Fiducre incasso

spanie42
Topic Starter

Fiducre incasso

#1 , 09 mei 2011 15:13

Brief ontvangen (gewone zending) van Ficucre met volgende tekst:
onze klant VAB heeft ons een schuldinvordering overgemaakt.
Volgens de gegevens waarover wij beschikken is uw schuld samengesteld als volgt:
hoofdsom: € 50
forfaitair schadebeding € 62
nalatigheidsintresten € 6
totaal € 118
onder voorbehoud van bijkomende kosten en nalatigheidsintresten

Verder niets: waarom, wanneer, waarvoor... !?
Ook nooit een aanmaning ontvangen van VAB voor die € 50 schuld.
Ik weet echt niet waarover het gaat.
Dacht aanvankelijk i.v.m. een Esso tankkaart via VAB maar daar werden alle rekeningen voldaan. Die kaart gebruik ik trouwens al zowat 1 1/2 niet meer. En waarom zou een mens nu ook een rekening van slechts € 50 niet betalen. Ik heb nog nooit te maken gehad met een incasso maar weet wel dat deze actief zijn in een 'grijze zone'.

1/ Is Fiducre niet verplicht in detail te vermelden waarover de schuldvordering gaat ?
2/ Moet vooraf VAB vooraf zelf geen stappen ondernemen in een poging mogelijk schulden te innen en/of mij in kennis te stellen van een opstaande schuld.
3/ Een schadebeding (€ 62) die veel hoger is dan de schuld (€ 50) zelf lijkt mij erg onredelijk (+120 %). Mag dit zomaar ?

Wat zijn mijn rechten en de plichten van de schuldeiser (VAB) en van Fiducre ?
Hoe handel ik dat verder af ?

Alvast bedankt voor enige toelichting.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 mei 2011 15:38

Zie de link in onderschrift voor een degelijke uitleg van de bevoegdheden van incassokantoren in België.

Turaki

#3 , 09 mei 2011 15:40

Best contact opnemen met VAB, om te vragen over welke schuld dit gaat. Indien u niet verhuist bent, en geen factuur heeft ontvangen, vraagt u hen om bewijs dat zij deze naar u hebben gestuurd (dwz bewijs van AS aan u). U betaald (indien de schuld gerechtvaardigd) rechtstreeks aan hen. Indien zij kunnen bewijzen dat zij u tijdig de factuur hebben bezorgd, lees de AV na welke kosten zij mogen aanrekenen.

U vraagt aan incasso om bewijs van schuld aan hen (via AS). U betaald niet aan hen.

Reclame

spanie42
Topic Starter

#4 , 12 mei 2011 14:56

Van Fedicure nog geen enkele reactie ontvangen op mijn vraag om nadere inlichtingen
Vandaag antwoord ontvangen van VAB met kopij van een onbetaalde fakuur van 1 jaar geleden dd. 17/05/2010.
Met de melding: 'we hebben u nog minstens 2 à 3 herinneringen verzonden'. MINSTENS is niet ook wel niet een correct getal. Men weet het daar dus blijkbaar toch ook niet zo goed. Is het nu 2, 3 of misschien wel helemaal geen enkele !
Heb in elk geval niets ontvangen.
Ik kan het niet meer achterhalen maar zal toch maar die € 50 betalen, zelfs met nalatigheidsintresten. Om van die problemen verlost te zijn !

Als ik de reacties hier het goed begrijp: rechtsreeks betalen aan VAB, niet aan incasso !
Moet ik incasso hiervan op de hoogte stellen ?
Wat met de € 62 schadebeding ?

Bedankt !

@ Vandebos: link in onderschrift kan ik helaas niet openen.

Turaki

#5 , 12 mei 2011 15:01

U heeft informatie gevraagd aan de incasso, volgende stap is aan hen.

Vraag aan VAB (via AS!) bewijs van verzending van aanmaningen en originele factuur. Indien niet gebeurt is via AS, zullen zij dit niet kunnen bewijzen. Tot u bewijs heeft ontvangen betaald u die 50€ aan hen, en wacht u op antwoordt voor u de rest betaald.

Fore

#6 , 12 mei 2011 15:06

Het incasso-bureau mag niet meer vragen dan de intresten die overeen zijn gekomen tussen u en VAB.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki

#7 , 12 mei 2011 15:10

Het incasso-bureau mag niet meer vragen dan de intresten die overeen zijn gekomen tussen u en VAB.
in het geval de schuld overgekocht is door hen. Indien niet, mogen zij u niets vragen, zelfs niet de oorspronkelijke schuld.

spanie42
Topic Starter

#8 , 12 mei 2011 16:50

Van het incasso nog altijd geen nieuws.
Heb zopas, nu gaat het precies vlug, van VAB kopy's ontvangen via mail van factuur en 2 herinneringen.
Nooit ontvangen, zoveel is zeker. Een bedrag van slechts € 50 laat ik niet onbetaald.
Bij de mail volgender tekst:

'Fiducré maakt deel uit van de ING Groep. Het is tevens lid van de Belgische Vereniging van Incassoondernemingen (BVI), die sinds 2 september 1998 officieel erkend is als beroepsorganisatie.
De ondernemingen die lid zijn van de BVI houden zich bij de uitoefening van hun activiteiten aan de regels van een strikte Deon­tologische Code. In dit kader zal Fiducré in de communicatie geen gebruik maken van een terminologie die de indruk wekt dat zij gerechtelijk mandataris, gerechtsdeurwaarder of advocaat zijn, enkel beroep doen op rechtmatige middelen, met respect voor de privacy en de persoon van de debiteur, en de minnelijke invordering nastreven van de schulden die haar zijn toevertrouwd'.

Verder niets.

Turaki

#9 , 12 mei 2011 21:37

Copy's van facturen en aanmaningen zijn geen bewijs dat u die ontvangen heeft. Deze kunnen bij wijze van spreken gisteren opgemaakt zijn. Hopelijk heeft u de 50€ al betaald, anders onmiddellijk doen, en nogmaals VAB om bewijzen vragen dat u die documenten heeft ontvangen, voor u de rest betaald. Wijs hen er desnoods op dat enkel een AS, een fax, een mail met ontvangstbevestiging, een door u getekend document voor ontvangst, of een deurwaarder die de documenten aflevert dit bewijzen.

spanie42
Topic Starter

#10 , 13 mei 2011 15:05

Mijn acties en de goede raad van de forumleden hier hadden resultaat.
Vandaag kreeg ik volgend bericht van VAB:

In overleg met onze Financieel Directeur kunnen wij U meedelen dat wij akkoord gaan met de betaling van 56 €.
Wij zullen het dossier bij incasso Fiducré afsluiten.

En daar kan ik mee leven !

moemoe

#11 , 16 jun 2011 20:42

Nooit ingaan op eisen van incassoburo wat betreft de aan hen te betalen som. deze moet betaald worden door diegenen die deze meestal louche organisaties hebben ingeschakeld.

Terug naar “Andere”