Verhuurder adverteerd contactgegevens huurder

Alabama
Topic Starter

Verhuurder adverteerd contactgegevens huurder

#1 , 17 mei 2011 06:51

Beste,

Ik heb onlangs wegens omstandigheden vervroegd mijn huur moeten opzeggen, binnen 1 jaar, waarvoor de verhuurder mij een schadevergoeding van 3 maanden huur aangerekend, ondanks dat het pand voor het einde van mijn opzeg verhuurd wordt.

Ik ben hiermee niet akkoord, maar heb al wel begrepen dat ik hier aan het kortste eind trek.

Nu krijg ik sinds mijn opzeg dagelijks telefoontjes, ook op mijn werk ivm het pand om een afspraak te maken voor bezichtiging. Nu blijkt dat de verhuurder zonder mijn toelating mijn contactgegevens heeft gepubliceerd in een advertentie op internet.

Mag dit zomaar? Ik vind het al erg genoeg van die schadevergoeding, maar hoef ik dit er ook nog eens bij te pakken.

Als zij de wet letterlijk willen nemen, ik ook dan, maar vind omtrent schending van de privicy & huren weinig info terug.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 17 mei 2011 09:27

ik neem aan dat je een 3-6-9 contract hebt.

Ten eerste, je hebt 3 maanden opzeg, de verhuurder mag zolang deze loopt het huis niet verder verhuren
Nee, hij mag niet je gegevens zomaar in een advertentie zonder uw uitdrukkelijke toestemming. Onmiddellijk verzoeken deze te laten verwijderen.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Alabama
Topic Starter

#3 , 17 mei 2011 12:20

Met mijn toelating mag de verhuurder wel verder verhuren tijdens de opzegperiode aangezien ik toch reeds verhuist ben, alleen vroeg ik mij af in hoeverre ik dit euvel kan gebruiken om toch van die, in dit geval, mogelijk onterechte schadevergoeding af te komen. Dit is een regelrechte schending vd privacy m.i.

Ik vind de schadevergoeding absoluut gerechtvaardigd indien er effectief leegstand is.

Er zijn namelijk zodanig veel geinteresseerden, dat het mij quasi onmogelijk lijkt dat het pand niet verhuurd zal zijn voor of bij het einde van mijn opzegperiode.

Reclame

Fore

#4 , 17 mei 2011 12:27

Betaal u dan ook nog huur in de periode dat er iemand anders woont?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mei 2011 12:39

onterechte schadevergoeding af te komen. Dit is een regelrechte schending vd privacy m.i.

Ik vind de schadevergoeding absoluut gerechtvaardigd indien er effectief leegstand is.

.
Wat heeft de schadevergoeding met uw privacy te maken?
En voor het afraken van de schadevergoeding zal je de huurwet moeten laten aanpassen.

Alabama
Topic Starter

#6 , 17 mei 2011 14:06

Van zodra er een andere huurder is, betaal ik geen huur meer, maar moet ik echter wel de 3 maanden schadevergoeding ophoesten.

Die schadevergoeding heeft ansich niets te maken met mijn privacy, maar er wordt van mij verwacht de wet letterlijk te respecteren (zie schadevergoeding), dan mag ik dat van de verhuurder minstens ook verwachten (zie schending privacy).
Als ik op alle telefoontjes in ga en dat ik op afspraak verschijn om het pand te bezichtigen, Ben ik het werk van een makelaar aan het doen, waar ik nota been nog een schadevergoeding voor betaal aan het einde van de rit.
Het geld kan me weinig schelen, wat me enorm stoort is dat de verhuurder enerzijds het spel correct wil spelen door de wet letterlijk toe te passen, maar anderzijds geen enkel grijntje respect toont voor mijn rechten.

De afspraak was dat ik zelf asap, doch op eigen tempo, een andere huurder zou voorstellen, niet dat mijn gegevens op Internet zouden verspreid worden.

mava105

#7 , 17 mei 2011 16:00

Normaal wordt er met de eigenaar 2 periodes per week afgesproken, en dit gedurende een paar uur. Zet dit op papier, en buiten de afgesproken uren hoef je niemand in uw appartement binnen te laten. Dat kan je natuurlijk niet doen met de telefoontjes, maar ik denk dat de eigenaar daar zijn boekje is tebuiten gegaan.
Je kan ze dus gerust negeren. Hem wel eerst een AS sturen, met de vraag met onmiddellijke ingang uw nummer te verwijderen van de advertentie.

Gebruiker21

#8 , 18 mei 2011 15:12

De afspraak was dat ik zelf asap, doch op eigen tempo, een andere huurder zou voorstellen, niet dat mijn gegevens op Internet zouden verspreid worden.
Hoe bedoel je nu? Je hebt de schadevergoeding betaald, en hebt bijgevolg helemaal niets meer met de verhuurder te maken voor de rest. Je hoeft helemaal niet zelf voor een andere huurder te zorgen, dat is de verhuurder zijn probleem. Waarvoor heb je die schadevergoeding betaald, denk je?

Gewoon via AS aan de verhuurder laten weten dat je niet meer gecontacteerd wenst te worden door wie dan ook en dat hij jou persoonlijke gegevens niet meer mag publiceren of dat je anders stappen onderneemt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore

#9 , 18 mei 2011 15:49

Hoe bedoel je nu? Je hebt de schadevergoeding betaald, en hebt bijgevolg helemaal niets meer met de verhuurder te maken voor de rest. Je hoeft helemaal niet zelf voor een andere huurder te zorgen, dat is de verhuurder zijn probleem. Waarvoor heb je die schadevergoeding betaald, denk je?

Gewoon via AS aan de verhuurder laten weten dat je niet meer gecontacteerd wenst te worden door wie dan ook en dat hij jou persoonlijke gegevens niet meer mag publiceren of dat je anders stappen onderneemt.

Niet juist Tom

Hij heeft dit afgesproken met de verhuurder om van een contract van korte duur te kunnen verbreken

Gebruiker21

#10 , 18 mei 2011 16:58

Niet juist Tom

Hij heeft dit afgesproken met de verhuurder om van een contract van korte duur te kunnen verbreken
Ik kan niet goed volgen. Als je 3-6-9 huurt, betaal je bij verbreking binnen de eerste drie jaar toch sowieso maximum 3 maanden opzeg?

Waarom spreekt de TS met de verhuurder een bepaalde regeling af, om daarna alsnog de maximum opzeg te betalen? Hij maakt het zichzelf lastig zonder dat daar iets tegenover staat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore

#11 , 18 mei 2011 17:00

Niet juist Tom

Ik kan niet goed volgen. Als je 3-6-9 huurt, betaal je bij verbreking binnen de eerste drie jaar toch sowieso maximum 3 maanden opzeg?

Waarom spreekt de TS met de verhuurder een bepaalde regeling af, om daarna alsnog de maximum opzeg te betalen? Hij maakt het zichzelf lastig zonder dat daar iets tegenover staat?

mijn fout. Ik dacht dat hij een 3 jarig contract had. Ik moet minder op JF zitte, alles begint door elkaar te lopen :p

Terug naar “Huren”