ik heb een tijdje geleden een domeinnaam geregistreerd. Nu ben ik gecontacteerd door iemand die die naam opeist, en dreigt om een ADR procedure te starten. Binnenkort veranderd het regelement van DNS.be echter, waardoor DNS.be de helft van de kosten (800 euro) gaat terugvorderen van de verliezende partij.
Moest het op een procedure aankomen, dan zal het een twijfelgeval zijn of ik ga verliezen of niet (ik ben van mening dat ik hem niet ter kwader trouw gebruik, zij zijn van mening van wel). Moest ik verliezen, kan DNS.be dan zomaar 800 euro terugvorderen van mij? Zij betalen op eigen initiatief de helft terug aan de klager, maar ik heb zelf niet om die dure procedure gevraagd (een procedure via de rechtbank kost veel minder).
Ik zou mijn domeinnaam niet graag verliezen, maar als ik kan kiezen tussen mijn naam nu 'afgeven', en mijn naam straks verliezen + 800 euro bovenop te betalen...
Dit is de betreffende clausule in de nieuwe algemene voorwaarden van DNS.Be
Iemand die weet of dit wel wettelijk is?Kosten van de geschillenregeling. De vergoeding voor de kosten van de geschillenregeling worden betaald door de klager. Echter als de derdebeslisser besluit dat de domeinnaamregistratie moet doorgehaald of overgedragen worden, zal DNS BE de helft van deze kosten terugbetalen aan de klager en het aldus terugbetaalde deel terugvorderen van de domeinnaamhouder. De domeinnaamhouder zal op eerste verzoek van DNS BE de door deze eerste terugbetaalde sommen rembourseren. De domeinnaamhouder zal geen enkel verhaal kunnen uitoefenen tegen DNS BE, de geschillenbeslechtingsinstelling, de derdebeslisser of de klager wegens het aldus geleden financieel verlies. Het potenti?le financi?le verlies voor de domeinnaamhouder is het risico dat deze laatste neemt voor de speculatieve registratie van domeinnamen waarop derden rechten hebben.
De in het vorig lid beschreven terugbetalingsregeling geldt niet voor de beroepsprocedure van de geschillenregeling. De vergoeding voor de kosten van de beroepsprocedure komen ten laste van de partij die deze procedure heeft ingeleid.
Alvast bedankt!