Huurcontract korte duur (1 jaar) en daarna ?

ub4b
Topic Starter

Huurcontract korte duur (1 jaar) en daarna ?

#1 , 10 mei 2011 21:29

We hebben momenteel een huis op 't oog waarbij de eigenaar prefereert om met een contract van korte duur te beginnen (1 jaar) en dit daarna om te laten zetten naar een 3/6/9. Zijn redenering is dat met een direct 3/6/9 men de huurder er niet uit krijgt als deze bvb niet betaalt.

Ik heb in principe geen probleem om te starten met een contract van korte duur, maar als ik het contract lees is het volgende ambigu:
A Huurovereenkomst met een duur gelijk of minder dan drie jaar
De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een duur van 1 (één) jaar
die ingaat op 01 juni 2011 om te eindigen op 31 mei 2012

Enkel voor huurovereenkomsten van minder dan of gelijk aan 18 maanden: Indien er geen opzeg wordt betekend
tenminste 3 maand voor het verstrijken van deze huurovereenkomst wordt deze van rechtswege verlengd onder dezelfde voorwaarden en dit voor dezelfde duur

Indien er geen opzeg wordt betekend tenminste 3 maanden voor het verstrijken van de huurovereenkomst of van haar verlenging en indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder wordt de lopende geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaar vanaf de datum van invoegetreding.
De laatste twee clausules zijn tegenstrijdig ... immers de laatste clausule is niet beperkend tot het type contract (kort of lang), terwijl de clausule er net voor de overeenkomst gewoon telkens met een jaar verlengd.

Dit is eigenlijk het enige wat niet duidelijk is in mijn contract, al de rest is vrij degelijk geformuleerd zonder addertjes op 't eerste zicht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 mei 2011 21:45

Na 1 jaar, bij gebrek aan opzeg tenminste 3 maanden voor einde, wordt dit verlengd met nog 1 jaar.
Na dit 2e jaar, bij gebrek aan opzeg tenminste 3 maanden voor einde, wordt dit omgezet naar contract van 9 jaar.

Contract kan slechts 1 maal verlengt worden, en bij minder of gelijk aan 18 maanden gebeurt dit automatisch.

bosprocureur

#3 , 10 mei 2011 22:16

Na 1 jaar, bij gebrek aan opzeg tenminste 3 maanden voor einde, wordt dit verlengd met nog 1 jaar.
Na dit 2e jaar, bij gebrek aan opzeg tenminste 3 maanden voor einde, wordt dit omgezet naar contract van 9 jaar.

Contract kan slechts 1 maal verlengt worden, en bij minder of gelijk aan 18 maanden gebeurt dit automatisch.
Foei foei.
bij gebrek aan opzeg tenminste 3 maanden voor het einde van het eerste jaar, wordt het contract ONMIDDELLIJK omgezet in een contract van 9 jaar, met zijn eigenschappen en hebbelijkheden.

Reclame

Vandebos

#4 , 10 mei 2011 22:31

Ik dacht dat er één vonnis was waarbij de clausule zoals hierboven beschreven aanvaard werd als kennisname dat het contract van bepaalde duur werd verlengd met één jaar. De advocaat van de verhuurder poneerde hierbij dat het contract zelf de kennisname en het onderling akkoord vormde waarmee dit contract minsten drie maanden (in dit geval 12 maanden..) voor het einde ervan werd verlengd met één jaar.

Alhoewel dit mi een verdraaiing van de intentie van de wetgeving is, kan de clausule in kwestie effectief als dusdanig beschouwd worden zonder tegen de letterlijke interpretatie van art 3§6 te vloeken, een contract is immers een onderlinge overeenkomst.

Turaki

#5 , 10 mei 2011 23:05

Foei foei.
bij gebrek aan opzeg tenminste 3 maanden voor het einde van het eerste jaar, wordt het contract ONMIDDELLIJK omgezet in een contract van 9 jaar, met zijn eigenschappen en hebbelijkheden.
Te snelle conclusie, is enkel een clausule opgenomen in dit contract, geen wettelijke bepaling, en bijgevolg vervalt mijn laatste regel.

ub4b
Topic Starter

#6 , 11 mei 2011 15:15

Dus als ik het goed begrijp, de clausule

'Enkel voor huurovereenkomsten van minder dan of gelijk aan 18 maanden: Indien er geen opzeg wordt betekend
tenminste 3 maand voor het verstrijken van deze huurovereenkomst wordt deze van rechtswege verlengd onder dezelfde voorwaarden en dit voor dezelfde duur'

laten schrappen, dan is er geen ambiguïteit en blijft de originele intentie van de verhuurder voor de rest onveranderd.
Dus na 1 jaar wordt het contract dan automatisch een 3/6/9.

mena

#8 , 12 mei 2011 13:54

ik heb ook een eenjaarcontract , wordt die dus automatisch verlengd naar 3,6,9 contract ?? en indien je dit niet wenst ?

Vandebos

#9 , 12 mei 2011 13:57

Dan dien je minstens drie maanden voor het eindigen van de looptijd van het huurcontract de verhuurder een as zenden met de mededeling dat je het huurcontract niet wenst te verlengen.

Terug naar “Huren”