Moeder weigert studietoelage te delen

DJ

Re: Moeder weigert studietoelage te delen

#16 , 30 mei 2011 14:33

Ja meedelen moeten ze sowieso. Ik heb dit jaar al 3 maal via e-mail de vraag gesteld of moeder al een studietoelage had aangevraagd.
Telkens meteen antwoord gekregen.

Mijn vraag is, aangezien de moeder de studiebeurs toch niet aanvraagt, ik dit wel kan doen ondanks dat domicilie niet bij mij staat (voorts fiscaal co-ouderschap).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 30 mei 2011 18:48

Mijn vermoeden is dat u dit kan doen uit hoofde van uw kind(eren), doch dat de inkomsten van de moeder sowieso moeten bijgevoegd worden....
mogelijk is het net daar dat het wat zal knellen???
Handige documenten voor Personenrecht

milwtafkas

#18 , 30 mei 2011 19:52

U kan ze aanvragen ja, maar z ezal sowieso worden uitbetaald aan de ouder waar
de kinderen gedomicilieerd staan.

Zo weten wij al van december dat mijn mans ex een studietoelag eheeft ontvangen op 22nov.
Aangezien we werken met een kindrekening waarop de kinderbijslag en beide ouders een vast maandelijks bedrag storten en elk
schoolfactuur(eveneens ook elk ander factuur) wordt hiermee betaald.
Toch weigert de moeder na talrijke aanmaningen, zowel mondeling, via mail als een aangetekende zending, deze toelage(ong 195euro) op
de kindrekening te storten.

We zijn bezig hieromtrent de nodige stappen te ondernemen, maar jammer dat het voor sommigen zo moeilijk is om eerlijk te zijn

Reclame

DJ

#19 , 30 mei 2011 20:28

Maar je vult toch jouw rekeningnummer op op jouw naam, hoe kan dat dan op rekening van de moeder gestort worden?
Hier is geen kindrekening of dergelijke, mama geeft normaal facturen door en ik stort haar de helft.

Voorts is het dan trouwens ook erg dom van haar, want als ik nu één aanvraag wordt het gebaseerd op mijn inkomen en dat van mijn partner (aangezien wij samen ook een kindje hebben). De mama zou de maximumtoelage krijgen obv haar inkomen, ik nu net boven de minimumtoelage.
Nu ja dom, zij vraagt er sowieso al geen aan, wat ik al niet begrijp.

Maar als het sowieso aan de moeder toekomt, zie ik niet in waarom ik moeite zou doen ze aan te vragen, want ik zal er nooit een euro van zien.

En ik blijf toch echt met de vraag hoe het mogelijk kan zijn dat het aan haar gestort wordt als ik alles invul, ik kan haar gegevens toch niet invullen?

lucgescheiden

#20 , 30 mei 2011 20:43

Die mogelijkheid is net zo te verklaren als deze van het kindergeld en andere toelagen.
De uitbetalingen geschieden aan de ouder bij wie de hoofdverblijfplaats van het kind werd gevonnist.
Dit in de, soms ijdele, hoop dat deze gelden direct ten goede zouden komen aan het kind.

Ik denk dan ook dat het de plicht is van voor elke ouder om mee te werken aan zowel de aanvraag van de toelagen, als aan het toezicht dat deze gelden wel degelijk worden aangewend, daar waarvoor ze zijn bedoeld. Of misgunnen ouders hun kinderen de kansen die hen daarmede worden aangereikt?

Reeds eerder hield ik hier een pleidooi voor een kinderrekening, mijn inziens vormt dit de ideale controle op dergelijk wangedrag door één der ouders.

milwtafkas

#21 , 30 mei 2011 21:36

Lucgescheiden : ja, de controle is er(of beter gezegd de vaststelling), maar het immens grote gat
in dat systeem zit erin dat je alszijnde 'eerlijke ouder'
die de 'oneerlijke ouder' wil terechtwijzen verplicht bent om hiervoor instanties in te schakelen die veel geld kosten
en je dus gedoemd bent om telkens op te maken of het wel opweegt of niet of maw wat verliezen WIJ en wat winnen DE KINDEREN.

Bij ons is de kindrekening er gekomen omdat wij heel duidelijk merkten dat er van de kinderbijslag amper iets aan de kinderen gespendeerd werd...
schoolrekeningen en bko werden grotendeels door mijn man betaald, van kleren moest hij alsnog de helft betalen(en de nieuwe bleven dan bij haar terwijl wij de oude rommel meekregen), kinderen werden voor 5d met 1 proper onderbroekske afgezet zodat we alsnog met eigen middelen dergelijke zaken moesten aaschaffen, idem dito dokterskosten(maar de mutualiteitsteruggave werd dan wel aan haar teruggestort en nooit naar ons doorgestort) en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Na veel tegenpruttelen van de moeder kwam de kr er(lees toen ze nog het lef had om bovenop de kinderbijslag(voor 2 kinderen die week/week verblijven) allimentatie te eisen) en onze raadsman naar haar loonbrief vroeg(ze verdient netto meer dan mijn man), maar van dag 1 doet ze er ALLES aan om deze te doen mislukken... fondsen die worden achtergehouden(nu toch al een keer of 8, van studietoelages over mutualiteitsteruggaves naar schooltoelages), ze heeft al eens 4 maanden haar bijdrage niet gestort, er worden aankopen gedaan die in de verste verte niet in het vonnis voorkomen en op de koop toe vertikt ze het om de kasticketjes(waarvan nochtans ook in vonnis omschreven staat dat deze op eenvoudig verzoek dienen te worden getoond) te tonen(zo zou natuurlijk duidelijk worden dat er div aankopen niet kloppen) en nu beweert ze dus deze te hebben weggegooid.
En dan sta je dus met je rug tegen de muur.

lucgescheiden

#22 , 30 mei 2011 22:28

- dergelijke zaken zijn toch allemaal aantoonbaar net dankzij het bestaan van deze kinderrekening
- daar waar alimentatie tot 5 jaar terug opvorderbaar is (?), kunnen deze aantoonbare achterstallen toch aardig oplopen ... tot u zich niet langer gedoemd hoeft te voelen.

milwtafkas

#23 , 30 mei 2011 22:56

Jaja, die 4 maanden achterstal zijn na 3 aanmaningen van ons naar haar rechtstreeks en 1 van onze raadsman naa rhaar raadsman én 1 van onze raadsman naa rhaar rechtstreeks(kwam geen van alle reactie op), uiteindelijk via een gerechtsdeurwaarder opgeeist...kost : 148euro, door ons voor te schieten.
Dat bedrag hebben we uiteindelijk kunnen terugeisen daar de verdeling van het huis nog via notiaris moest worden geregeld en we dat dus rechtstreeks van haar deel hebben kunnen aftrekken, maar het blijft afwegen he...nu ok...195euro studietoelage...deurwaarder sturen, opnieuw voorschieten, maar hoe en wanneer gaan we dat geld terugzien?
Ik neem aan dat die kosten voor de deurwaarder p haar kunnen verhaald worden aangezien zij er zelf voor kiest om in gebreke te blijven?
Zo ja, hoe gaat dat dan in zijn werk?
Gaat de deurwaarde rdoor tot hij ook zijn gemaakte kosten via haar terugvordert?

lucgescheiden

#24 , 30 mei 2011 23:13

Ik meen dat de procedure van vereffening en verdeling volledig los staat van deze met betrekking tot de verblijfsregeling en de daaraan verbonden alimenatie.
De respectievelijke rechters zijn niet bevoegd om buiten de aan hen toegewezen procedures regelingen op te leggen. Blijkbaar hebben we nog steeds geen familie-rechtbank in België, hoe tijdbesparend dit ook zou mogen blijken.... Maar swat, lucky you!

Voor het opeisen van de alimentatie-gelden, meen ik dat je in eerste instantie terug naar de rechtbank moet voor een duidelijk(er) vonnis.
Hierin kan u laten opnemen, dat u een volgende maal niet meer langs de rechtbank dient te passeren, doch
dat de deurwaarder de achterstal dadelijk zal mogen innen bij de werkgever van ex (dit inclusief de deurwaarderskosten)

De vraag is dan wel in hoeverre ex achteraf nog bereid zal zijn om enig overleg te plegen omtrent de kinderen....

DJ

#25 , 30 mei 2011 23:29

Mijn advocaat heeft mij destijds afgeraden een kindrekening te openen, omdat je daarvoor een duidelijke, open, eerlijke communicatie nodig hebt met de andere partij. En dat is er hier niet.
Hier wordt trouwens al van meet af aan, toen de kinderen nog maar één weekend op 2 bij mij verbleven zelf kleding voorzien, omdat ik alleen maar te kleine kleding meekreeg en bijgevolg genoodzaakt was nieuwe te kopen. We zijn het nu helemaal gewoon om elk ons eigen spullen te hebben, en met we bedoel ik eigenlijk ik en de kinderen en nu ook mijn huidige partner. Zij gaat ook hard werken om tenslotte mee in het onderhoud van mijn kinderen te voorzien, waar wij niets extra voor krijgen, ik wil zeggen deel van het kindergeld of dergelijke. ook onze zoon die vorig jaar is geboren, telt voor kinderbijslag als eerste kind aangezien mijn 2 andere kinderen niet hier gedomicilieerd zijn, maar qua ons leven en kosten, kan je onze jongste echt niet als een eerste kind beschouwen, toch verliezen we alle voordelen (ook gratis elektriciteit, water en noem maar op).

Maar dus wat ik wilde zeggen we zijn het nu zo gewoon, ieder voor zich ,ik zou niet "samen" kleding willen kopen, hoe bespreek je dat nog met elkaar. Zelfs als één van de 2 oudste toevallig zijn onderhemd is vergeten wisselen en dus in dat van ons naar de mama gaat, krijg je het niet terug of krijg je één terug van haar in een maat kleiner.

Dat zij zelfs al geen studiebeurs aanvraagt, omdat zij dan alleen al maar het gevoel heeft, mij daar geld van te moeten geven, dan nog niet eens letterlijk, maar dat bedrag eerst af te trekken van de schoolkosten en de rest te delen en mij met andere woorden geld te geven, ze zou nog liever doodvallen. Dat past niet in haar hoofd.
Onze kinderen zitten beiden nog in de lagere school, dus toelage dekt effectief bijna alles, zeker zij met volledige studietoelagebedrag.

En ok, de uitleg dat dat aan haar zou toekomen, maar hoe dan in de praktijk. Als ik dit invul, vul ik toch niet haar gegevens in?!

lucgescheiden

#26 , 31 mei 2011 00:37

Dat sommige ouders niet willen communiceren, laat staan het voor beide partijen enigzins menselijk wensen te maken, dat zijn niet alleen vaststellingen die bij jullie kunnen gedaan worden.

Wanneer rechters krachtdadig zouden optreden tegen dergelijke psychoses, er zou heel wat leed kunnen verhinderd worden, zowel voor de andere partij als voor de kinderen.

Je kan de rechtbank moeilijk nageven dat het hen niet duidelijk word gemaakt, dat de wet voorschrijft dat de maatschappij dient beschermd te worden tegen dergelijk mensonwaardig gedrag dat zouden de rechters beter moeten weten dan wie ook. Maar wat baten kaars en bril, als de uile niet ziene wil ...

Wat niet wilt zeggen dat jij als ouder je daarom evenzo moet verlagen tot dergelijk laakbaar gedrag.
Al was het slechts een miniem gedeelte van deze toelage die, op een of andere manier, tot bij jullie kind geraakt, dan zal dat jouw verdienste zijn.
En wees er zeker van dat dit zich vroeg of laat tegen de persoon keert die hier de stomme wenst uit te hangen!

milwtafkas

#27 , 31 mei 2011 09:26

Hier is er geen werking met alimentatie hè...er wordt met een kindrekening gewerkt omdat wij al een hele tijd tot de vaststelling kwamen dat er van de kinderbijslag niet veel aan de kinderen gespendeerd werd.
We hebben dit een tijdlang aangezien(wat moet je anders...kinderen verblijven in co-ouderschap?!), en pas toen ze daarbovenop ook nog alimentatie
vroeg hebben ook wij een defensieve houding aangenomen, nl, door haar netto-inkomen op te vragen.
Toen ze daarmee boven water kwam besefte ze dan ook dat ze dit niet hard kon maken en is ze, na tegenstrubbelen akkoord gegaan met een
KR.
Ze had nog het lef om eerst met een voorstel af te komen waarin stond dat als mijn man ook maar 1 maand niet zou storten, ze onmiddellijk zou overgaan tot eising alimentatie.Wij waren hiermede akkoord, tenminste als dit in beide richtingen zou gelden, toen hoefde het voor haar niet meer.
Ra ra wie amper 4 maanden later al 4 maanden geen bijdrage stortte???!!!
Gelukkig werd er omtrent de KR het één en ander gevonnis(d)t (is dat een bestaand woord?)... nl dat elke ouder op de 1e van elke maand 100 euro dient bij te dragen tot deze KR en dat alle mutualiteitsteruggaves dienten te worden voorgeschoten en nadien dan mogen worden teruggestort en dat de KR
als begunstigde moet worden aangeduid(heeft ze ook al min 7x niet gedaan).
Dan staat er nog in wat er allemaal mee mag betaald worden(kleding,schoenen,medische kosten, schoolrekeningen,
hobby's(vooraf overleg) en BKO).
En dan hetgeen van de kasticketjes, dat deze op eenvoudig verzoek moeten worden getoond.

Eerst was er ook een heel gedoe rond kledij...dan kocht ze die van de KR, maar de nieuwe bleven daar, en de oude reisden mee op/af.
Toen hebben wij een voorstel geuit dat elke ouder elk seizoen voor een vooraf afgesproken bedrag kledij ma aankopen met de KR(deze dient wel op/af te reizen).
Sindsdien loopt dat beter, echter, ze gaat nogal graag over het afgesproken bedrag.
Op zich geen ramp, maar toont wel perfect aan dat ze zich gewoon moedwillig niet aan gemaakte afspraken houdt.
Nu met de studietoelage ook weer....ELK schoolfactuur wordt met de KR betaald...perfect aan te tonen adhv rekeningafschriften, toch laat ze dit zonder schroom op haar eigen rekening storten.
Diverse aanmaningen...eerst nog gemoedelijk mondeling, nadien via mail en aangetekende zending...het maakt haar allemaal niet uit.
Ik begrijp het niet....ik zou het niet kunnen, want dat zou aan mijn geweten knagen.
Je moet weten dat die KR eveneens zowat fungeert als spaarboek voor hun toekomst he...latere eventuele hogere studies, halen van rijbewijs ed...

milwtafkas

#28 , 31 mei 2011 09:36

Om even op je vraag te antw...de verdeling is gebeurd met een notaris als bemiddelaar.
Op moment dat mijn man daar met zijn cheque stond en zei dat er eerst nog één en ander
diende te worden verrekend of dat deze cheque mooi in zijn broekzak bleef zitten
ging ze akkoord met deze verrekening(doordat wij ten allen tijde een verkoop van de woning wilden tegengaan(is de thuis van onze kindjes!) heeft ze meer gehad dan waar ze recht op had en dat wist ze zelf ook.
Bovendien had ook de notaris haar er reeds op gewezen dat een gerechtelijke verdeling allicht in haar nadeel zou uitkomen, plus dat ze dan nog lang op haar geld ging kunnen wachten.
Jammer dat het op die manier moest, maar dat was voor ons de enige manier om dat geld terug te krijgen op de KR
zonder daar dan zelf eerst een massa kosten voor te betalen.

Terug naar “Echtscheiding”