Basta - SABAM onder vuur

69_Shorty_69

Re: Basta - SABAM onder vuur

#76 , 25 mar 2011 06:40

Is SABAM wel in regel met de wet op de privémilities van 29/07/1934 zou ik me dan afvragen:
Art. 1
Elke private militie of elke andere organisatie van private personen waarvan het oogmerk is geweld te gebruiken of het leger of de politie te vervangen, zich met dezer actie in te laten of in hun plaats op te treden, is verboden.
Dit verbod is niet van toepassing op de ondernemingen en diensten bedoeld in de wet tot regeling van de private veiligheid.

Zij fungeren als controlerende macht voor de wet op het auteursrecht door inspecteurs uit te sturen, (dienen zij dan niet beëdigd te zijn zoals politie of deurwaarder of ander officiële vaststellingsfunctie). Het kan dus eventueel gesteld worden dat SABAM voor de uitvoering van de wet op het auteursrecht en intellectuele werken zichzelf verklaard als een politiedienst en dusdanig optreedt of vervangt wat dus degelijk in het bovengenoemde artikel verboden is.
Zij hebben ook geen vergunning in de private veiligheid en zijn bij mijn weten ook geen privédetective. Natuurlijk zenden zij wel veelal zelfstandige controleurs uit maar dienen deze dan niet in regel te zijn met de vergunningen Wet Tobback in zake vaststellingen te doen als privé detective (met uiteraard de nodige batch van BZ) of als deurwaarder beëdigd dienen te zijn?
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#77 , 26 mar 2011 09:23

Art. 74 Auteurswet:
"Het bewijs van een opvoering, uitvoering, reproduktie of enige andere exploitatie, alsook het bewijs van een onjuiste verklaring over de opgevoerde, uitgevoerde of gereproduceerde werken of over de ontvangsten kan niet alleen door de processen-verbaal van de officieren of de agenten van de gerechtelijke politie worden geleverd, maar ook door de vaststellingen van een gerechtsdeurwaarder of tot het tegendeel bewezen is van een door beheersvennootschappen aangewezen persoon die erkend is door de Minister bevoegd voor het auteursrecht en beëdigd is overeenkomstig artikel 572 van het Gerechtelijk Wetboek."

1. Die inspecteurs moeten aan allerlei voorwaarden voldoen opdat zij erkend kunnen worden door de minister.
2. Die erkenning gebeurt door de minister van Economie.
3. De beëdiging gebeurt door de eed af te leggen in handen van voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg.

Uw redenering in verband met de wet op de privémilities is verkeerd. Sabam oefent enkel controle uit op de naleving van de auteurswet en vervangt geenszins de politie.

EvilFreD

#78 , 26 mar 2011 09:26

Ook zal een controleur van Sabam niet snel geweld gebruiken voor de uitoefening van zijn functie :)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

RainDream

#79 , 15 jun 2011 17:04

Hallo,

ik vroeg me eigenlijk iets af. Moeten niet-Belgische restaurants (bv. Chinese, Japanse, Griekse, Italiaanse..) ook sabam betalen als ze hun eigenlijk muziek draaien? 't Is te zeggen, zo hun typische muziek?

'k Heb met dat al heel lang afgevraagd, want ik kan me niet voorstellen dat griekse artiesten zouden aangesloten zijn bij SABAM.
Als ze een brief krijgen dat ze moeten betalen, kunnen ze eigenlijk verzet tekenen ofzo? Of moet SABAM bewijzen dat die artiesten wel zijn aangesloten?

jojan

#80 , 16 jun 2011 12:09

Uw redenering volgend zou ik als ik Frans Bauer speel op een fuif ook geen auteursrechten daarop moeten betalen? Ik kan mij namelijk ook niet voorstellen dat een Nederlands artiest zich aansluit bij SABAM.

SABAM heeft echter natuurlijk wel overeenkomsten met haar zusterverenigingen in het buitenland. In mijn voorbeeld zou ik dus aan SABAM moeten betalen en moet SABAM dit doorstorten naar BUMA/STEMRA die in Nederland de auteursrechten int.

SABAM gaat er altijd vanuit dat artiesten zijn aangesloten (ondanks dat ze dat niet zijn).

Fore

#81 , 16 jun 2011 12:12

Ik neem aan dat het chinees getokkel, geproduceerd in een Taiwanese sweatchop nooit dat geld gaan zien....
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

jojan

#82 , 16 jun 2011 13:53

Geen idee of ik de boekhouding van SABAM ooit zal mogen nakijken op "onvoorzien ontvangsten", Fore, dus ik moet voorlopig het antwoord nog schuldig blijven.

roderidder
Contacteer: Website

#83 , 24 jan 2012 10:59

Sabam eist deel (3,4%) van internetabonnement
donderdag 10 november 2011, 03u00

Auteur: (dod)

BRUSSEL - Sabam wil dat op elk internetabonnement een vergoeding voor auteursrechten wordt betaald. De internetproviders reageren woedend.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=353I5AK8" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

WP002

#84 , 24 jan 2012 12:13

Sabam wil dat op elk internetabonnement een vergoeding voor auteursrechten wordt betaald.
Goed, stel dat dit gebeurt, impliceert dat dan ook dat het downloaden daardoor legaal wordt? Zo ja is dat voor de consument overigens een goede zaak, zo nee zie ik niet op basis waarvan ze precies een vergoeding eisen.

Ik zie zelf in de toekomst heil in een soort "downloadbewijs": je betaalt een bepaalde forfaitaire som en in ruil daarvoor mag je downloaden zo veel je wil zonder auteursrechtelijke problemen, hetzij dan natuurlijk alleen voor eigen gebruik.

roderidder

#85 , 24 jan 2012 14:13

euh... Sabam = 1 van de vele privéfirma's

Als Sabam 3,4% krijgt hoeveel krijgen dan voor de anderen?

RR

Vandebos

#86 , 27 jan 2012 15:36

Ter informatie:

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120127_117" onclick="window.open(this.href);return false;

roderidder

#87 , 16 feb 2012 17:54

geef het maar ff mee

Auteursrechtenvereniging Sabam moet voor de correctionele rechtbank verschijnen, zo meldt een krant van De Persgroep. De Brusselse raadkamer verwijst Sabam door voor het vervalsen van jaarrekeningen, misbruik van vertrouwen en fraude bij de verdeling van auteursrechten.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... van-v.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

WP002

#88 , 16 feb 2012 21:59

Dan weten ze ook eens wat het is. Hoog poetic justice-gehalte. Het is toch mijns inziens duidelijk bewezen door de mannen van Basta dat die kerels juist niks uitkeren aan de artiesten, want ze incasseren schaamteloos auteursrechten voor Ken Wood en Suzi Wan.

Vandebos

#89 , 16 feb 2012 22:27

Vandaag raakte ook bekend dat ze hun geding tegen Netlog voor het Europees Hof verloren. SABAM eiste dat Netlog de inhoud van haar leden filterde op mogelijk illegale inhoud.

Verry, Verry big NJET!

roderidder

#90 , 13 mar 2012 21:45

+/- 2 weken voor 1 april:

Belgische bibliotheken moeten auteursrechten betalen voor voorleesuurtje

dinsdag, 13 maart 2012

Bibliotheken die voorlezen aan kinderen krijgen de rekening gepresenteerd van auteursrechtenorganisatie Sabam.
De Belgische auteursrechtenorganisatie Sabam vindt dat openbare bibliotheken moeten betalen voor voorleesuurtjes. Dat schrijft het Vlaamse dagblad De Morgen.

Sabam beschikt over een opsporingsdienst voor evenementen waarvoor auteursrechten moeten worden afgedragen. Als medewerkers van deze dienst een affiche zien voor voorleesuurtjes voor kinderen in de bibliotheek nemen ze contact op over de rekening.
De bibliotheek van Dilbeek kreeg zo'n rekening: 250 euro per jaar voor twee voorleesuren per week die door ongeveer 10 kinderen worden bezocht. Voor het voorlezen heeft de bibliotheek een vrijwilliger aangetrokken omdat er niet genoeg budget is voor een betaalde kracht.

bron: http://www.informatieprofessional.nl/nieuws/9120.html" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

Terug naar “Actuele Thema's”