wordt alimentatie alleen berekend op loon échte ouder ?

Marijkealleen
Topic Starter

wordt alimentatie alleen berekend op loon échte ouder ?

#1 , 24 mar 2011 10:12

Mijn oudste dochter woont bij de ex (16 jaar, in het midden van pubertijd). Ik schiet nog prima met haar op, maar fysiek woont ze in onze oude woning, ook omdat haar paard daar staat en de ex er niet wil voor zorgen als ze er niet is.
Nu de vraag : mijn ex wil alimentatie vragen, geen probleem, ben ik dus toe bereid, het is ook mijn kind, dus tot zover alles ok.
Maar ik sta op trouwen met mijn nieuwe partner. Wordt deze alimentatie berekend op mijn loon, of ook op het loon van mijn nieuwe partner ?
Ik wil mijn nieuwe partner niet met zo'n last opzadelen.
Momenteel wonen we wettelijk samen, en de ex had me al duidelijk gemaakt dat hij een tijd ging wachten en die alimentatie dan met terugwerkende kracht ging vragen, aangezien ik nu 80% werk, maar binnen een jaar terug voltijds ga werken, en de bijdrage dan hoger zou zijn. (hij wou eerst in het zwart geld van mij, wat ik geweigerd heb). Ik heb hem gezegd dat hij het maar officieel moet opstarten, en dat een rechter of notaris een bedrag kan bepalen, niet hijzelf.
Ik heb er dus absoluut geen probleem mee mijn kind te onderhouden, maar mijn ex kennende, en de vorige 5 jaar in ogenschouw nemende, hangt hij steeds de sukkelaar uit die geen geld heeft tgo de kinderen, terwijl hij iets meer verdient als ik, en hij ons huis voor peanuts gekregen heeft, terwijl ik nu een zware lening heb lopen voor ons nieuwe huis.
Kunnen jullie mij zeggen of hij ook aan de centen van mijn nieuwe partner kan als we gehuwd zijn, of zelfs nu, nu we wettelijk samenwonen ?
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fabi

#2 , 24 mar 2011 10:38

Hallo,
men kijkt wel degelijk hoe het is met uw gezinssituatie en inkomens van beiden(die kunnen ze opvragen met belastingformulieren) en naar uw ex zijn inkomen!
Ze zullen u niet pluimen, maar wel alles grondig nagaan, ook hoeveel het kind bij u is enz....!
Ikzelf heb dergelijke ook meegemaakt en gezien dat ze wel correct handelen naar beide partners toe!
Ze keken bij mij ook naar de leeftijd van het kind en wat het van kosten meebrengt! Maar maak u geen zorgen, op zo'n vlakken zijn de rechters wel heel correct!
Succes

Fabi

#3 , 24 mar 2011 10:38

O ja en die achterstal kan hij niet eisen, enkel vanaf de start procedure!

Reclame

Marijkealleen
Topic Starter

#4 , 24 mar 2011 16:19

Bedankt ! Het liefst zou ik mijn dochter terug bij me hebben natuurlijk. Hij stuurde me een mail waarop stond dat ik mijn kind financieel banadeel als in het niet uit de hand wil betalen, want officieel komt dat op haar belastingsbrief volgens hem. Ze wil vakantiewerk gaan doen, en door mijn schuld (met mijn officïeel gedoe... ) verdient ze dan minder dan haar vriendinnetjes. Ze is nog geen 16 jaar.
En ze mag dan zogezegd maar 5000€ verdienen, en dat zou dan de alimentatie al zijn die ik moet betalen volgens hem. Dus moet ze dan het kindergeld teruggeven. Volgens mij is dat zever, maar ik ben natuurlijk geen jurist.

kristin

#5 , 24 mar 2011 16:43

enkel officieel betaalde alimentatie, kan jij inbrengen in je belastingsbrief.
Nooit iets in het zwart betalen, als je ex binnen een jaar afkomt dat jij nooit iets betaald heb, kan je alsnog betalen.

Marijkealleen
Topic Starter

#6 , 24 mar 2011 17:47

was ik zeker niet van plan hoor Kristin, maar aangezien Fabi zei dat hij geen alimentatie kan eisen met terugvorderende kracht zit dat dubbel betalen er zowieso niet in dacht ik.

Vealing

#7 , 24 mar 2011 23:44

Dus moet ze dan het kindergeld teruggeven Volgens mij is dat zever
inderdaad zever :)
kinderen hebben recht op kinderbijslag ZONDER voorwaarden tot augustus van het jaar waarin ze 18 worden, (vb een kind dat op 2/2/1993 geboren is en vanaf zijn 18 werkt (2/2/2011 dus) heeft recht op kinderbijslag tot 31/08/2011

Indien er daarna een bewijs van schoolgaan is (wordt in Vlaanderen automatisch door de school aan het kinderbijslagfonds geleverd) dan mag de student niet meer dan 240 uur per trimester werken om het recht op kinderbijslag te behouden. hoeveel er verdient wordt maakt dus nix uit.
Misschien dat de hoeveelheid dat een kind verdient wel uitmaakt om te zien of eht nog ten laste is enzo.. maar de alimentatie wordt denk ik wel aan de vader betaald en niet aan het kind zelf.. is dus een inkomen van de vader, en heeft niets met het inkomen van het kind te maken

kristin

#8 , 25 mar 2011 07:27

alimentatie voor een kind (ook al wordt het aan de vader betaalt) wordt wel degelijk aanzien als een inkomen van het kind.
Zeker als het nog vakantiewerk doet, moet je zien dat je niet boven de maximum uitkomt om nog ten laste te zijn

Marijkealleen
Topic Starter

#9 , 25 mar 2011 09:23

Is het niet zo dat ik, vanaf haar 18 jaar, de alimentatie rechtstreeks aan mijn kind kan storten ?

Marijkealleen
Topic Starter

#10 , 25 mar 2011 10:48

@fabi : ik zie op een ander forum dat je stelt dat een vader voor zijn 2 kinderen 630€ per maand betaalt + apart nog extra kosten. Ik vind dit veel geld, gesteld dat hij de helft van de kost van het kind betaald. Dus 630€ x 2 zou betekenen dat je voor 2 kinderen maandelijks 1.260€ nodig hebt, gewoon aan dagelijks onderhoud, en dan zijn de extra kosten er nog niet bijgeteld. Werd dit ook door een rechtbank uitgesproken ?

Alex45

#11 , 06 mei 2011 21:20

Alimentatie moet (spijtig genoeg) steeds aan de Ex betaald worden.
Enkel indien de 18+ zelf een aanvraag indient, kan dit gewijzigd worden.

Terug naar “Echtscheiding”