Muur over perceelgrens

FastFreddy
Topic Starter

Muur over perceelgrens

#1 , 11 mei 2011 16:00

Tijdens een opmeting door een landmeter werd vastgesteld dat de buur zijn tuinhuis in steen over de perceelsgrens staat (zo'n 20cm). Dit gebouw dateert echter wel van vele jaren terug.
Het komt in feite neer dat er een volledige muur op mijn grond staat. Daarnaast doet zich gelijkaardig probleem voor met een omheining die start aan dit tuinhuis en dus ook voor 20cm over mijn grond komt.
Kan ik hieraan iets doen? Kan ik eisen dat hij zijn tuinhuis afbreekt en de omheining verplaatst?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2011 16:09

Hangt ervan af hoe uw relatie is met deze buur. Je zou inderdaad kunnen eisen dat hij alles verplaatst, maar je zou ook op papier kunnen zetten en dit laten registreren, dat hij dat pas moet doen op het moment als er aan gewerkt wordt, bvb een nieuw tuinhuis of een nieuwe afsluiting. Kan alleen maar de relatie met uw buur verbeteren.

Vandebos

#3 , 11 mei 2011 16:22

Indien deze situatie zou eindigen voor de rechter zal deze verplicht zijn de weg van de minste schade te volgen. In dit geval zal dat hoogstwaarschijnlijk inhouden dat hij uw buur bij vonnis zal verplichten de streep grond over de gehele lengte tegen de gangbare prijs aan te kopen. Of hij beide partijen of enkel de buur zal veroordelen tot de notariële en gerechtskosten hangt meestal af van het gedrag van beide partijen in de zaal, de kwaliteit van de ondernomen pogingen om deze zaak in der minne te regelen en de kwaliteit van de koffie op de griffie...

Reclame

FastFreddy
Topic Starter

#4 , 12 mei 2011 10:36

Alvast bedankt voor de reactie.
Er is geen goede relatie meer met de buur omwille van een ander geschil.
Ik was oorspronkelijk van plan om dit zo te laten om de vrede te bewaren maar nu heb ik niet veel keuze dan ervoor te zorgen dat alles goed geregeld is want anders vrees ik dat er in de toekomst als 1 van de 2 ooit zijn grond/huis verkoopt er toch weer miserie zal komen.
Bestaat er in het geval dat mava voorstelde ook de mogelijkheid om een vergoeding te vragen (soort van huur) voor de periode tot aan de eventuele werken want dit kan als die daartoe niet verplicht is jaren duren alvorens die een aanpassing zal doen.
Kan ik iemand die de grond koopt verplichten die werken te doen? Of moet dit al gebeurt zijn voordat het verkocht kan worden?

Het verplaatsen van het tuinhuis is niet echt realistisch gezien het om een gemetste constructie gaat. Het komt er dus grotendeels op neer dat het is of verkopen of afbreken als ik de eerste reacties lees.

mava105

#5 , 12 mei 2011 11:06

Dit gebouw dateert echter wel van vele jaren terug.
Wat bedoel je met "Vele jaren terug"? Is dat mùeer dan 30 jaar? Dan is er waarschijnlijk wel een probleem indien gebuur een 30 jarig gebruiksrecht van de grond kan bewijzen.
Om helemaal zeker te zijn van een degelijke regeling met uw buur, zal er een soort van geschreven akkoord moeten opgesteld worden, eventueel voor notaris.
Je kan natuurlijk de strook grond ook verhuren voor onbepaalde duur (kan dat???) aan uw buur, met duidelijke vermelding dat, indien de huur eindigd, de konstrukties dienen te worden afgebroken op kosten van de buur.
Indien hij dit alles weigert, zal je via de edelachtbare meneer de vrederechter moeten.

FastFreddy
Topic Starter

#6 , 12 mei 2011 11:28

Ik weet zelf niet hoe oud de constructie is. Hoe kan ik zoiets zonder het de buur te vragen te weten komen? Ik heb geen zin om olie op het vuur te gooien als het er toch al 30 jaar zou staan.
Wordt dit op de gemeente bijgehouden?

mava105

#7 , 12 mei 2011 11:43

via de gemeente zou je er achter moeten komen, tenzij de tuinberging er zonder bouwtoelating is gezet.
dan heb je natuurlijk weer andere argumenten.

Turaki

#8 , 12 mei 2011 11:57

Via google earth kan u ook luchtfotos van het verleden bekijken, zi eens kijken tussen welke jaren dit tuinhuisje gezet zou zijn.

mava105

#9 , 12 mei 2011 12:20

Via google earth kan u ook luchtfotos van het verleden bekijken, zi eens kijken tussen welke jaren dit tuinhuisje gezet zou zijn.
Die gaan maar terug tot 2003.

Turaki

#10 , 12 mei 2011 12:48

Oude luchtfotos opzoeken dan. Als je geluk hebt, heeft iemand die op internet gegooid.

ganapathi tantra

#11 , 12 mei 2011 22:36

en ook op landmeting zit speling. Of men dus over 20 cm gaat gaan redetwisten is nog zeer de vraag.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#12 , 12 mei 2011 22:44

Heb zelf ooit een strip van 10cm over een lengte van 30 meter moeten aanschaffen... de feitelijke kost van de grond was een detail naast de de rest...

FastFreddy
Topic Starter

#13 , 13 mei 2011 12:43

Op basis van deze reacties kan ik opmaken dat er weinig te halen valt tenzij het om werkzaamheden zonder bouwvergunning gaat.
Voor het kleine bedrag is inderdaad een rechtsprocedure al moeilijk te verantwoorden. Enkel zonder advocaten voor vredegerecht kan men nog enigszins uit de kosten komen.
Ik vermoed dat uiteindelijk de notaris de grote winnaar is van dergelijke zaken.

Vandebos

#14 , 13 mei 2011 13:41

Klopt als een zwerende vinger...

lucgescheiden

#15 , 28 jul 2011 20:35

Is er nog het feit dat het eigendom mss in het verleden verkeerd bemeten werd...?

Ik brak hier zelf ook tal van koterijen af; de resterende zijgevel eveneens 20 cm buiten de schedingslijn.
Komt hier jaren later een aangestelde gerechtsdeskundige langs waartegen buurvrouw beweerd; dat deze zijgevel, haar muur betrof gezien deze op haar eigendom zou staan.
De gerechtsdeskundige ziet de restanten van de steunberen(dakgebinte) langs onze kant, en schrijft in zijn expertise aan de rechtbank, dat deze aantonen dat de eigendommen in het verleden wellicht verkeerd werden bemeten en opgetekend.
Einde verhaal.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Aanneming”