Aangereden door buitenlander. Enkele vragen.

futuremondeo
Topic Starter
Berichten: 4

Aangereden door buitenlander. Enkele vragen.

#1 , 31 mei 2011 11:31

Beste,

Ik ben in juni 2010 aangereden door een Duitse vrachtwagen en dit terwijl ik stilstond voor het rode licht. Mijn wagen was een totaal verlies.
Nu heb ik tot op heden bitter weinig vordering gezien in mijn dossier.
Het enige geld dat ik al gekregen heb is van de verkoop van mijn wrak.

Nu heb ik enkele vragen.

1) Waarom moet dit zo lang duren? Volgens mijn verzekeringskantoor ligt het aan het Belgische gerecht/politie? Mijn dossier zou daar nog steeds niet afgerond zijn.
2) Volgens mijn verzekeringsmaatschappij kan ik nog geen rechtsbijstand inschakelen, terug om eerder vermelde reden: dat mijn dossier nog niet afgerond is bij de ordediensten. Klopt dit?
3) De tegenpartij verklaarde dat ik hem inhaalde en vlak voor hem invoegde en dan op mijn remmen ging staan. Ik heb de vrachtwagen inderdaad ingehaald, en ik heb inderdaad geremd, wat ook logisch is als de verkeerslichten op rood springen. De vrachtwagen heeft dus niet op tijd kunnen remmen om een ongeluk met mij te vermijden, mocht ik niet voor hem gestaan hebben, was hij met een rotvaart door het rood gereden. Ik veronderstel dat ik hier toch wel sterker sta dan hem?
4) Kan dit verjaren, zodat ik niets terug krijg van de verzekering?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 31 mei 2011 14:24

Punt 3 maakt dat er onduidelijkheid (lees:onenigheid tussen de maatschappijen) is over de aansprakelijkheid?

futuremondeo
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 31 mei 2011 16:04

Lightning, bedankt voor je reactie.
Ik denk niet dat er al onenigheid tussen de maatschappijen is.
Ik weet gewoon dat de bestuurder van de Duitse vrachtwagen dat verklaard heeft.
Volgens mijn verzekeringskantoor willen beide partijen eerst het dossier dat de ordediensten opgemaakt hebben bekijken voordat ze verdere stappen ondernemen.

Ter info: De politie was (toevallig) heel snel ter plaatse, en er zijn ook direct twee getuigen gestopt. Ik was redelijk overdonderd door het ongeval en heb de contact-info van de getuigen direct overgemaakt aan de politie, maar ik weet nu natuurlijk niet wie die mensen zijn en of dat die daadwerkelijk al gecontacteerd zijn geweest door de bevoegde instellingen.

Het probleem is gewoon dat ik eigenlijk totaal niet weet wat er gaande is, hoever de papiermolen staat, waaraan ik mij kan verwachten en hoelang dit alles nog gaat duren.

Reclame

mosselscampie
Berichten: 17

#4 , 07 jun 2011 12:41

1) Indien er betwisting omtrent de aansprakelijkheid is (en die zal er wel zijn gelet op het feit dat de rechtsbijstand het strafdossier afwacht en er nog niemand betaald heeft) kan het lang duren. Geen van beide partijen staat te springen tot betalen tenzij bewezen is dewelke in fout is of een compromis behaald werd. Bekijk het zo: indien ik in fout ben en jou geld moet (maar dit is nog niet bewezen ==> betwisting van aansprakelijkheid), waarom zou ik mij dan haasten om jou te helpen, iemand die ik niet ken?
2) Neen. In de veronderstelling dat je geen omnium hebt (daar je enkel nog maar de wrakwaarde gekregen hebt) dan heeft de rechtsbijstand zo ie zo al een dossier geopend en het nodige gedaan om een expert te gelasten (tenzij de expert uitzonderlijk gelast werd door je BA-verzekeraar maar dit betwijfel ik (buitenlandse TP, geen omnium, etc). Het beste wat je doet is volgens mij is zelf eens bellen naar de beheerder van de rechtsbijstand en vragen hoe het nu duidelijk zit (niet altijd alleen je makelaar geloven ...).
3) Zoals je het hier verklaart acht ik u meer in fout dan de vrachtwagen. Je doet een manoeuvre in gemeen recht (zijnde het veranderen van file) en remt waardoor de vrachtwagen (die gewoon vooruit rijdt en niks verkeerd doet) op je botst (je vormt een onvoorzienbare hindernis?). Het feit dat de tegenpartij niet meer had kunnen remmen voor het rood is enkel van tel indien bewezen is dat deze zijn snelheid niet aangepast was aan de huidige verkeerssituatie (maar bewijs dit maar eens).
4) Geen idee. Maar eens er een dossier geopend werd (zoals bij jou het geval) zullen ze wel doordoen tot er een oplossing volgt, ook al duurt het jaren ..

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2011 13:51

Dossier zit bij parket daar eens navragen maar ik vermoed dat de redenering van bovenstaande (donkerblauw vermoeden) wel eens juist zou kunnen zijn

futuremondeo
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 07 jun 2011 22:20

Bedankt voor de reacties mosselscampie en Franciscus.

Ik ben gisteren nog eens gaan luisteren bij m'n verzekeringskantoor. Er is inderdaad betwisting van aansprakelijkheid en daarom werd er gewacht totdat het strafdossier afgerond werd.
Het strafdossier is nu afgerond en beide partijen kunnen dit inzien, nu is het wachten op antwoord van de tegenpartij.
Volgens mijn makelaar bevat het strafdossier in ieder geval een getuigenis in mijn voordeel.

Ivm wie in fout is. Zoals gezegd heb ik die vrachtwagen inderdaad ingehaald, maar dit manoeuvre was voorbij. Ik reed al voor hem en had ruimschoots de tijd om te remmen bij het zien van het oranje. Ik stond al stil toen het rood werd. Het is dus niet zo dat de vrachtwagen op mij gebotst is tijdens mijn inhaal manoeuvre.
De vrachtwagen heeft mij trouwens links achteraan geraakt (mijn links achterwiel lag eraf door de klap) in een tevergeefse poging mij via links te ontwijken.
Maar je hebt gelijk, het valt niet te bewijzen dat zijn snelheid niet aangepast was aan de situatie.

Hoe schatten jullie mijn kansen in gezien het feit dat ik een getuigenis in mijn voordeel heb?

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2011 13:29

Ik dacht dat ze aan de plooiing van het metaal van uw auto de 'kracht' van de aanrijding konden meten.

mosselscampie
Berichten: 17

#8 , 09 jun 2011 12:05

Hoe schatten jullie mijn kansen in gezien het feit dat ik een getuigenis in mijn voordeel heb?
Ik wou dat ik je verder kon helpen hiermee maar zonder alle informatie (versies, getuigeverklaring, etc) te lezen is het wat gokwerk (tzit em meestal in de details van de verklaringen, de vaststellingen van het parket, etc).

Een getuigeverklaring waarin staat dat je manoeuvre reeds volledig voltooid was is natuurlijk altijd handig ...

@Franciscus: dient hier dan geen gerechtsexpert langsgeweest te zijn (dewelke niet veel komt indien geen lichamelijke letsels) of kan de expert van de rechtsbijstand dit ook?

futuremondeo
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 09 jun 2011 12:46

Ivm de plooiing van het metaal: Daar zal het nu wel te laat voor zijn aangezien het wrak al lang verkocht is.
En ik denk ook niet dat de expert die het wrak beoordeeld geeft (restwaarde/totaal verlies of niet,...) daar op gelet heeft.

Anyway, allen bedankt voor de reacties. Laat ons hopen op een goede afloop.

Spectator
Berichten: 29

#10 , 09 jun 2011 15:53

De tachoschijf, of de elektronische tegenhanger, moet uitsluitsel geven over de snelheid op het moment van de aanrijding.
Bepaalde vrachtwagens hebben ook een systeem dat remmen, schakelen en nog meer registreert.
Misschien laten opvragen/opeisen door je eigen verzekering.

Terug naar “Verkeersongevallen”