Beste,
4 november 2010 heb ik een contract ondertekend met mijn huidige werkgever. Ik ben daar beginnen werken op 1 december 20110. In dat contract was de volgende clausule opgenomen, m.b.t. loon:
"Het brutoloon van de werknemer is vastgesteld op xxxxxx € per maand. Het brutoloon zal bij goed functioneren na zes maanden proeftijd met ingang van 1 juni 2011 verhoogd worden naar yyyyyy € per maand."
Op 1 januari 2011 is de indexaanpassing gebeurd en doorgevoerd op mijn toenmalig brutoloon van xxxxxx € per maand.
Nu 1 juni 2011 nadert en ik vanaf dan contractueel recht zou hebben op de afgesproken loonsverhoging, heb ik proactief de vraag gesteld aan mijn werkgever of dat bedrag yyyyyy € eveneens diezelfde indexaanpassing zou krijgen.
Mijn inziens heb ik daar ook recht op, aangezien de indexaanpassing gebeurt op wat er afgesproken is in het contract vóór 1 januari 2011 en dus niet op het loon dat ik op 1 januari 2011 had. M.a.w ook de reeds eerder afgedongen verhoging naar yyyyyy € zou moeten geindexeerd worden, dacht ik.
Ik wil er wel even bij opmerken dat ik werk voor een Belgische afdeling van een Nederlands bedrijf. De HR afdeling bevindt zich dan ook in Nederland. Maar, ik heb wel degelijk een contract dat de Belgische wetgeving volgt. Van onze HR afdeling in Nederland heb ik de volgende feedback hierop gekregen:
De salarisverhoging per 1 juni zal blijven staan zoals contractueel afgesproken en deze zal niet worden verhoogd met de indexatie. In de andere landen (NL, UK, D) kennen we geen indexatie, maar geldt salarisverhoging enkel op grond van goed presteren/goede beoordeling. Ik vermoed dat bij het afspreken van het vaste salaris geen rekening is gehouden met de salarisindexatie. Zo beschouwd kun je zeggen dat jij al snel / gelukkig een salarisverhoging hebt ontvangen t.o.v. het afgesproken aanvangssalaris.
Klopt dit? Heb ik inderdaad geen recht op die indexaanpassing op bedrag yyyyyy € dat vanaf 1 juni 2011 zal ingaan?
Alvast bedankt voor de feedback hierop!
Vriendelijke groeten