Onduidelijkheden ivm rookwetgeving

C&J
Topic Starter

Onduidelijkheden ivm rookwetgeving

#1 , 02 jul 2011 16:26

Als uitbater van een horecazaak werd mij gisteren de vraag gesteld of de klanten mochten roken toen de deur en de gordijnen dicht gingen. Ik heb het niet toegestaan omdat het mij niet duidelijk was.
Mijn poetsvrouw heeft ook al dezelfde vraag gesteld of zij mag roken terwijl ze aan het poetsen is en de zaak niet open is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 jul 2011 16:32

Klanten lijkt me sowieso uit de boze, je blijft immers op dat ogenblik nog steeds een commerciële zaak uitbaten.
De kuisvrouw wanneer het café gesloten (gesloten als in geen klanten, geen tap) is dat durf ik niet te beantwoorden.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2011 17:21

De cafe is toch een werkvloer en op een werkvloer mag nooit gerookt worden, werkvloer zijn de lokalen waar normaal gewerkt word dus in een café mag voor en na het sluitingsuur ook niet gerookt worden.
Tot 1 juli was een café een uitzondering op deze wet en nu niet meer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus

#4 , 02 jul 2011 17:47

Deur dicht doen terwijl er klanten zijn is niet zo'n goed gedacht.... zonder in detail te gaan is dat volgens mij een overtreding op een aantal wetgevingen.
Werd vroeger dikwijkls toegepast om de regelgeving sterke drank te omzeilen..... bij betrapping en vaststelling was dat (meestal) een dure grap voor de uitbater + bestuurlijke maatregelen door de burgemeester / gemeenteraad.
Voor de rest het is de werkvloer .... wat steeds vergeten schijnt te worden ..... aansprakelijkheid van de werkgever ...... wacht tot binnen enkele jaren werknemers hun werkgevers voor de rechtbank dagen wegens het niet toepassen van de wetgeving en de op dat ogenblik vastgestelde kanker......

C&J
Topic Starter

#5 , 02 jul 2011 19:00

Het is onmogelijk om de deur open te laten tot iedereen buiten is.
Dit wordt meestal gedaan op een bepaald uur omdat het niet wenselijk meer is dat er nog volk binnen komt (late uur bijvoorbeeld). Ook een vorm van veiligheid dat er nog iemand is tijdens de toogopkuis

Franciscus

#6 , 02 jul 2011 19:30

Zoals supermarkten niet meer binnen wel buiten met vb max tijd 15'.
Geen bediening meer in laatste 15'
Duidelijk melden aan ingang.
Bij opkuis mag deur natuurlijk op slot zijn.

C&J
Topic Starter

#7 , 03 jul 2011 00:57

En wat als er bijvoorbeeld iemand op het toilet zit of zat te roken? Bij controle kan ik toch onmogelijk verantwoordelijk gesteld worden? Ik kan toch onmogelijk iedereen controleren die naar het toilet gaat?

Franciscus

#8 , 03 jul 2011 15:25

Er mag niet gerookt worden ook niet op toilet....
Dan kan je altijd die stelling verdedigen voor de rechtbank

ganapathi tantra

#9 , 03 jul 2011 20:24

Er mag niet gerookt worden ook niet op toilet....
Dan kan je altijd die stelling verdedigen voor de rechtbank
dus iets met pijpen mag ook niet ? :oops: :oops:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Spectator

#10 , 04 jul 2011 09:46

Alleen als de gang naar het toilet een " konijnepijp " is.

mava105

#11 , 04 jul 2011 11:05

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet roker, maar stel dat ik een kuisvrouw heb, die 1 dag per week komt kuisen bij mij thuis. (= dus voor haar de werkvloer)
Mag ik dan thuis roken terwijl zij aan het werk is?

C&J
Topic Starter

#12 , 25 jul 2011 14:57

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet roker, maar stel dat ik een kuisvrouw heb, die 1 dag per week komt kuisen bij mij thuis. (= dus voor haar de werkvloer)
Mag ik dan thuis roken terwijl zij aan het werk is?
Goeie vraag waar blijkbaar ook niemand een antwoord op heeft!

float

#13 , 25 jul 2011 15:29

Wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook:

Art. 11
"§ 1. Dit hoofdstuk is van toepassing op de werkgevers en de werknemers en op de daarmee gelijkgestelde personen, bedoeld in artikel 2, § 1, tweede lid, 1°, a) tot e), en 2°, van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
§ 2. Dit hoofdstuk is niet van toepassing op :
[...]
2° privéwoningen, behalve de ruimten die exclusief bestemd zijn voor professioneel gebruik en waar werknemers tewerk worden gesteld.
[...]"

Roken is dus toegelaten thuis.

jojan

#14 , 25 jul 2011 15:41

Dat klopt, nochtans zegt Art. 12.: Elke werknemer heeft het recht te beschikken over werkruimten en sociale voorzieningen, vrij van tabaksrook.

Blijkbaar zijn voor de wetgever poetsvrouwen en huispersoneel geen werknemers...

float

#15 , 25 jul 2011 15:50

Inderdaad omdat die niet vallen onder de wet met betrekking tot het welzijn op het werk. Zij worden uitdrukkelijk uitgesloten met uitzondering van pesten op het werk.

Terug naar “Actuele Thema's”