wie eigenaar auto?

J
Topic Starter

wie eigenaar auto?

#1 , 05 feb 2007 14:26

wie is de eigenaar van de auto? Diegene die de factuur betaald, de lening afbetaald en de verzekering heeft afgesloten of diegene wiens naam op het inschrijvingsformulier staat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 05 feb 2007 18:01

Een auto kan maar op naam van ??n persoon worden ingeschreven. Zelfs bij een koppel gehuwd met zuivere scheiding van goederen moet men dus de knoop doorhakken als de auto "gemeenschappelijk" (=onverdeeld) bezit is.

Aangezien er dus geen databank bestaat van eigenaars zoals voor een huis of een grond, is de eigenaar diegene die het bezit heeft van de auto zonderd at die dat moet bewijzen. Indien iemand anders beweert eigenaar te zijn (eventueel voor een deel), dan moet die dat bewijzen. Dergelijk bewijs (voor zo een bedrag) vereist een geschrift.

De persoon op wiens naam de factuur staat is geen voldoende bewijs: een factuur wordt uitgeschreven op naam van wie het vraagt.
De persoon op wie de verzekering staat is evenmin een voldoende bewijs: iedereen mag iedereen en alles verzekeren.

Als de lening de auto als onderpand heeft (bijna altijd is dat zo), dan is dat een iets steviger bewijs (maar nog altijd onvoldoende) omdat de maatschappij de lening heeft toegestaan niet over ??n nacht ijs zal gaan.

Dus: de auto die voor mijn deur staat, staat op naam van mijn vrouw bij de Dienst Inschrijving Voertuigen. De verzekering staat op haar naam. er was geen lening. Toch is die auto voor de 1/2 van mij; maar ik zal het z??r z??r moeilijk hebben dat te bewijzen.

Voor gehuwden met een gemeenschapsstelsel is de zaak anders: de auto is van de gemeenschap tenzij 1 van de 2 kan bewijzen dat dat niet zo is.

wie is de eigenaar van de auto? Diegene die de factuur betaald, de lening afbetaald en de verzekering heeft afgesloten of diegene wiens naam op het inschrijvingsformulier staat?

J
Topic Starter

#3 , 05 feb 2007 20:58

hartelijk dank voor het antwoord, maar ik had mijn vraag duidelijker moeten stellen. Het betreft hier geen getrouwd koppel. Mijn moeder heeft destijds de wagen (werkt bij vw ==> korting personeel) op haar naam laten inschrijven omdat ik zo korting kreeg. Maar ondertussen is zij getrouwd (zonder iemands medeweten, achteraf via vrienden te weten gekomen) en nu vraag ik mij af, kan die persoon nu die wagen opeisen. Ik betaal hem maandelijks af, ik heb de verzekering afgesloten, maar inschrijvingsformulier staat op haar naam. Het is wel zo dat mijn moeder een "formule" op de factuur heeft geschreven (nl. factuur op naam van VVL, maar auto is eigenaar van J) omdat de verzekering dit vroeg. Is dit voldoende bewijs?

Reclame

J
Topic Starter

#4 , 02 okt 2007 11:24

kan er mij iemand op bovenstaande vraag nog een antwoord geven?

dank u

Terug naar “Andere”