Beste forumgenoten,
Vanmorgen is mijn schoonzus slachtoffer van een verkeersongeluk geworden. Een dronken chauffeur verleende geen voorrang en reed haar auto aan. Dit om 11u ’s morgens… Politie en ziekenwagen zijn ter plaatse geweest. Zij is met hevige hoofdpijn naar het ziekenhuis gevoerd. De politie heeft een proces verbaal opgesteld. Er zijn dus geen papier door de andere chauffeur of haarzelf ingevuld. Haar auto is zwaar beschadigd en waarschijnlijk perte totale. De politie heeft haar auto laten wegslepen.
Daarjuist zijn mijn broer en schoonzus naar het politiekantoor geweest. Mijn schoonzus werd verhoord. Ze hebben van de politie twee documenten ontvangen: 1) een “Attest verkeersongeval”; 2) het proces verbaal van haar verhoor. De politieman zei dat ze geen kopie van het eigenlijke proces verbaal dat door de agenten ter plaatse werd opgesteld na het ongeluk krijgen. Blijkbaar wordt dit opgestuurd naar het parket en heeft de verzekeringsmaatschappij inzage.
De auto van mijn broer/schoonzus is BA verzekerd bij Ethias (Nateus) met de optie rechtsbijstand. De auto van de tegenpartij (de dronken chauffeur) is volgens het “Attest verkeersongeval” ook verzekerd bij Ethias (Nateus). Mijn broer vreest daarom dat de auto, een simpele Renault die 10 jaar oud en 60.000 km gereden heeft, onmiddellijk perte totale zal verklaard worden vermits de huidige waarde van de auto niet meer zo hoog is. De auto reed echter nog perfect en werd heel goed onderhouden. Hij zou graag een advocaat via de optie rechtsbijstand willen aanspreken om een zo hoog mogelijke restwaarde uit de brand te slepen. De website van Ethias is echter heel onduidelijk en stipuleert niet wat de rechtsbijstandsvoorwaarden zijn.
Vragen:
1) PV nr. TU.85.XXXXXXX. TU staat voor Turnhout maar waarvoor staat 85?
2) Klopt het dat ze geen kopie van eigenlijke proces verbaal van het ongeluk krijgen? Hoe kunnen we een kopie bekomen?
3) Wat zijn de voorwaarden om beroep te mogen doen op de rechtsbijstandsverzekering van Ethias? Mag mijn broer nu al een advocaat aanspreken (betaald door de verzekering)?
Bedank voor jullie antwoorden!