vriend gaat een tijd thuis blijven; welke opties zijn er??

muisje70
Topic Starter

vriend gaat een tijd thuis blijven; welke opties zijn er??

#1 , 19 jun 2011 21:08

Mijn vriend is op het moment werkloos, maar wil thuis blijven voor onze zoon op te voeden...
Wat zijn onze opties:
**kan ik iets aanvragen dat hij de laagste uitkering kan ontvangen voor de opvoeding (mijn nicht heeft dit ook, maar kan hij hier aanspraak op maken?
**wij wonen samen, maar niet met samenlevingscontract, als hij gewoon thuis blijft, wat zijn de voor- en nadelen bij geen samenlevingscontract?? ik ga hem dan bij mij op het ziekenboekje nemen...
en indien hij terug wil gaan werken, kan hij zich binnen de 9 jaar terug inschrijven bij de rva, en heeft hij zijn rechten terug??? klopt dit wat men ons geinformeerd heeft???

alvaste hartelijk dank voor wat extra informatie...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 jun 2011 21:58

Als je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt heb je geen recht op enige vorm van werkloosheidsvergoeding.
Mijn echtgenote heeft destijds haar werk en carrière opgegeven om voor onze kinderen te zorgen. Dat was een vrijwillige beslissing, met voor- en nadelen (financiële) waar men dan ook de gevolgen moet van dragen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#3 , 20 jun 2011 07:50

er bestaat wel de mogelijkheid om vrijstelling wegens familiale of sociale redenen. Dat geeft als resultaat een lage uitkering (tussen 200 & 300 euro per maand), is per jaar verlengbaar tot maximaal 6 jaar.

Als hij thuisblijft, ga je beter (fiscaal gezien) een samenlevingscontract aan.

Inschrijven bij de RVA is niet mogelijk. En 9 jaar is lang gezien de mogelijkheid tot wisselende regeringen en maatregelen. Binnen de 3 jaar na de laatste uitkering moet je terug een uitkering aanvragen, hou het voorlopig maar daarop (in de huidige wetgeving kan je dus wél eerst 6 jaar die vrijstelling aanvragen en daarna nét geen 3 jaar wachten. Verwacht natuurlijk niet dat je dan nog elders uitkeringen kan krijgen tijdens de niet-werkloosheidsperiode.

Reclame

muisje70
Topic Starter

#4 , 20 jun 2011 17:22

dan ga ik proberen de vrijstelling te krijgen....
alvaste hartelijk dank JPV...
doen ze er moeilijk over, om dit te bekomen??
wat zijn mijn voordelen bij een samenlevingscontract, enkel belastingvoordeel wss??
en hoeveel zou dit zijn?
hartelijk dank

tianneke

#5 , 20 jun 2011 17:47

Als je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt heb je geen recht op enige vorm van werkloosheidsvergoeding.
Mijn echtgenote heeft destijds haar werk en carrière opgegeven om voor onze kinderen te zorgen. Dat was een vrijwillige beslissing, met voor- en nadelen (financiële) waar men dan ook de gevolgen moet van dragen....
Hoe kijk je daar nu op terug? Zouden jullie opnieuw dezelfde beslissing nemen?

JPV

#6 , 20 jun 2011 19:20

dan ga ik proberen de vrijstelling te krijgen....
alvaste hartelijk dank JPV...
doen ze er moeilijk over, om dit te bekomen??
wat zijn mijn voordelen bij een samenlevingscontract, enkel belastingvoordeel wss??
en hoeveel zou dit zijn?
hartelijk dank
die vrijstelling is een recht. En het voordeel is idd enkel belastingsvoordeel, zie niet direct andere voordelen. Belastingsvoordeel hangt volledig af van je individuele (financiële) situatie.

muisje70
Topic Starter

#7 , 20 jun 2011 19:50

mag hij in die periode van vrijstelling ook (is niet de bedoeling, maar in financieel)noodgeval toch een periode gaan werken, vb één of twee maanden...? (natuurlijk zonder die uitkering)
bedankt, ga volgende week naar vakbond, t'is maar om een beetje voorbereid daar te komen :)

JPV

#8 , 20 jun 2011 20:23

Werken mag, natuurlijk idd zonder die uitkering.

Zie: http://www.rva.be/D_Opdracht_W/Werkneme ... InfoNL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#9 , 20 jun 2011 20:32

Hoe kijk je daar nu op terug? Zouden jullie opnieuw dezelfde beslissing nemen?
Moeilijk te beantwoorden vraag. Wij namen die beslissing in 1973, in een volledig andere tijdsgeest dan de huidige.
Persoonlijk hebben wij er geen enkel ogenblik spijt van gehad. Maar gelet op de hoge echtscheidingscijfers en prognoses is een dergelijke beslissing op dit ogenblik niet zo evident meer met het oog op de mogelijk zwakke positie van de thuisblijver....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Donald-V

#10 , 04 jul 2011 06:56

Allemaal goed en wel .
Maar probeer na zo'n onderbreking omwille van sociale redenen ( van enkel jaren ) maar eens terug werk te vinden .

Ook al meld je tijdens je sollicitatie de reden van deze sociale vrijstelling om voor iemand te zorgen , ik denk niet dat werkgevers daar oor naar hebben .

Werklozen die langer dan een jaar niet gewerkt hebben of om ziekte thuis geweest zijn , kunnen op weinig begrip rekenen , ook al zijn ze vaak zeer gemotiveerd .

Dus denk daar ook maar eens over na .

Ik heb zo iemand gekend en heeft het zich al lang beklaagd hoor . Wat niet wil zeggen dat ik tegen deze vormen van vrijstelling ben .

Maar bezie ook zeker de negatieve kanten achteraf .

muisje70
Topic Starter

#11 , 04 jul 2011 17:28

ben gaan informeren, maar zal gewoon bij mij op de belastingbrief gaan komen, ons kind word 6 jaar, en dan telt het niet meer... (ook al heb ik bewijzen van psychiater voor kind...)
hartelijk dank voor de reacties.

Terug naar “Werkloosheid”