verlenging huurcontract 3 jaar mits verhoging huur 100 euro!

verbruggen18
Topic Starter

verlenging huurcontract 3 jaar mits verhoging huur 100 euro!

#1 , 14 jun 2011 15:36

Ik zit met de handen in het haar.

Ik huur een huis sinds 1 oktober 2008, tegen een maandelijkse huur van 450 euro per maand.
In het contract staat het volgende:

"De huur treedt in werking op 1 oktober 2008 en wordt aangegaan voor een termijn van twee jaar om te eindigen op 30 september 2010. De huurovereenkomst zal op die datum ten einde lopen indien ofwel de huurder of de verhuurder drie maand vooraf de overeenkomst heeft opgezegd bij aangetekende brief. Indien er geen opzeg werd gedaan tegen laatstgenoemde datum, dan zal de huurovereenkomst van rechtswege verlengd worden voor 1 jaar. Indien er in dat derde jaar ook geen opzeg wordt gegeven drie maand voor de einddatum van 30 september 2010, dan zal de huurovereenkomst beschouwd worden als aangegaan tussen de partijen voor drie-zes-negen jaar vanaf 1 oktober 2008 en volgens de voorschriften van de woninghuurwet inzake opzeg en dergelijke"

In 2010 heeft geen van beide partijen opzeg gedaan, dus werd het contract verlengd met een jaar. Vanmorgen stond de huisbaas aan de deur, die vroeg of ik van plan was om hier te blijven wonen of niet.
Toen ik vroeg waarom kreeg ik te horen dat mijn contract op 30 september ten einde loopt en als ik hier wilde blijven wonen en een nieuw contract wilde, ik akkoord ging moeten gaan met een verhoging van de huurprijs van 100 euro, dus ipv 450 euro, 550 euro vanaf 1 oktober 2011.
Indien ik niet akkoord ga geven ze opzeg nog deze maand.

Wil ik hier blijven wonen onder de nieuwe voorwaarden, dan weer zou ik maar een contract krijgen van 3 jaar!

Ik had graag geweten of dit zomaar kan? Ik ben zeven maanden zwanger en ze hebben me met mijn rug tegen de muur gezet. Ik ben niet in de mogelijkheid om in mijn toestand nog te verhuizen, daarbij, waar zal ik zo snel iets anders vinden dat binnen mijn budget valt?

Als ik niet akkoord ga met die nieuwe huurprijs dan sta ik zowiezo tegen eind september op straat met een baby van 1 maand oud... Kan iemand raad geven aub?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 14 jun 2011 16:09

Ik zou zeggen de verhuurde kan opzeggen met opzeg 3 maanden.
Je kan akkoord gaan met huur verhoging maar de wet schrijft voor dat het contract alleen
verlengt kan worden onder de voorwaarden van eerste contract.
Dus eerst akkoord gaan dan nietigheid nieuw contract uitroepen dus geen verhoging betalen.

Je krijgt dan wel een lastige huisbaas.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

mapleleiah

#3 , 14 jun 2011 16:17

@pukje OP vermeldt dat het om een NIEUW contract zal gaan, dus geen verlenging ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

pukje

#4 , 14 jun 2011 16:29

nieuw contract met andere voorwaarden is verboden ,hierop kan je ongeldigheid laten gelden waardoor
oud contract automatisch 3-6-9 word.

verbruggen18
Topic Starter

#5 , 14 jun 2011 17:02

De eigenaar zegt wel dat hij een nieuw contract zal geven als ik akkoord ga met de nieuwe huurprijs maar als ik het goed begrijp is hij verplicht van zowiezo via aangetekend schrijven opzeg te doen anders gaat het contract over naar 3-6-9 vanaf 30 sept 2011.

Hij kan dan goed opzeg geven en het houden bij loze beloftes en mij vanaf 30 sep 2011 toch geen nieuw contract geven! Dan sta ik op straat...

moet ik het zekere voor het onzekere nemen en al bij de dienst sociale woningen gaan aankloppen met mijn probleem? Ik sta nog maar een paar maanden op de lijst voor een sociale woning en ik sta op een lange wachtlijst...

Kan ik in het ergste geval zomaar op straat gezet worden met mijn pasgeboren kind als ik eind september zelfs geen nieuw contract krijg?

justwanttomove

#6 , 14 jun 2011 17:25

sommige mensen gaan dit niet graag horen en ben zelf ook geen voorstander van het plan

maar in dat geval kan u gewoon blijven zitten (wel huur blijven betalen). In dat geval zal u bezetter ipv huurder worden, De huisbaas zal dan naar de vrederechter moeten om u uit te zetten. Een zaak die u waarschijnlijk gezien uw toestand dan nog kan laten uitstellen. Als de vrederechter dan uw uitdrijving beslist, komt u op een prio lijst van het OCMW.

Best dan wel met de verhuurder afspreken dat het niet nodig om daadwerkelijk de deurwaarder op u af te sturen, want dit laat de kosten natuurlijk gevoelig stijgen (en die kosten zullen op u verhaald worden)

Fore

#7 , 14 jun 2011 17:38

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

pukje

#8 , 14 jun 2011 18:38

De verhuurder kan maar twee dingen doen opzeggen of verlengen alle andere overeenkomsten
zijn niet geldig.

Vandebos

#9 , 14 jun 2011 21:30

De verhuurder kan maar twee dingen doen opzeggen of verlengen alle andere overeenkomsten
zijn niet geldig.
Klopt. bovendien mag hij als hij opzegt de huurprijs bij de volgende huurder niet verhogen...
art 7 § 1bis. Indien een woning het voorwerp is van opeenvolgende huurovereenkomsten met verschillende huurders, gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar en die beëindigd worden door een opzegging door de verhuurder, mag de basishuurprijs gedurende negen opeenvolgende jaren niet hoger zijn dan de bij het begin van de negenjarige periode eisbare huurprijs, proportioneel aangepast aan de kosten van levensonderhoud, renzij de normale huurwaarde van het goed onderrussen ren gevolge van nieuwe omstandigheden, met ten minste twintig percent of ten gevolge van werken in het gehuurde goed met ten minste tien percent is gestegen.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst vermindert de rechter de huurprijs tot de huurprijs die eisbaar is krachtens de vorige huurovereenkomst, proportioneel aangepast aan de kosten van levensonderhoud, wanneer de verhuurder nier bewijst dat de huurprijs werd vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van het eerste lid.
De proportioneel aangepaste huurprijs wordt berekend als volgt : basishuurprijs bij het begin van de negenjarige periode vermenigvuldigd met het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van het sluiten van de nieuwe huurovereenkomst en gedeeld door het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van het sluiten van de huurovereenkomst bij het begin van de negenjarige periode.
Huurwetgeving en van dwingend recht.

verbruggen18
Topic Starter

#10 , 15 jun 2011 09:57

Dank aan iedereen voor de raad en tips!

j.demoor

#11 , 16 jun 2011 10:38

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder,zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen,de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden...In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘De huur treedt in werking op 1 oktober 2008 en wordt aangegaan voor een termijn van twee jaar om te eindigen op 30 september 2010’

‘Een verlenging voor een nieuwe termijn van één jaar moet schriftelijk gebeuren. De vraag is of dit moet in een afzonderlijk geschrift dan wel of dit van in het begin in de overeenkomst kan voorzien zijn. De rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen (Rb. Antwerpen (5e k.) 20 november 2007, TBO 2008, afl. 3, 122) koos voor het laatste. De vrederechter te Luik (Vred. Luik (1) 27 juni 2006, Echos log. 2006, afl. 4, 21 en http://mrw.wallonie.be/dgatlp/Echos" onclick="window.open(this.href);return false;) koos voor de eerste visie‘(Dambre M.,De vervroegde beëindiging van de woninghuur van korte duur, TBBR 2009, 378).

Indien het contract op 30 september 2010 toch geldig zou verlengd zijn voor 1 jaar dan eindigt het op 30 september 2011,tenzij een van de partijen een opzegging betekent vóór 01 juli 2011.

Om die opzegging te voorkomen kan u het nieuwe contract tekenen en u daarna beroepen op ‘zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen‘ om de oude huurprijs verder te betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”