Moet ik mijn Gsm nummer aan mijn werkgever geven?

lanza
Topic Starter

Moet ik mijn Gsm nummer aan mijn werkgever geven?

#1 , 10 jun 2011 10:01

Het zit zo, mijn werkgever heeft een extern bureau (myrdine) aangesteld die u opbelt wanneer je ziek bent.
Nu vragen ze aan mij een nummer(vaste telefoon) of gsm nummer om bereikbaar te zijn. Is dit verplicht van mij om deze te geven?
Heb trouwens geen vaste telefoon.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 jun 2011 11:08

Het alternatief is dat, onverwachts, een dokter aan je deur staat. Als je niet aanwezig bent, krijg je een briefje in de bus dat je de volgende dag (bvb al 's ochtends, nog voor je normaal de post uit je bus neemt) aanwezig moet zijn bij de dokter, op straffe van verlies van loon. Ben je dus weg op reis of op een weekendje tijdens je ziekte, kan je dus veel loon verliezen.

Als het dat is dat je wil, heb je idd het recht om het doorgeven van je GSM nummer te weigeren.

lanza
Topic Starter

#3 , 10 jun 2011 11:24

Het gaat er bij mij niet over om op reis of op weekend te gaan tijdens ziekte, als ik ziek ben ben ik ziek en blijf ik thuis, het gaat erover dat ze je gsm nummer willen gebruiken zonder er een vergoeding voor te geven.

Reclame

jojan

#4 , 10 jun 2011 11:41

zij bellen u toch op? waarom zou u dan een vergoeding moeten krijgen? vraagt u aan iedereen die u opbelt een vergoeding?
Laatst gewijzigd door jojan op 10 jun 2011 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#5 , 10 jun 2011 11:54

Als je ziekt bent ga je dus nooit buiten je voordeur? En elke keer als je thuis komt, kijk je of er post ligt? Dan ben je bij de uitzonderingen...

Ze gebruiken je GSM toch niet, dus hebben ze er geen kosten voor. Ze verplichten je ook niet je GSM voor het werk te gebruiken, ze willen je enkel kunnen contacteren. Wat me, los van alle wettelijkheid, eigenlijk een gerechtvaardigde eis lijkt. Bellen ze je als je niet ziek bent, dan neem je gewoon principieel niet op, tenzij je zou weten waarvoor het kan zijn.

lanza
Topic Starter

#6 , 10 jun 2011 12:40

Naar de post gaan kijken, waarom moet ik naar de post gaan kijken, een controledokter belt nog altijd eerst aan de bel voordat hij een briefje in de bus steekt. en jojan inderdaad ze bellen mij op en daar moet ik ook geen vergoeding voor maar als mijn werkgever mij zo graag wil kunnen contacteren dat moeten ze me maar een gsm met abbonement geven en niet mijn prive gebruiken.

lanza
Topic Starter

#7 , 10 jun 2011 12:42

Ik zal het nog eens anders stellen, stel ik heb geen gsm en geen telefoon hoe gaan ze me dan bereiken, daar al is over nagedacht?

lanza
Topic Starter

#8 , 10 jun 2011 12:49

Dat is wat ik ook gezegd heb tegen mijn werkgever, dat ik geen gsm en telefoon heb en weet je wat ze daarop antwoordden, dan moet je maar een gsm kopen, als jullie dit normaal vinden dan draaien onze voorvaderen die voor onze rechten gevochten hebben zich nog eens om in hun graf.

xena

#9 , 10 jun 2011 13:12

Het alternatief is dat, onverwachts, een dokter aan je deur staat. Als je niet aanwezig bent, krijg je een briefje in de bus dat je de volgende dag (bvb al 's ochtends, nog voor je normaal de post uit je bus neemt) aanwezig moet zijn bij de dokter, op straffe van verlies van loon. Ben je dus weg op reis of op een weekendje tijdens je ziekte, kan je dus veel loon verliezen.

Als het dat is dat je wil, heb je idd het recht om het doorgeven van je GSM nummer te weigeren.

wel bijzeggen
als men de woning mag verlaten
en dat men het recht heeft om op kosten van de werkgever met de taxi te gaan

arbeidsovereenkomstenwet
art 31§ 3. Bovendien mag de werknemer niet weigeren een door de werkgever gemachtigd en betaald arts die voldoet aan de bepalingen van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde, hierna controlearts genoemd, te ontvangen, noch zich door deze te laten onderzoeken. Behoudens wanneer diegene die het geneeskundig getuigschrift aan de werknemer heeft afgeleverd oordeelt dat zijn gezondheidstoestand hem niet toelaat zich naar een andere plaats te begeven, moet de werknemer zich desgevraagd bij de controlearts aanbieden. De reiskosten van de werknemer zijn ten laste van de werkgever.

normaal gezien wordt nu het telefoonnummer gevraagd op het moment je gaat soliciteren net als je banknummer in deze tijd is dit de logica zelve kan de werkgever u verplichten een telefoon te kopen uitezraard niet , maar de werkgever kan er wel één kopen voor u en je privé gebruik aanrekenen

@lanza : toch klein vraagje , hoe heb je uw ziekte tijdig gemeld ?

bewonder wel dat je nee durft zeggen terwijl iedereen ja zegt , en theoretisch heb je een punt maar als je in dit geval naar de inzet kijkt en wat er in de weegschaal ligt betwijfel ik sterk of je goed bezig bent
geef eventueel het nummer van je ouders als compromi

lanza
Topic Starter

#10 , 10 jun 2011 13:33

aha eindelijk eens iemand die mee is, totaal geen probleem als hij er mij een koopt en mijn prive gebruik in rekening brengt, het gaat mij om het principe of bestaan die mensen tegenwoordig niet meer, ik meld mijn ziekte door met mijn eigen gsm (zonder nummerherkenning) te bellen, of ik nu goed bezig ben of niet wie zal het zeggen.

Creatief

#11 , 10 jun 2011 14:12

Lanza, je bent wel zo eerlijk om toe te geven dat je je ziek hebt gemeld met je eigen GSM (zonder nummerherkenning). Heb je dat ook vermeld aan de werkgever?
Je neemt een principiele houding aan, maar anderzijds vind ik je erg kleingeestig.

De werkgever zou wel eens op termijn moeilijk kunnen gaan doen.

lanza
Topic Starter

#12 , 10 jun 2011 15:03

Zeg man, als ik ziek ben is het toch logisch dat ik zelf bel, wat is daar nu kleingeestig aan maar als ze me gaan checken door een externe firma om te vragen wat ik mankeer en/of dat ik misschien niet kan proberen te komen werken vinden jullie dat precies normaal. Als dat morgen bij u het geval gaat zijn gaat u dan zeggen ja meneer, ik heb een beetje rugpijn maar ik zal proberen morgen terug te komen, chapeau voor u, dansen naar de pijpen van de werkgever noem ik dat.

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jun 2011 15:09

Wie zal er het eerste in de rij staan als er C3 of 4 uitgedeeld worden door de werkgever denk je? :mrgreen: Iemand die met de werkgever meewerkt of tegenwerkt?

Gebruiker21

#14 , 10 jun 2011 15:10

Ik kan lanza wel ergens begrijpen. Bij een vorige werkgever heb ik ook mijn vast telefoonnummer opgegeven bij mijn aanwerving. Tot ik na enkele maanden midden in de nacht telefoon kreeg van de wachtdienst van het bedrijf: er was iets mis met het computersysteem en of ik even wou komen kijken? Omdat die mensen ook maar hun werk probeerden doen 's nachts, ben ik met de wagen naar het werk gereden en de boel daar opgelost, maar de dag erna ben ik wel gaan navragen hoe de wachtdienst aan mijn telefoonnummer geraakt was? Pas de dag nadien besefte ik ook dat er helemaal niets op papier stond in verband met nachtelijke interventies (was nooit onderdeel van mijn job toen) en dat ik mogelijk ook niet verzekerd was op die rit van en naar het werk (persooneelsdienst van het bedrijf wist ook niet goed hoe dit zat, moest ik nu een ongeval gehad hebben, bijvoorbeeld).

Toen een beetje later een manager ook graag mijn GSM nummer had gehad "voor het geval dat...", heb ik vriendelijk geweigerd met als reden dat ik 's nachts niet graag uit mijn bed gebeld wordt, en als men van mij verwacht dat ik 's nachts wel bereikbaar ben, dat ik daar dan een passende wachtvergoeding en regeling op papier verwachtte. Nooit meer iets van gehoord achteraf. Spijtig genoeg wel nog een aantal keren uit mijn bed gebeld op mijn vaste lijn, tot het moment dat ik mijn diensthoofd vroeg om hier een regeling voor te treffen zodat deze interventies gecompenseerd werden. Reactie was dat de wachtdienst vriendelijk verzocht werd mij niet meer te bellen, wegens "te duur". Gevolg: die mensen hebben daar 's nachts nog een aantal keren in de problemen gezeten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#15 , 10 jun 2011 15:36

Het is toch zo gemakkelijk om op goede voet te leven met je werkgever, en dit is niet noodzakelijk naar de pijpen van de werkgever dansen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Archief”