water naar riool gepompt

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

water naar riool gepompt

#1 , 22 mei 2011 22:01

Bij ingrijpende verbouwingen aan mijn woning werd in de bouwtoelating als voorwaarde gesteld dat het toilet op regenwater moet werken. Om hieraan te voldoen, maar tevens in geval van gebrek aan regenwater het toilet nog te kunnen doorspoelen, heb ik een pompinstallatie laten plaatsen die automatisch schakelt tussen regenwater en leidingwater.
Na iets meer dan twee jaar gebruik is het dus misgelopen....de automatische pomp heeft door een defecte werking voor 6000 (zesduizend!!!!!) EUR aan stadswater naar de riool gepompt.
Uiteraard trekt de watermaatschappij zich hier niets van aan en moet ik dat meerverbruik betalen. Vanzelfsprekend heb ik intussen het toilet laten afkoppelen van de pomp en gewoon aangesloten op het waterleidingsnet en ga ik nooit meer aan de vereiste gesteld in de bouwtoelating voldoen.
Ik heb een expert geraadpleegd. Die zegt dat de installateur geen fout heeft gemaakt. Het is te wijten aan een defect aan de pomp. Tweejarige garantie op pomp is net verlopen.
Kan ik voor deze toch wel hoge schade op één of andere manier schadevergoeding bekomen????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 23 mei 2011 10:23

Ik geloof dat volgende zich heeft voorgedaan?

De pomp heeft dus van de aanvoer van stadswater, naar de aanvoer van regenwater gepompt ?
En je regenwaterput is dus overgelopen in de riool?

Dan is er WEL iets fout gelopen aan de installatie,
een installatie met koppeling tussen regenwater en stadswater MOET terugslagkleppen hebben.

Je hebt meerdere terugslag kleppen nodig:

- 1 om riool water tegen te houden om je put te laten vollopen (op de overloop van je put dus)
- 1 om water via de pomp water terug in de regenwater put te laten komen (tussen pomp en regenwater put, op aanzuig dus)
- 1 om te vermijden dat er regenwater in het stadsnet gepompt wordt (tussen pomp en aansluiting stadswater, vaak staat deze aan de waterkraan)

De 2de lijkt me bij je te ontbreken. als m'n stelling in het begin klopt.

(tenzij je wc defect was, en het water langs die weg 'verloren' gelopen is)

Ps: het kan zijn dat in de pomp een automatisch kleppen systeem is, maar dit is om veiligheidsredenen niet aan te raden, en wordt meestal nog extra terugslagkleppen voorzien, daar een automatische klep geen '100%' veiligheid kan garanderen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2011 10:53

Er mag GEEN ENKELE vaste verbinding zijn tussen het leidingwater en regenwatercircuit. Beide systemen dienen volledig gescheiden te zijn.
Er moet minimum 2 cm onderbreking zijn in de leidingen tussen bede netten.
http://www.aww.be/regenwater_en_waterputten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kan je aan aantal voorschriften vinden voor een vulinstallatie van de regenwaterput.
Er staat ook dat deze vulinstallatie een regelmatige controle met ondergaan. Is poster hier in gebreke gebleven?

Reclame

Joeri_J

#4 , 23 mei 2011 12:58

Weer iets bijgeleerd.

Bij ons is het met een gardena koppeling opgelost.
We verstekken een stuk leiding afhankelijk of er regenwater is of niet. om wc, wasmachien, etc van water te voorzien.
Maar steken dus ook die terugslag kleppen op.
(gezien je in c de 2 invoeren kan kruisverbinden)

roharro
Topic Starter

#5 , 23 mei 2011 20:29

De pompinstallatie wordt NIET verondersteld leidingwaterwater naar de regenwaterput te pompen. Het is geen vulinstallatie voor de regenwaterput.

Normale werking van het systeem:
Indien er voldoende water in de regen waterput is wordt er regenwater naar het toilet gepompt.
Indien er niet voldoende regenwater is gaat het leidingwater rechtstreeks naar de regenwaterput.
De pomp mag en kan normaal gezien de regenwaterput niet bijvullen. De pomp "kiest" automatisch ofwel om water uit de regenwaterput te pompen, ofwel leidingwater rechtstreeks naar de toiletten te sturen.

Wat is er misgelopen? Op bepaald ogenblik is de pomp water in de regenwaterput gaan pompen die uiteraard overliep naar de riool.
Hoe dat juist kwam weet ik niet. Maar het is door een expert aldus vastgesteld en zo aan mij uitgelegd. Expert zegt door fout in het pompsysteem.
Het betreft een gesofisticeerd systeem van een zeer bekend merk dat microprocessor gestuurd wordt (heeft me heel veel geld gekost...). Men heeft ondermeer volgende drie instellingen waartussen men kan kiezen: ofwel wordt enkel regenwater gepompt, ofwel enkel leidingwater, ofwel automatische schakeling tussen leidngwater en regenwater (in die stand is het waterverlies gebeurd).
Jaarlijks wordt het systeem nagezien door de installateur (nodig omdat er filters moeten worden gereinigd).
Laatst gewijzigd door roharro op 24 mei 2011 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.

westhoek

#6 , 24 mei 2011 09:14

Waren deze ingrepen gekeurd ? Is verplicht bij ingrijpende veranderingen) ?
Mava heeft het ook bij het rechte eind.

En blijkbaar ben je al naar de watermaatschappij gestapt, en je mag blij zijn dat ze er zich niets van aantrekken, ook die expert zou moeten vragen naar de keuring en het synoptisch plan, toetstelllijst.

roharro
Topic Starter

#7 , 24 mei 2011 11:40

Uiteraard is alles volgens het boekje gebeurd. Alles werd gecoördineerd door architectenbureau.
De door mij aangestelde expert heeft het dossier waarover ik beschik gecontroleerd en zegt me dat alles administratief/reglementair in orde is.
Er is enkel een fout (technisch defect) in het toestel opgetreden waardoor het water verloren is gegaan.
Maar zowel installateur, leverancier van het toestel alsook de fabrikant verschuilen zich achter het feit dat de waarborgperiode verstreken is. (werd bijna drie jaar geleden opgeleverd).

ps Westhoek: ik ben niet naar watermaatschappij gestapt, ik heb de hoge waterrekening gewoon betaald

mava105

#8 , 24 mei 2011 11:56

Ik denk dat je niets meer zal kunnen ondernemen tegenover de architekt, aannemer, bouwpromotor, enz.
Het was, spijtig genoeg voor u, een gewone panne, zoals er bij ieder toestel kunnen voorkomen.

Vandebos

#9 , 24 mei 2011 16:09

Zomaar een wild idee, zou je dit niet kunnen aankaarten bij de familiale verzekering? Waterschade? uiteindelijk werd de installatie correct nagekeken maar is er door defect aan de pomp schade veroorzaakt en zijn er derden die een vergoeding eisen...

roharro
Topic Starter

#10 , 24 mei 2011 18:07

De "schade" door water veroorzaakt wordt vergoed, maar niet het verloren water zelf.
En aangezien er geen schade is (riool is wel goed gespoeld) geen vergoeding.

In ieder geval: dat "groene gedoe" vliegt de deur uit; toilet is nu gewoon aangesloten op leidingwater.
Mijn afkeer van slecht doordachte groene maatregelen is er weer wat door versterkt en in het vervolg zal ik steeds proberen aan dergelijke voorschriften - op legale of illegale wijze- te ontsnappen.

westhoek

#11 , 25 mei 2011 10:34

Ik denk niet dat een slecht werkende pomp iets te maken heeft met 'slecht doordachte groene maatregelen'.
Regenwater gebruiken is een erg goede doordachte maatregel. Zonnepanelen zijn dat niet, maar dat is een andere discussie.

mava105

#12 , 25 mei 2011 11:12

Als je handig bent kan ze zelf wat aan uw installatie knutselen.
Heb zelf een regenwatervoorraad van, 10.000 liter. Tot vorige week ruim voldoende, en al meer dan 20 jaar geen probleem van watertekort gehad. Op mijn put staat een meter (een ordinaire mazoutmeter met vlottertje) Zo kan ik steeds zien hoeveel water er nog in de put is, zonder deze open te doen. Begin vorige week stond deze meter op 10 cm. Daarom overgeschakeld op stadswater, door een zeer kleine te maken tussen beide installaties. Gewoon een metalen soepele leiding even veranderen van aansluitpunt, en klaar is kees. Had dat natuurlijk al voorzien bij de aanleg van de installatie 20 jaar geleden, samen met een 4tal terugslagkleppen. Laat dan het water een paar minuten vrij doorstromen, kwestie van alle regenwater uit de leidingen te hebben. Mijn installatie blijft reglementair want er is nooit een vaste verbinding geweest tussen beide installaties. Na een paar dagen regen, kan ik alles terug in de oorspronkelijke staat brengen.

moemoe

#13 , 16 jun 2011 21:19

ben ook fervente regenwater gebruiker voor wc en wasmachine . ben wel alleenstaande maar verbruik per jaar slechts zo'n 5 kubieke meter leidingwater. Goed He ! ook het meeste van de poetsbeurten gebeurd met regenwater. alleen de ramen krijgen leidingwater.

Terug naar “Andere”