEIT ten laste leggen dat zijn eer kan krenken.Indien u op zijn klacht het wettelijk BEWIJS daarvan niet levert dan bent u schuldig aan laster.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 12 mar 2007 02:54

Best toch eens de case aan een advocaat voorleggen alvorens het te publiceren mede omdat je die "bullebak" een loer wil draaien

Maar waarom daag je hem niet voor de rechtbank als die je onterecht in een slecht daglicht plaatst (bullebak = iemand die onterecht angst in boezemd bij andere -lees de wetteksten die J.DeMoor aanreikt-)

volgens mij mag de waarheid altijd verteld worden

Als de strafrechter onpartijdig wil zijn moet ie de waarheid toch achterna hollen

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 4870#14870

en ja briefgeheim is iets wat bestaat

Heye

#7 , 12 mar 2007 14:07

Hallo,

Een privacy verklaring op de website met daarin volgende clausule:

De schrijver van de brief, die gepubliceerd wordt op de website wordt per e-mail of aangetekend schrijven door de webmaster op de hoogte gebracht zodra de tekst on line is.
De auteur heeft na ontvangst van deze kennisgave 5 werkdagen tijd om deze publicatie stop te zetten door e-mail of aangetekend schrijven.
Indien de webmaster geen protest ontvangt wordt dit aanzien als een stilzwijgend akkoord van de auteur.

De webmaster is eraan gehouden namen, locaties en of bedragen te schrappen uit te tekst of te wisselen door evenwaardige woorden of betekenissen.

In deze clausule geeft men de kans aan derden om zich te verzeten tegen de publicatie.Ik doe dit op mijn website en heb nog geen problemen ondervonden.

Maar bedenk eens wanneer U deze brief publiceerd wie U belachelijk maakt. Aan U of de schrijver?

De brief die U in uw bezit heeft is een bewijs van laster tegen U, door persoon X, waarin de tussenpersoon getuige is van verspreiding.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Billie

#8 , 14 apr 2007 17:10

Voor zover het een vertrouwelijke brief betrefdt (feitenkwestie) heeft u wel degelijk het akkoord nodig van die tussenpartij. Zoniet wordt het persoonlijkheidsrecht recht op briefgeheim geschonden en kan die partij van u hiervoor een schadevergoeding eisen indien zij schade (vb morele) kan aantonen.

Terug naar “Privacy-bescherming”