appartement gekocht

astra
Topic Starter

appartement gekocht

#1 , 22 feb 2007 12:31

Beste,

Ik heb een appartement gekocht en de akte zal binnenkort verleden worden.Hierover heb ik 2 vragen :

1) In de compromis staat dat de verkoper een controleonderzoek zal laten doen vd electrische installatie. Het appartement is gebouwd in 1990 en nu wil de verkoper dat niet doen omdat dit alleen verplicht is voor woningen gebouwd voor 1981. Kan dit ? Is datgene wat in de compromis staat niet bindend ?

2) In de eindafrekening van de notaris staat ook dat ik 200 euro moet betalen voor "groenonderhoud 2007". Moet ik dit betalen? Als de verkoper met een firma een contract heeft voor het gras e.d te onderhouden moet ik dit toch niet overnemen en betalen ofwel ?

Alvast bedankt voor uw advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 22 feb 2007 17:20

1/ opgenomen in de compromis omdat een wetsontwerp dit verplicht maakte. Die wet is er nog niet - en hopelijk komt die er ook nooit maar is ander verhaal - en is dus niet afdwingbaar.

TENZIJ de compromis dit eenzijdig vermeld zonder enige verwijzing naar de wet - dan is het een verplichting die de verkoper zelf op zich heeft genomen (contractuele verplichting) en kn hij zich ook niet verschuilen achter de bepalingen van de wet(sontwerp),

2. te betalen. onderdeel van de gemeenschappelijke kosten, als koper neemt u al deze verplichtingen van de verkoper over.

VGM
Contacteer: Website

#3 , 23 feb 2007 17:01

Verplichte controle elektrische installatie uitgesteld tot 1 juli 2007

De verplichte keuring van elektrische installaties bij de verkoop van woningen gebouwd voor 1981, wordt uitgesteld tot 1 juli 2007. Het kabinet van de minister van Energie Marc Verwilghen werkt aan een nieuw koninklijk besluit dat het oorspronkelijke KB van 1 april 2006 moet verduidelijken.

Verplichte controle van elektrische installatie bij overdracht woning AREI

Wie vanaf volgend jaar een woning verkoopt die gebouwd werd voor 1981, moet in principe de notaris een proces-verbaal van de controle op de elektrische installatie voorleggen.
Achtergrond
De achterliggende motivatie is dat nieuwe woningen pas sinds 1 oktober 1981 onderworpen zijn aan het algemeen reglement op de elektrische installaties (AREI). Dat legt een zogenaamd ?gelijkvormigheidsonderzoek? op. Daarbij wordt nagegaan of de installatie beantwoordt aan alle voorschriften. Voor oudere woningen was dit onderzoek nog niet verplicht, zodat de kans op een ontoereikende elektrische infrastructuur re?el is. Sommige gebreken kunnen leiden tot kortsluiting, brand of andere calamiteiten. Indien een oude laagspanningsinstallatie wordt uitgebreid of belangrijke wijzigingen ondergaat, is een gelijkvormigheidsonderzoek wel nodig voor het nieuwe gedeelte. Als een aansluiting wordt verzwaard, moet volgens artikel 276 van het AREI meteen ook het bestaande oude gedeelte worden gecontroleerd. Dit artikel werd in april 2006 aangevuld met een koninklijk besluit (KB). Dit KB legt bijkomend een controlebezoek op wanneer een woongelegenheid met een oude elektriciteitsinstallatie wordt verkocht.
Wat houdt dat in?
Wat dit controlebezoek naar aanleiding van een verkoop precies zal inhouden, staat nog niet vast. Er circuleert al wel een ontwerp van KB van federaal minister Marc Verwilghen. De minister wil een attest invoeren dat beschrijft in welke staat de elektriciteitsleidingen van de koopwoning zich bevinden. Het attest moet bij de verkoop aan de koper worden bezorgd. De kostprijs van deze keuring, geschat op 120 ? 170 euro, is ten laste van de verkoper.
Of dit voorstel daadwerkelijk wet zal worden, valt nog af te wachten. Onder andere de jongeren van Verwilghens eigen VLD stellen zich nogal wat vragen bij diens voorstel. Zij wijzen er op dat de prijs van de keuring onvermijdelijk doorgerekend zal worden aan de koper, en dat de verkoop volgens het voorstel ook plaats kan vinden indien de elektrische leidingen niet in orde zijn. In dat geval moet de koper de elektrische installatie op eigen kosten in orde laten zetten ?n opnieuw laten controleren. Het resultaat is volgens de VLD-jongeren dat vastgoedkopers onnodig op kosten worden gejaagd, dat de bureaucratische mallemolen op volle toeren zal draaien en dat op het einde van de rit alleen de beroepsgroep van elektriciens hier beter zal van worden.
Periodieke controles
Een ander item dat de komende maanden wel eens heel ?hot? zou kunnen worden, is dat van de periodieke controle.
Huishoudelijke elektrische installaties die in werking zijn gesteld vanaf 1 oktober 1981 moeten volgens het AREI elke 25 jaar een periodieke controle ondergaan. In principe zouden de eerste controles dus nu moeten plaats vinden. Voor oudere installaties wordt de controle pas uitgevoerd op aanvraag. De energieleverancier kan bijvoorbeeld een controle opleggen bij vernieuwing van de elektriciteitsmeter. Hoe dat alles zal worden georganiseerd, is niet duidelijk. Ook hier valt er nog heel wat uit te klaren.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Reclame

astra
Topic Starter

#4 , 23 feb 2007 17:51

Bedankt voor uw antwoord!

Graag had ik U nog om het volgende advies gevraagd:het app dat ik gekocht heb ga ik eerst een aantal jaren verhuren. Ik heb een vraag ivm de meeneembaarheid van reeds betaalde registratie rechten (10000 euro betaald voor dit app)
Stel dat ik het app 10 jaar verhuur, er dan 3 jaar zelf in woon en dan verkoop, indien ik dan binnen de 2 jaar iets anders koop waar ik bv 15000 euro registratie rechten voor moet betalen mag ik dan de reeds betaalde registratie rechten van mijn eerste aankoop meenemen waardoor ik slecht 5000 euro registratie rechten voor mijn 2 de aankoop moet betalen?
Hoelang moet je ergens zelf wonen om van deze regel te mogen genieten en zijn er andere voorwaarden waarmee ik rekening moet houden?

Alvast bedankt voor uw reactie.

VGM
Contacteer: Website

#5 , 23 feb 2007 18:00

Als je je huidige woning verkoopt en een nieuwe eigen woning koopt, dan mag je in Vlaanderen de indertijd betaalde registratierechten in mindering brengen. Je mag van de nieuwe registratierechten maximaal 12.500 euro aftrekken. Dit is de "meeneembaarheid van registratierechten".

Verlaagde registratierechten
De exacte kosten vari?ren naargelang de situatie waarin u zich bevindt. Bij een onderhandse verkoop, waarbij u zelf - eventueel na bemiddeling door een vastgoedmakelaar - met de verkoper de prijs van het onroerend goed overeenkomt, moet u aan de notaris vragen de aankoopakte te verlijden. Die zal dan zijn kostennota opmaken, waarin ook de registratierechten vervat zijn.
De grootste brok van deze kosten is ook het verschuldigde registratierecht. In Vlaanderen is deze belasting vanaf 2002 verlaagd van 12,5 tot 10 procent. Wie in aanmerking komt voor het zogenaamd 'klein beschrijf', betaalt in Vlaanderen nog slechts 5 in plaats van 6 procent. In het Waalse en het Brusselse gewest werden de oude tarieven behouden.
Bovendien mag u in het Vlaamse gewest betaalde registratierechten levenslang 'meenemen' van de ene woning naar de andere. Een voorbeeld kan snel duidelijk maken wat hiermee wordt bedoeld. Stel dat u een woning koopt en u betaalt daarvoor ? 10.000 registratierechten. Enkele jaren later gaat u verhuizen, u verkoopt uw woning en u koopt elders een nieuwe. De nieuwe woning kost ? 150.000, zodat de normale registratierechten (10 procent) uitkomen op ? 15.000. Vermits u echter de eerder betaalde registratierechten mag ?hergebruiken? worden die van de verschuldigde belasting afgetrokken. Of met andere woorden: u moet geen ? 15.000 betalen maar slechts ? 5.000. En zo kan u levenslang doorgaan. Bij de aankoop van een nieuwe woning, worden eerder betaalde registratierechten gerecycleerd. Of anders gezegd: ze worden telkens afgetrokken van de registratierechten die u verschuldigd bent op de nieuwe woning. Merk wel op dat die meeneembaarheid slechts speelt tot ? 12.500.
Deze meeneembaarheid speelt ook voor vroeger betaalde registratierechten, zelfs al kocht u de vorige woning jaren geleden, nog voor het principe van de meeneembaarheid van kracht ging.

De voorwaarden. Ook nu zijn er een aantal voorwaarden te vervullen. Alleen natuurlijke personen genieten het schrijfvoordeel.

Bestemming. Het is voldoende dat de woning of de bouwgrond effectief gebruikt/aangewend wordt of gebruikt/bestemd kan worden voor bewoning. Tip. Exclusieve bewoning hoeft niet.

Duur. De koper moet het aangekochte goed voldoende lang als hoofdverblijfplaats gebruiken, en dit binnen de twee jaar na de datum van de authentieke akte bij een woning of drie jaar bij een bouwgrond of een te verbouwen woning. Tip. Nergens is bepaald wat lang gebruiken is?

Beperkte verrekening. U kunt alleen registratierechten verrekenen van een vroegere hoofdverblijfplaats, dus bv. niet van een vroegere tweede woning (bv. buitenverblijf). Tip. Weet u niet hoeveel registratierechten er betaald werden bij de aankoop van het oude hoofdverblijf, vraag dit dan aan het registratiekantoor van de plaats waar het onroerend goed gelegen is.

De Vlaamse decreetgever heeft een strikte termijn bepaald waarbinnen de aankoper of aankopers hun hoofdverblijfplaats moeten vestigen op de plaats van het aangekochte goed. De termijn gaat in op de datum van de authentieke akte van aankoop en bedraagt:

twee jaar indien het aangekochte onroerend goed een woning is;
drie jaar indien het aangekochte onroerend goed een bouwgrond of een daarmee gelijk te stellen onroerend goed is.

http://www.fisconet.fgov.be/nl/?bron.dl ... r=&type=2&

Bijlage:

Een boete die u moet betalen bij tekortschatting, komt niet in aanmerking om verrekend te worden in het kader van de ?meeneembaarheid? in het Vlaamse gewest.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Terug naar “Kopen”