DAVO ( wat help het? )

VHTBrian
Topic Starter

DAVO ( wat help het? )

#1 , 06 jul 2011 22:16

Ik ben alleenstaande vader met het hoederecht over mijn dochter, dus mijn ex moet hier alimentatie voor betalen. Nu weigert ze al meer dan een jaar om dit te doen. Na een maand of zes was ik het beu en heb ik het kantoor DAVO ingeschakeld. Alle papieren heb ik binnen gedaan eind vorig jaar, en in het kantoor in Dendermonde zijn ze er onmiddellijk opgesprongen en hebben ze alles voor mij in orde gebracht.
Dus begin februari zijn de papieren van Dendermonde naar Antwerpen gegaan, waar mijn ex momenteel woont.
Na vier maand had ik nog geen nieuws en heb ik gebeld en kreeg iemand aan de lijn die "zeer" ongeinteresseerd was en die zei dat ze haar (mijn ex) de papieren nog moesten toesturen. Ik zei van mijn kant, dat dit toch nergens op sloeg, dat ze de documenten van Dendermonde al vier maand in hun bezit hadden en dat ik al meer dan een jaar zonder enige vorm van alimentatie zat. Hierop kreeg ik enkel antwoord ja, nee, ja, nee, dat ze onderbemand waren en dat ik anders maar een advocaat moest raadplegen. Vorige week heb ik terug gemaild of er al nieuws was, nog steeds geen antwoord. Het is een beetje triest om te zien dat een instelling die je zou moeten helpen en waar je je vertrouwen aan geeft, zich nog niet de moeite doet om je ene vraag op een half jaar te beantwoorden. Ik ben echt geen moeilijke klant, maar vind nu toch dat ik na meer dan een jaar dit mag melden. Triestig België!!
Laatst gewijzigd door VHTBrian op 07 jul 2011 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2011 19:33

U mag niet vergeten steeds aangifte te doen van niet betalen alimentatie.

VHTBrian
Topic Starter

#3 , 07 jul 2011 20:07

U mag niet vergeten steeds aangifte te doen van niet betalen alimentatie.
Hoe bedoelt u?

Reclame

Franciscus

#4 , 07 jul 2011 22:16

niet betalen alimentatie is familieverlating en is strafbaar art 391 bis.
U doet minstens per 2 maanden aangifte bij de politie... los van een burgerlijke vordering is er dus ook een strafvordering

zie ook met de zoektekst "niet betalen alimentatie straf"
f4j.be home

Bron http://www.f4j.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Datum 01/01/07

Onderhoudsplicht.

1)

Strafwetboek

HOOFDSTUK IX. - VERLATING VAN FAMILIE.

Art. 391bis. <W 05-07-1963, art. 1> Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten.
(Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die, in de omstandigheden omschreven in het eerste lid, niet voldoet aan de verplichtingen bepaald in de artikelen 203bis, 206, 207, 301, 303, 306, 307, 336 (en 353-14 van het Burgerlijk Wetboek) en in de artikelen 1288, 3° en 4°, en 1306, derde lid, van het Gerechtelijk Wetboek.) <W 31-03-1987, art. 93> <W 2003-04-24/32, art. 6, 045; Inwerkingtreding : 01-09-2005>

j.demoor

#5 , 08 jul 2011 10:15

U kan zich wenden tot de Federale Ombudsman(Wet 950322,B.S.950407) op http://www.federaalombudsman.be/" onclick="window.open(this.href);return false; inzake DAVO

U kan ook toepassing maken van :
“Art.391bis.Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van...wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten...Art.391ter. Wanneer een persoon meer dan twee maanden in gebreke is gebleven te voldoen aan een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door artikel 391bis straf is gesteld, kan hij voor de vrederechter worden opgeroepen op verzoek van belanghebbenden of van het openbaar ministerie...”(8 juni 1867 Strafwetboek).

Leg klacht neer tegen elke niet-betaling na de tweede maand in gebreke zijn.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering = Sv.)

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering=V.T.Sv.).

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

VHTBrian
Topic Starter

#6 , 08 jul 2011 12:42

Bedankt voor jullie antwoorden en toelichting. :wink:

Ga het zeker eens verder uitspitten.

bangemama

#7 , 25 aug 2011 22:55

kan je iemand laten veroordelen voor gezinsverlating als je er nooit gewoond hebt?

Franciscus

#8 , 25 aug 2011 23:02

Wat wil je daar nu mee zeggen .....?
De wet is toch duidelijk lees bij mij of bij j.de moor te tekst.
Twee maanden achterstel en van dan af elke maand aangifte bij politie wegens niet betalen alimentatie.
Na een aantal maanden heb je PV genoeg om de zaak voor de rechtbank te trekken.
Het is een van de wijzen om alimentatie te krijgen ....bij veroordeling krijg je een uitvoerbare titel om vb rechtstreeks te vorderen bij werkgever.
(beslag op loon) .

Moraelin

#9 , 26 aug 2011 11:56

Ik versta niet dat je nog geen klacht zou neergelegd hebben...daarenboven, als er een vonnis is is het enige wat je moet doen met dat vonnis naar een gerechtsdeurwaarder gaan en die zal dan beslag laten leggen...zo simpel is het. DAVO en al de rest heb je niet nodig, laat het vonnis voor zichzelf werken, daarom heb je er toch 1 opgemaakt.

lucgescheiden

#10 , 13 sep 2011 12:59

Ik meende dat;
het vonnis vooreerst diende betekend te worden,
waarna er een beroepstermijn begint te lopen van 1 maand,
waarin tegenpartij zich kan verzetten tegen het vonnis.
Tenzij het vonnis onmiddellijk uitvoerbaar is, echter een kletskop proberen scheren kent zijn problemen
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”