#4 , 18 feb 2007 19:53
1. Aankoopkosten
Drie elementen bepalen de kosten die je voor de eigendomsakte via de notaris betaalt: de registratierechten, het honorarium van de notaris en een vaste aktekost.
Registratierecht
Het registratierecht gaat naar het gewest waar de woning staat. In Vlaanderen betaal je 10% op de aankoopprijs, in Brussel en Walloni? 12,50%.
Gelukkig zijn er een aantal gevallen waarin je niet de volle pot betaalt.
o Eerste woning
Als het je eerste woning is, betaal je in Vlaanderen geen registratierecht op de eerste 12.500 euro. Je wint dus 1.250 euro. Deze korting heet het abattement.
In Walloni? bestaat er geen abattement. In Brussel is er, afhankelijk van de regio waar de woning staat, een abattement op de eerste 60.000 of 75.000 euro. Dat levert je een besparing van 7.500 of 9.375 euro op.
o Volgende woning
Als je je huidige woning verkoopt en een nieuwe eigen woning koopt, dan mag je in Vlaanderen de indertijd betaalde registratierechten in mindering brengen. Je mag van de nieuwe registratierechten maximaal 12.500 euro aftrekken. Dit is de "meeneembaarheid van registratierechten".
In Walloni? en Brussel bestaat die meeneembaarheid van registratierechten niet.
o Klein schrijfgeld
Op elke eigendom rust er een "kadastraal inkomen" of het KI. Dit bedrag is wat je netto per jaar zou verdienen als je in 1975 de woning verhuurde. Dit KI is de basis voor de "onroerende voorheffing": de belasting die je als eigenaar jaarlijks op je eigendom moet betalen.
Als het KI echter ten hoogste 745 euro zou zijn, dan betaal je in Vlaanderen geen 10%, maar slechts 5% registratierechten. Het zogenaamde "klein beschrijf". Die grens wordt opgetrokken naar 845 euro als je drie of vier kinderen hebt en 945 euro met vijf of zes kinderen.
In Walloni? wordt in het geval van een klein beschrijf de normale 12,5% teruggebracht naar 6%. In Brussel bestaat er geen klein beschrijf, maar daar is het abattement voor je eerste woning zeer aantrekkelijk.
Honorarium van de notaris
De notaris wordt voor zijn werk betaald. Hij maakt immers een waterdichte eigendomsakte, waarin je officieel als nieuwe eigenaar staat beschreven. Het honorarium is voor een deel afhankelijk van de aankoopprijs. Voor een woning van 100.000 euro bedraagt het 1.594 euro. Kost de woning 200.000 euro, dan is het honorarium 2.164 euro.
Vaste aktekost voor de notaris
De notaris moet een aantal opzoekingen doen, waarvoor hij kosten moet maken. Daarvoor rekent hij een forfaitaire kost van 625 euro aan. Vaak is dat bedrag maar 525 euro.
Let op: als de notaris een woning openbaar verkoopt, dan maakt hij extra kosten (aanplakbrieven, huur van de verkoopzaal, enz. ). Op dat moment worden de totale aankoopkosten (registratierechten, honorarium van de notaris en alle andere kosten) uitgedrukt in een procent van de aankoopprijs. Dit percentage, dat van streek tot streek kan verschillen, wordt meegedeeld bij de verkoop. Hoe duurder de woning, hoe kleiner het kostenpercentage: voor een woning van 100.000 euro bijvoorbeeld 15%, voor 200.000 euro is dat 13,50%.
--------------------------------------------------------------------------------
2. Leningkosten
De leningkosten voor een hypothecair krediet bestaan uit vijf elementen: het registratierecht, het inschrijvingsrecht, het loon van de hypotheekbewaarder, het honorarium van de notaris en vaste aktekosten. De notaris ontvangt het volledige bedrag en zorgt dat alle partijen hun deel krijgen. Deze kosten zijn in heel Belgie identiek.
Het honorarium van de notaris wordt berekend op het leenbedrag. Alle andere kosten worden berekend op het leenbedrag plus bijhorigheden (over het algemeen 10% van het leenbedrag).
Waarom dat extra bedrag "bijhorigheden"? Wanneer de bank het huis van een slechte betaler openbaar gaat verkopen, dan hoopt ze het leenbedrag te recupereren. Daarbovenop moet ze echter extra kosten maken. Om die te dekken, wordt een hypotheek genomen op het leenbedrag plus een extra bedrag: de bijhorigheden. De bank bepaalt het percentage; het kan bijvoorbeeld ook maar 5% bedragen.
Registratierecht
In het hele land betaal je 1% registratierecht op het leenbedrag plus bijhorigheden.
Inschrijvingsrecht
Het inschrijvingsrecht bedraagt 0,30% op het leenbedrag plus bijhorigheden.
Loon van de hypotheekbewaarder
De hypotheekbewaarder, die de hypotheek op de woning met de hand in een dik register schrijft, krijgt een vergoeding.
Honorarium van de notaris
De notaris berekent zijn ereloon op het leenbedrag. Voor een lening van 100.000 euro bedraagt dit 652 euro; voor 200.000 euro is het 880 euro.
Vaste aktekosten
De notaris moet een aantal opzoekingen doen, waarvoor hij kosten moet maken. Daarvoor rekent hij 525 euro als een forfaitair bedrag.
Extra kosten
Naast de leningkosten bij de notaris, rekent ook de bank kosten aan: gemiddeld 250 euro voor het aanbod en 180 euro voor het verslag van een onafhankelijke schatter.
Er komen naast de lening ook nog kosten bij, die we in het rekenvoorbeeld hebben meegenomen: De bank verplicht je om een brandverzekering en een schuldsaldoverzekering te nemen.
Het registratierecht bedraagt 1% op 171.600 euro (156.000 plus 15.600): 1.716 euro.
Het inschrijvingsrecht kost hen 0,30% op 171.600 euro, ofwel 515 euro. Verder zijn er nog 169 euro voor de hypotheekbewaarder, 779 euro voor het werk van de notaris en 525 euro voor de opzoekingskosten van de notaris.
--------------------------------------------------------------------------------
Hypothecair mandaat
Soms schermt een bank wel eens met een zogezegd kostenbesparend voorstel: een hypotheek op slechts een deel van het leenbedrag en een hypothecair mandaat voor het restbedrag.
Een hypothecair mandaat of hypothecaire volmacht wordt niet ingeschreven in het hypotheekkantoor, en de notaris rekent minder kosten aan. Je geeft echter aan de bank het recht om "op jouw kosten" eender wanneer in de toekomst een hypotheek te mogen vestigen.
Een reden om een mandaat naar een hypotheek om te zetten, kan zijn dat je een maand of twee vertraging hebt met je betalingen. Het kan altijd gebeuren dat je ooit eens door een financieel slechte periode moet. De kosten die je voor die omzetting moet betalen, komen in dat geval bovenop de bestaande financi?le problemen...
Het leenbedrag onder hypothecair mandaat kun je echter niet fiscaal aftrekken van je personenbelasting. Dat kan alleen met het leenbedrag waarvoor een hypotheek is genomen! Het is dus niet steeds voordelig om een deel van het leenbedrag in een mandaat te nemen.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie