onderhoudsgeld

de wit rudi
Topic Starter

onderhoudsgeld

#1 , 20 okt 2010 11:10

Ik betaal allimentatiegeld voor een zoon van 18 jaar die nu voor de 3de keer zijn 5de humaniora herdoet.
Ik stel mij toch de vraag dat ik als vader dit onderhoudsgeld nog steeds moet betalen aan mijn ex.Tweemaal je jaar herbeginnen ok maar 3 keer is er over. :!:
graag feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 20 okt 2010 11:57

Vindt U dat hij moet stoppen met school lopen en werk zoeken of moet stoppen met eten?

de wit rudi
Topic Starter

#3 , 27 jun 2011 21:15

dit is zeer symplistisch uitgedrukt en getuigt van weinig visie.Ik zou aan jou zoon eens graag drie keer zijn schooljaar zien herbeginnen,wat zou u dan zeggen

Reclame

Fore

#4 , 27 jun 2011 21:27

toen ik in het 5de middelbaar zat, zat er in het 6de een gast die 3 maal zijn 5de jaar en voor de 3de maal het 6de deed (TSO: chemie)
Die is toen weer gebuisd en mocht van de directie zijn 6de jaar niet voor de 4de maal opnieuw doen.

Als ouder heeft u nu eenmaal de plicht om uw kinderen te onderhouden tot dat ze meerderjarig zijn // zolang ze een hogere studie volgen

net zoals het hun plicht is u te onderhouden op uw oude dagen.

In deze tijden, geen diploma middelbare school hebben...
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 jun 2011 22:00

Voorlaatste jaar en 18 jaar: dat valt nog goed mee.
Heb al "ergere" gevallen gezien, die daarna tegen alle "goede" raad in naar de univ gaan en daar schitterend slagen niettegenstaande ze er veel brossen!!
Sommigen jongeren kunnen nu eenmaal niet goed tegen een leven "in kudde".....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dumpie

#6 , 28 jun 2011 00:20

Is er niets opgenomen in de akte van de scheiding tot wanneer er moet betaald worden?

dumpie

#7 , 28 jun 2011 00:25

Als hij 18 is betaal dan rechtstreeks aan hem in plaats van aan je ex;misschien dat zij dan ook zal zeggen dit kan niet meer als ze het geld niet in handen krijgt.

lucgescheiden

#8 , 28 jun 2011 12:14

Zou het kunnen dat jullie echtscheiding er voor iets er tussen zit dat je zoon minder presteert op school???
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#9 , 29 jun 2011 09:25

luc, Dat zou kunnen ja...en wat voegt dat toe aan de vraag van Rudi...
nog maar eens een pleidooi over de gruwel van het scheiden? Dat is geen antwoord op zijn vraag.
Rudi wil weten of 3 maal een jaar overdoen een redelijke situatie is en of er dus juridische gronden zijn om dat in vraag te stellen.

hier mijn voorzet Rudi:
Ouders zijn verplicht in het onderhoud te voorzien van hun kinderen én er voor te zorgen dat ze een studie kunnen volbrengen.
Dat zowel op financieel als opvoedkundig vlak.
De kinderen moeten wettelijk gezien ook wel blijk geven van inzet en motivatie om een studie tot een goed einde te brengen.
De school kan op basis van hun dagelijkse werking en evalutaites ook rapporteren over de studiehouding van de jongere.
als ik je verhaal goed begrijp zit je zoon nu voor de 3e keer in het 5e jaar. (en dus niet 3 keer herbegonnen want dat = eigenlijk 4 maal het zelfde jaar doen: dan is hij wel zéér jong in het 5e geraakt)
Het verwondert mij een beetje dat na de 2e keer hetzelfde jaar de school niet geadviseerd heeft naar een andere richting over te stappen.
Naast de financiele verplichting om zijn studies te ondersteunen, is er dus ook dat opvoedkundige aspect: in dat geval zal je toch met zijn moeder met hem een pedagogisch gesprek moeten hebben: wat is hij van plan: wat is zijn "business-plan" om dit keer wél te slagen (heeft hij zijn rapport al van deze examens?)
Samen als ouders kunnen jullie hem verantwoording vragen over zijn resultaten en hem responsabileren tot een afsprakenplan:
Jullie betalen zijn studies, hij zorgt er voor dat hij merkbaar betere resultaten haalt en jullie bespreken en zoeken samen uit (met de leerkrachten) hoe hij die resultaten kan verbeteren:
- vakantieopdrachten, bijlessen, bijstuderen via websites....Zet die intentieverklaring en afsprakenplan samen op papier, hij is meerderjarig, heeft de jaren des verstand bereikt (enfin dat zou toch moeten :-) en hij mag afspraken ondertekenen.

enne stuur 'm deze zomer op jongerenbouwstage naar roemenie... zal 'm lisschien een beetje wakker schudden.
courage

lucgescheiden

#10 , 29 jun 2011 15:31

Beste Eylis,

Als de voorzet die u geeft, de oplossing zou betekenen, dan laat dit niet misverstaan dat; beide ouders reeds JAREN te kort schieten, door
nu pas tot jouw actieplan over te gaan.
Mocht de oorzaak effectief te zoeken zijn in de echtscheiding en het gebrek aan een verantwoord co-ouderschap, dan
dient deze gruwel, zoals u het noemt, niet via een 'pedagogisch gesprek' onder de mat te worden geveegd.
Men mag er nog altijd vanuit gaan dat eerst de oorzaak van de ziekte moet vast staan, alvorens men een medicatie voorschrijft.

Rudi heeft, als ouder, het voordeel van de twijfel dat; hij niet al jaren actief ijvert voor het welzijn van zijn zoon,
maar met deze posting doet hij bij mij de twijfel alleen groeien over: wie hier moet wakker geschud worden.

eylis

#11 , 29 jun 2011 15:40

luc: in het praatcafé kan je naar hartelust je opinie ventileren over dit onderwerp;
Hier proberen we een werkbare oplossing voor te stellen waar rudi mee aan de slag kan.
Samen een intentieverklaring met stappenplan ondertekenen.
niet veel ouders hebben dat al uitgeprobeerd.
Maar blijkt vaak uiterst adekwaat bij schoolslentenaars :-)

lucgescheiden

#12 , 29 jun 2011 16:53

De vraag van Rudi is hier toch duidelijk meen ik: hij vraag of hij het onderhoudsgeld nog steeds dient te betalen aan zijn ex.
Enige vraag naar een werkbare oplossing wordt hier helemaal niet gesteld.

Mijn inziens; staat u te zwaaien met asperines wanneer de patient louter verzoekt het hospitaal te mogen verlaten.

de wit rudi
Topic Starter

#13 , 30 jun 2011 21:06

luc en eylis,

bedankt voor de reactie maar ik zal bij luc direct de vrees wegnemen dat ik niet moet wakker geschud worden.
Ik heb van in het begin van de geboorte van mijn beide zonen geprobeerd een ware vader te zijn en deze taak naar behoren willen uitvoeren maar ik merkte dat doorheen de jaren ik steeds stuitte op onbegrip en desinteresse van hun kant.Jullie moeten ook weten dat dit zelfs resulteert vandaag in het volledig geïsoleerd zijn van beiden.Ik bedoel daarmee dat hun enige "sociale" contact dat ze hebben hun computer is.Mijn jongste zoon heeft nog zijn school en zijn"kameraden"maar mijn oudste zoon heeft niets of niemand.Alleen zijn oma en mijn ex die hij om de twee maand eens ziet.
Ik wil bij deze maar duidelijk maken dat ik genoeg een vader geweest ben voor hen maar het respect niet wederzijds was vandaar ook mijn vraag of ik in dit kader moet opdraaien voor kosten waarvan ik vind dat ze nutteloos zijn.
Ondertussen kom ik te vernemen dat mijn ex getrouwd is en mijn zonen er een stiefvader bij hebben.Ze gaat ook verhuizen.
Daarom had ik ook graag geweten hoe dat zit met de draagkracht van de kinderalimentatie.Zij hebben twee inkomens ik ben maar alleen en heb ook een inkomen,er is een wanverhouding vind ik.
Versta mij niet verkeerd ik wil wel betalen voor mijn jongste zoon maar na drie maal vind ik het welletjes geweest.

lucgescheiden

#14 , 30 jun 2011 22:29

Waar u meent dat er een wanverhouding is gegroeid tussen beiden ouders, dan zal u dat moeten staven, en
voor de rechtbank brengen als gewijzigde omstandigheid.
Waar ik echter meen dat uw ex haar nieuwe levenspartner niet kan gevat vorden voor de alimentatie voor jullie zoon.

Vader blijf je ook je leven lang, het is een deel van de verantwoordlijkheid die je op jou nam, met het op de wereld zetten van een kind.
U kan dus nooit of te nimmer genoeg vader zijn! Het is dus mede aan u om hem uit zijn isolement te halen!

Maar bedenk vooral eens dat deze verantwoordelijkheid in twee richtingen werkt.
Wanneer u later ooit nood zou hebben aan bijstand, gaan ze eerst bij u zonen aankloppen voor financiële hulp.
In dat geval zal u blij zijn dat u hem vandaag in staat stelde om een diploma te behalen, waarmee het goed verdienen is,
daar zijn bijstand aan u daarop zal gebaseerd worden.

Of is het dan aan hem om; hier op het forum te komen vertellen, dat hij het, na drie hartaanvallen van u, toch welletjes vindt geweest?

eylis

#15 , 30 jun 2011 22:42

Rudi, je moet je niet verantwoorden. Wij kunnen jouw situatie niet beoordelen, maar enkel het juridisch ader schetsen van wat kan en wat niet. Je kan absoluut in vraag stellen of je zoon nog wel gemotiveerd bezig is...
Je voldoet aan je plichten. En ik hoop voor je dat later je kinderen hun gedrag kunnen bereflecteren en misschien weer contact met je willen.
Wat de berekening van alimetnatie betreft: Weet wel dat een nieuwe partner (met een inkomen) niet mee in de herweging genomen wordt: omdat die partner géén financiele verplicjhtingen heeft tov je zoon.

Maar wel nog een tip:
als je toch zou proberen met bemiddeling van een klassetitularis, de moeder en je zoon een stappenplan voor het welslagen van zijn studies op te stellen: bijspijkeren welke vakken, vakantie-opdrachten etc... dan kan je daar nog een interessante clausule aan breien die ooit mijn schoolluie broer als een hinde door zijn opleding deed huppelen:
Broerlief was ook overal blijven haperen en andere studierichtingen blijven proberen, dus voor zijn hogeschoolopleiding meldde mijn vader:
Kijk je kan een jaar studeren: maar ik betaal je geen stuiver. pas als je door dit jaar bent, betaal ik je dat jaar terug.
en dan kan je je volgende jaar aanvatten: ook dat betaal ik maar als je door dat jaar bent.

Mijn broer heeft een studentenjob moeten nmen én studeren tegelijk: en hij is er elk jaar doorgefietst ;-)
courage!

Terug naar “Echtscheiding”