Woete , u behoudt dus uw volledige woonbonus.
Er bestaat blijkbaar enige verwarring op de website van FOD Financiën.
Enerzijds lees ik op Fisconetplus in Vr. en Antw., Kamer, 2005-2006, nr. 117, blz. 22639-22641
"2. De bijkomende interestaftrek kan inderdaad ook worden toegekend wanneer de belastingplichtige in onverdeeldheid, ingevolge erfenis of schenking onder levenden, een zakelijk recht (eigendom, naakte eigendom, vruchtgebruik) op één of meerdere andere woningen heeft. Het gaat daar dus om een administratieve soepelheid waarvoor een restrictieve interpretatie en toepassing gelden. Daaruit volgt dat de bijkomende interestaftrek inzonderheid niet wordt toegekend wanneer de belastingplichtige door schenking de enige eigenaar van een andere woning is. Ik ben van oordeel dat in dit geval het verschil in behandeling gerechtvaardigd is omdat de toestand van deze erfgenaam duidelijk verschilt van die van een erfgenaam in onverdeeldheid, vooral wat het volgende punt betreft : de enige erfgenaam kan soeverein beslissen over de vervreemding van deze andere woning om aanspraak op de bijkomende interestaftrek te blijven maken, terwijl de erfgenaam in onverdeeldheid deze enkel op een veel beperktere manier kan verlaten."
Anderzijds lees ik op de website
http://fiscus.fgov.be/interfisc/nl/faq/ ... alen01.htm :
"Ik ga in 2009 een hypothecaire lening aan voor de aankoop van mijn eigen woning. Daarnaast ben ik op 31.12.2009 naakte eigenaar van een woning, die ik door een schenking heb verkregen. Heb ik recht op de aftrek voor enige en eigen woning?
De bestedingen van de hypothecaire lening geven geen recht op de aftrek voor enige en eigen woning. De bestedingen kunnen hoogstens in aanmerking komen voor de interestaftrek en de belastingvermindering voor het langetermijnsparen."
Wat is het juiste antwoord?