Ik werk als zelfstandig informaticus voor een eindklant via een tussenpartij.
Deze tussenpartij verwacht dat wij als leverancier van informatica diensten een factuur maken middels hun eigen timesheet systeem, in hun formaat, via hun online tool.
Normaal maak ik op het einde van elke te factureren maand een eigen factuur op, met ons briefhoofd, wat dan via e-mail en eventueel via de post naar de tussenpartij gaat. Vergezeld van een getekende timesheet. Dit is de normale weg.
De huidige tussenpartij wil echter afwijken van de normale gang van zaken. Op hun site vinden we volgende uitleg:
Waarom online-timesheets voordelig voor u zijn
* Uw manager keurt de timesheets direct online goed.
* De facturen worden direct berekend op basis van de timesheets, zodat er geen risico is van afwijkingen.
* Het is niet langer nodig om facturen op papier bij te houden; het onlinesysteem houdt alle facturen bij.
* Doordat de gegevens elektronisch en onmiddellijk worden ingediend voor betaling, is er geen risico
van vertragingen.
* U kunt de status van uw betalingen online nagaan en rapporten aanmaken van eerdere betalingen,
met alle timesheet- en factuurgegevens.
Het komt er eigenlijk op neer dat wij geen facturen meer moeten opmaken, dat zij dat met hun systeem voor ons doen. Wij moeten enkel nog een factuurnummer ingeven en hun systeem doet de rest. De factuur die wij zelf hadden moeten opmaken en hen doorsturen, wordt door de tussenpartij opgemaakt in hun layout. Wij steken dan in onze lijst van verkoopsfacturen (ik doe nog andere zaken dan informatica) een factuur in een andere layout dan onze eigen huislayout (wat bij de boekhouder vragen doet rijzen).
Als ik hun contract nalees, dan staat er nergens een clausule die mij verplicht om hun online systeem te gebruiken. Ik ben dus van plan om hen gewoon een papieren factuur te sturen met een PDF kopie per e-mail. Zo heb ik tenminste bewijs dat ik een factuur gestuurd heb.
Een ander bezwaar tegen hun online systeem heeft te maken met de volgende clausule in hun contract:
Als zij voor ons de facturen opmaken, is er geen mogelijkheid voor mij om in geval van niet betaling een interest of andere clausule in geval van niet-betaling op de factuur te vermelden. Want artikel 4.7 is een middelenverbintenis, geen resultaatsverbintenis.4.7 Facturen worden maandelijks verzonden. Deze facturen
moeten binnen achtentwintig (28) dagen na de op de
werkstatenbriefjes betrekking hebbende maand door het
Bedrijf zijn ontvangen. Het Bedrijf zal zich inspannen om
binnen dertig dagen na ontvangst voor betaling van deze
facturen zorg te dragen.
Dus als ze pas na 2 maand betalen doen ze juridisch niets fout. Om die reden kan ik dus niet zomaar aanvaarden dat zij voor ons de verkoopsfacturen (voor diensten) opmaken.