Paspoort controle

FireDon
Topic Starter

Paspoort controle

#1 , 08 mei 2011 21:04

Hallo,

ik kwam deze situatie tegen:
2 undercover agenten kwamen bij mij om mijn paspoort te vragen.
Ik vraag aan hen, waarom wat heb ik misdaan..
Hier krijg ik geen antwoord op;

Vervolgens vraag ik aan hen, mag ik uw bewijs zien dat je politie bent?
Waarop de ene zei dat hij dit niet bij had, hij toonde echter wel zo'n rood fluoriderende armband, met het logo van de politie dat in zijn zak zat.
Hij zegt, toon nu maar je paspoort je ziet dat ik van de politie ben.
Is dit genoeg zodat ik mijn paspoort moet tonen? Ik blijf rustig en kalm.
Zijn collega had ook geen legitimatie bij..
Toen ik nog altijd weigerde om mijn paspoort te tonen (ook al heb ik niets gedaan),
- kwam hij dreigen met dat ze eventueel een politiepatrouille kunnen laten komen en mij meepakken naar het kantoor
- Zei hij dat hij mij een 5-6tal uur preventief kan opsluiten als ik niet stopte met moeilijk te doen, en dit alleen maar meer problemen gaf.

Hierna gaf ik dan toch mijn paspoort, hij maakte er een foto van met zijn gsm...
Ik vroeg zijn naam en hij weigerde dit te geven, (hij had burgerkledij aan). Hij zei dat hij commissaris was van politiezone *******..

Is dit legitiem of wat mocht/kon ik doen, en wat kan ik nu doen als er eventueel gevolgen komen?

vriendelijke groet,
FireDon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 08 mei 2011 21:20

Hmm

Dit was alles behalve legaal.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#3 , 08 mei 2011 21:31

hmmm. Op zijn minst melden bij je lokale politiekantoor. Kwestie dat als men de gegevens van je identiteitskaart zou misbruiken een aanwijsbare oorzaak en tijdige melding te hebben. Die fluobandjes van de politie zijn relatief makkelijk te verkrijgen...

Reclame

Fore

#4 , 08 mei 2011 21:44

Ja, eerste wat me opkwam is oplichting

FireDon
Topic Starter

#5 , 08 mei 2011 23:07

ik weet 100% zeker dat hij echt was, ik weet nu achteraf na wat opzoekwerk wie het is, wat zijn naam is enzo...
Ma ik blijf het gewoon ontzettend raar vinden dat ondanks hij geen legitimatie bijhad, toch paspoort vroeg en mij tegenhield en zei dat dat genoeg was die armband alleen..

j.demoor

#6 , 10 mei 2011 10:48

“Art.34.§ 1. De politieambtenaren controleren de identiteit van ieder persoon wiens vrijheid wordt benomen of die een misdrijf heeft gepleegd. Zij kunnen eveneens de identiteit controleren van ieder persoon indien zij, op grond van zijn gedragingen, materiële aanwijzingen of omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat hij wordt opgespoord, dat hij heeft gepoogd of zich voorbereidt om een misdrijf te plegen of dat hij de openbare orde zou kunnen verstoren of heeft verstoord...Art.41.Behalve wanneer de omstandigheden het niet toelaten, doen de politieambtenaren die in burgerkledij tegenover een persoon optreden, of tenminste één van hen, van hun hoedanigheid blijken door middel van het legitimatiebewijs waarvan zij houder zijn.”(5 AUGUSTUS 1992. - Wet op het politieambt).

‘zo'n rood fluoriderende armband, met het logo van de politie’ is geen legitimatiebewijs.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

float

#7 , 11 mei 2011 13:42

Dit is geen oplichting.

Fore

#8 , 11 mei 2011 13:46

Dit is geen oplichting.
Als 2 agenten in burger mijn paspoort vragen zonder zich te kunnen te legitimeren is het eerste wat ik denk oplichting en kunnen ze dreigen wat ze willen

float

#9 , 11 mei 2011 13:48

ik weet 100% zeker dat hij echt was, ik weet nu achteraf na wat opzoekwerk wie het is, wat zijn naam is enzo...
Ma ik blijf het gewoon ontzettend raar vinden dat ondanks hij geen legitimatie bijhad, toch paspoort vroeg en mij tegenhield en zei dat dat genoeg was die armband alleen..
Hoe kan je dat weten wanneer hij zich niet geïdentificeerd heeft?
Ik zou formeel een klacht indienen bij de dienst intern toezicht van de desbetreffende politiezone. Het is ook niet normaal dat hij met zijn gsm een foto neemt van de identiteitskaart.

Wat kon je doen? Weigeren de identiteitskaart te geven tot op het moment dat zij hun geïdentificeerd hebben.

float

#10 , 11 mei 2011 13:49

Dit is geen oplichting.
Als 2 agenten in burger mijn paspoort vragen zonder zich te kunnen te legitimeren is het eerste wat ik denk oplichting en kunnen ze dreigen wat ze willen
In een verder stadium bedoel je dan?

Fore

#11 , 11 mei 2011 13:55

Als gij straks door 2 paljassen wordt tegengehouden op straat en ze vragen naar je ID. Ga je dan zomaar geven omdat ze met een fluo bandje met een politie logo staan te zwaaien?

Paar jaar terug was er een bende actief die met een 'politie' auto mensen tegen hield en dan met hunne auto er vandoor ging

Zolang ze zich niet kunnen identificeren kunnen ze van mij de pot op.
Art.41.Behalve wanneer de omstandigheden het niet toelaten, doen de politieambtenaren die in burgerkledij tegenover een persoon optreden, of tenminste één van hen, van hun hoedanigheid blijken door middel van het legitimatiebewijs waarvan zij houder zijn.

float

#12 , 11 mei 2011 14:10

Nee hoor :D
Maar de feiten die hier worden gepleegd zijn geen oplichting.
"Het misdrijf van oplichting omvat drie constitutieve bestanddelen: het oogmerk om zich bedrieglijk andermans zaak toe te eigenen, de aanwending van bedrieglijke middelen hiertoe, gevolgd door een afgifte of levering van de zaak, welke de benadeelde zonder de aangewende bedrieglijke middelen niet zou hebben afgegeven of geleverd" (Cass. (2e k.) AR P.00.0548.N, 20 november 2001 (B. e.a. / N.M.B.S.)).

Fore

#13 , 11 mei 2011 15:28

De feiten zelf zijn geen oplichting. Maar het gebruik van de persoonlijke gegevens die men van de Id-kaart heeft kunnen wel gebruikt worden voor oplichting

FireDon
Topic Starter

#14 , 13 mei 2011 17:32

dus heel even concreet en parafraserend:

De politie mag mijn paspoort niet controleren als ze in burgerkledij is, en alleen zo'n rood fluoriderend bandje aanheeft.
Ze kunnen mij dan eigenlijk niets doen.

Als er nu iets met mijn gegevens gebeurt, kan ik dit aanklagen als een procedurefout, aangezien ze op een dwangmatige manier mijn paspoort hebben gevraagd, en daar gevolgen aan gekoppeld (ze gingen combi laten komen en mij laten oppakken enz..)

WP002

#15 , 13 mei 2011 17:38

dus heel even concreet en parafraserend:

De politie mag mijn paspoort niet controleren als ze in burgerkledij is, en alleen zo'n rood fluoriderend bandje aanheeft.
Ze kunnen mij dan eigenlijk niets doen.
Jawel maar ze moeten zich legitimeren, of ze in burger zijn of niet doet daar niets aan. Dit wordt een kluifje voor Comité P.

Terug naar “Andere”