Schadevergoeding na ongeval

LesleyV
Topic Starter

Schadevergoeding na ongeval

#1 , 16 jun 2011 12:34

Meer dan een jaar geleden had ik een ongeval met de wagen.

Ik heb al eerder iets gepost op dit forum. Het ongeval was op weg naar school. De persoon die mij aanreed was een buitenlander. 6 maanden na het ongeval had hij nog geen aangifte gedaan bij zijn verzekering (en hij was verzekerd, politie is er bij gekomen en er werd een pv opgesteld)

Nu, meer dan een jaar later ben ik op medische expertise moeten gaan. De restletsels hebben een blijvende invaliditeit van 3% tot gevolge, maar hebben geen invloed op mijn arbeidsongeschiktheid.
hiervoor vraagt mijn verzekering een schadevergoeding aan de tegenpartij.

Indien ik akkoord ga met de vraag van mijn verzekering, blijft het daar dan bij? of heb ik nog recht op meer vergoedingen. Ik heb een blijvende invaliditeit van 3%. (De vraag klinkt misschien raar, maar ik heb gehoord van iemand die ooit ook een ongeval had, en ook een blijvende invaliditeit had, dat hij elke maand een vergoeding krijgt voor de blijvende invaliditeit).

Mvg, lesleyV

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jeffshenko

#2 , 20 jun 2011 16:50

Ik zit met een gelijkaardige vraag. Een dik jaar geleden werd ik op de snelweg aangereden door een andere wagen, die vluchtmisdrijf pleegde. Omdat ik z'n nummerplaat kon noteren en z'n wagen kon beschrijven, heeft de politie die kerel diezelfde nacht nog kunnen oppakken. De zaak komt volgende maand (1 jaar later dus) voor de rechtbank, omdat de feiten blijkbaar volgens politie en gerecht zwaar genoeg bleken om die persoon te vervolgen. Zelf heb ik niks overgehouden aan het ongeval maar mijn vriendin draagt een jaar later nog steeds gevolgen en heeft ook een invaliditeit van rond de 3 %, zoals de persoon hierboven. Erg vaak hoofdpijn, erg snel vermoeid, een onscherp zicht ... allemaal zaken die ze vooraf NIET had. Nu heb ik per brief de vraag gekregen wat precies mijn eisen qua schadevergoeding zijn naar de tegenpartij. Naast terugbetaling van medische kosten en materiele schade aan de wagen, vind mijn vriendin mentaal ook veel schade heeft opgelopen door dit alles. Daarom mijn vraag: zijn er mensen met gelijkaardige verhalen, en wat kan en mag ik eisen in zo'n situatie ?

asfaltfretter

#3 , 21 jun 2011 12:18

invaliditeit onder de 15 % wordt uitgekeerd per punt en leeftijd via de tabel van .... naam even kwijt

In de meeste andere gevallen wordt de blijvende schade op forfaitaire * wijze vergoed (d.w.z. grof geraamd). Zo wordt bij lagere graden van B.I.* (blijvende invaliditeit) de vergoeding ervoor meestal bepaald door de graad van B.I. te vermenigvuldigen met een vast bedrag dat enkel wordt bepaald door de leeftijd van het slachtoffer (zijnde de zogenaamde forfaitaire vergoeding per punt).

Bijvoorbeeld: een slachtoffer tussen 15 en 25 jaar zal voor een lage graad van B.A.O. doorgaans een forfaitaire vergoeding van 1.875 euro per punt, zijnde per percent van B.A.O., ontvangen; dus: is de B.A.O. 3%, dan is de gebruikelijke vergoeding 3 x 1.875 = 5.625 euro.

< 15 jaar: € 2.000,-
< 25 jaar: € 1.875,-
< 30 jaar: € 1.750,-
< 35 jaar: € 1.750,-
< 40 jaar: € 1.625,-
< 45 jaar: € 1.500,-
< 50 jaar: € 1.375,-
< 55 jaar: € 1.250,-
< 60 jaar: € 1.125,-
< 65 jaar: € 875,-
< 70 jaar: € 750,-
< 75 jaar: € 625,-
< 80 jaar: € 500,-
< 85 jaar: € 375,-
> 85 jaar: € 250,-

verder kan u ook eisen :
c. Genoegenschade, ook geneugteschade of plezierschade genoemd: de vermindering van het levensgenot als gevolg van de verhoogde moeilijkheid (of de onmogelijkheid) om nog deel te nemen aan bepaalde aangename activiteiten, in het bijzonder om nog een bepaalde sport of hobby te beoefenen.

Valt ook onder deze schadepost: het niet kunnen meemaken van een geplande vakantie, bvb. omdat men op weg naar de luchthaven werd aangereden of omdat men een week voor het vertrek werd omvergereden.

De begroting van de genoegenschade gebeurt meestal ex aequo et bono (dus ruw geschat), maar zij steunt uiteraard op de concrete gegevens. Daar deze gegevens zeer uiteenlopend kunnen zijn - bij voorbeeld het niet meer kunnen voetballen (als vrijetijdsbesteding) tegenover een bijna volledig verlies van alle mogelijkheden om te genieten - zijn ook de toegekende vergoedingen zeer verschillend (bij voorbeeld 500 euro tegenover 25.000 euro).

De huishoudelijke schade

De uitvoering van huishoudelijke taken heeft een economische waarde, zodat het niet meer (of minder goed) kunnen uitvoeren van het huishoudelijke werk vergoedbare materiële schade uitmaakt. De huishoudelijke schade slaat op de materiële schade doordat men (als gevolg van het ongeval) zijn vroegere, gebruikelijke huishoudelijke activiteiten niet meer of minder goed kan verrichten. Zoals bij de professionele schade is vergoeding voor de huishoudschade verschuldigd 1° voor het verlies aan economische waarde (als huisvrouw / huisman), dus voor de volledige of gedeeltelijke onmogelijkheid om huishoudelijke activiteiten te verrichten, alsook 2° voor het moeten leveren van meerinspanningen bij dergelijke activiteiten.

Morele* schade (morele - geestelijke - psychische schade)

De morele schade (in de volksmond soms nog “pijnen en smarten” genoemd) is alle andere nadelige gevolgen dan de materiële schade. Het gaat dus om nadelen die daadwerkelijk worden ervaren door het slachtoffer maar die geen betrekking hebben op zijn financiële toestand (zijnde op zijn vermogen, zijn patrimonium).

IK ZOU ZO SNEL MOGELIJK EEN AVOCAAT ONDER DE ARM NEMEN , DIE HEEFT STANDAARD EISEN ZOALS DEZE !

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”