Eerste aanmaning telecom

anbeleu
Topic Starter

Eerste aanmaning telecom

#1 , 22 apr 2011 16:52

In volgend topic staat mijn probleem beschreven (hieronder geef ik een korte samenvatting, voor wie niet heel dat topic wil lezen):
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=25055

Ik start een nieuw topic omdat we nu weer een paar maanden verder zijn en er daar niet meer gereageerd wordt.

KORTE SAMENVATTING:
- abonnement afgesloten voor mobiele telefonie + internet op gsm MAAR:
- facturatieadres was verschillend van adres op contract, dus nooit facturen gezien
- 2 maanden na ondertekening contract heb ik door dat ik geen facturen kreeg, dus gemeld aan klantendienst
- er verandert niets, facturen komen nog steeds niet aan
- ze sluiten ongevraagd mijn nummer af met opzegkost van ongeveer €650,-
- ze hadden de mobiele telefonie 2x aangerekend (1 keer op oud klantennummer, 1 keer op nieuw klantennummer)
- ze hebben internet op gsm niet aangerekend, staat wel op contract, dat maakt honderden euro's per factuur die fout aangerekend zijn

Ondertussen hebben we een hoop heen en weer gemaild met tussenkomst van de ombudsman. De provider geeft zijn fouten toe, maar schuift nog steeds de schuld op mij (ronduit belachelijk).

Ik heb erover gepraat met een bevriende advocate, die zei dat ik niets moest doen en moest afwachten tot ik een dagvaarding kreeg van Telenet, verder niks doen.

Maar nu vandaag krijg ik een "laatste aanmaning" op papier (op het juiste adres, voor de allereerste keer, haha). Die brief komt dus van de advocaat van de provider en vraagt ondertussen om nog meer geld. Het gaat nu al om een bedrag van ongeveer €1600,- voor de periode mei 2010 - augustus 2010 dat ik aangesloten was bij hen voor mobiele telefonie + ongevraagde opzeg.
Kan ik die aanmaning nu gewoon negeren of moet ik daarop reageren?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 22 apr 2011 17:57

Neen, niks doen is gegarandeerd een dagvaarding voor de rechtbank met alle (financiële) gevolgen van dien. Brief beantwoorden met objectief relaas van de feiten (incl. bemiddeling van de ombudsman) aan deze advocaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2011 18:36

en aan telenet en aan de ombudsman.

Reclame

anbeleu
Topic Starter

#4 , 22 apr 2011 18:40

Aan telenet en de ombudsman ook nog eens? Beide apart? Want de ombuds stuurt toch alles door naar Telenet?

En Bart: kan ik zelf de brief beantwoorden of best ook door een advocaat laten doen?

GumGum

#5 , 30 apr 2011 13:36

In ieder geval het niet-betwiste gedeelte van de vordering betalen.

U schrijft: "De provider geeft zijn fouten toe, maar schuift nog steeds de schuld op mij" . Doen ze dit schriftelijk?

U moet dreigen , na betaling van het niet betwiste gedeelte, via aangetekend schrijven aan de provider of diens advocaat, met een tegeneis voor tergend en roekeloos geding indien ze u zouden dagvaarden voor het betalen van bedagen waaraan ze zelf (toegegeven) in de fout zijn.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 apr 2011 13:50

Hebt u ondertussen al iets betaald?

Het bedrag van de facturen (ik heb het niet over de opzegvergoeding) bent u toch verschuldigd? U hebt de dienst gebruikt. Dat zou ik dus in ieder geval betalen.

Dan blijft daarna in discussie de opzegvergoeding die gevorderd wordt en eventuele intresten.

Op de contracten wordt meestal naar het facturatieadres gevraagd. Welk facturatieadres werd ingevuld?

anbeleu
Topic Starter

#7 , 05 mei 2011 16:02

In ieder geval het niet-betwiste gedeelte van de vordering betalen.

U schrijft: "De provider geeft zijn fouten toe, maar schuift nog steeds de schuld op mij" . Doen ze dit schriftelijk?

U moet dreigen , na betaling van het niet betwiste gedeelte, via aangetekend schrijven aan de provider of diens advocaat, met een tegeneis voor tergend en roekeloos geding indien ze u zouden dagvaarden voor het betalen van bedagen waaraan ze zelf (toegegeven) in de fout zijn.
De provider heeft schriftelijk, via de ombudsdienst, haar fouten toegegeven ja. Maar vlak daarna minimaliseren ze die en schuiven ze toch nog de schuld op mij, omdat ik niet snel genoeg ingegrepen zou hebben.

Ik heb in de communicatie via de ombudsdienst al duidelijk gemaakt dat ik zeker en vast de abonnementskosten waarvoor ik getekend heb in mijn contract wil betalen, voor de periode vanaf de ondertekening van het contract, tot de ongevraagde opzeg. Dit gaat over 3 maanden aan 40€/maand, dus 120€. 1 nulletje minder dus dan wat ze effectief vragen. Dit bedrag was al betaald, omdat ze de abonnementskosten op mijn 2 verschillende accountnummers werden aangerekend.

anbeleu
Topic Starter

#8 , 05 mei 2011 16:06

Hebt u ondertussen al iets betaald?

Het bedrag van de facturen (ik heb het niet over de opzegvergoeding) bent u toch verschuldigd? U hebt de dienst gebruikt. Dat zou ik dus in ieder geval betalen.

Dan blijft daarna in discussie de opzegvergoeding die gevorderd wordt en eventuele intresten.

Op de contracten wordt meestal naar het facturatieadres gevraagd. Welk facturatieadres werd ingevuld?
Het bedrag van de abonnementskosten (30€ telefonie en 10€ internet op gsm) werden aangerekend op zowel mijn oud accountnummer als een nieuw accountnummer dat ze aanmaakten toen ik voor mobiele diensten bij hen klant werd. Voordien was ik dus al klant bij hen voor digitale televisie en internet. Ze hebben toegegeven dat die dubbele aanrekening op verschillende klantennummers een fout van hen was en hebben dus 1 van die accountnummers volledig terugbetaald. Dus in principe zijn alle kosten nu wel betaald (via dat ander accountnummer).

En op de contracten staat het juiste facturatieadres. D.w.z.: het adres van mijn verblijfplaats, terwijl de facturen aankwamen op het adres van de verhuurster van mijn huis. Een fout die zei ook toegegeven hebben, ze vonden het zelfs "onverklaarbaar" hoe ze aan dat adres zijn geraakt...

anbeleu
Topic Starter

#9 , 25 jun 2012 15:08

We zijn weer meer dan een jaar later... Ondertussen heb ik de ombudsdienst Telecommunicatie aan mijn kant staan. Zij hebben de hele situatie geanalyseerd en een besluit geformuleerd dat inhoudt dat ik eigenlijk niets moet betalen aan de operator en stelt dat de operator eigenlijk zelfs een commerciële geste zou moeten doen... Staat dus allemaal mooi zwart op wit. Dat was een 7-tal maanden geleden.

Ondertussen nog een aantal aanmaningen van incasso's gekregen, waar ik nooit op gereageerd heb.

Maar vandaag zat er andere koek in de brievenbus: de eerste brief van gerechtsdeurwaarders. Het betreft een minnelijke schikking en dus nog steeds geen dagvaarding. Wat doe ik hiermee? Ook negeren zoals de vele incasso's? Ik dacht er eerder aan om de brief van de ombudsdienst aangetekend op te sturen als reactie. Die brief omvat ALLE communicatie die via mail heeft plaatsgevonden tussen de operator, mijzelf en de ombudsdienst én het besluit dat de ombudsdienst in ons voordeel heeft getroffen.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Turaki

#10 , 25 jun 2012 15:31

Zonder vonnis is een gerechtsdeurwaarder ook maar een incasso.

Eventueel alle brieven bundelen, en samen met besluit van ombudsdienst klacht indienen wegens stalking?

Terug naar “Consumenten Koop”