sexuele intimidatie door werkgever

cerrien
Topic Starter

sexuele intimidatie door werkgever

#1 , 15 apr 2011 21:58

Sinds een drietal jaar wordt ik door mijn werkgever sexueel geïntimideerd. In januari ben ik hierdoor ziek geworden omdat de spanning en stress teveel werden.

In feb - maart ben ik 3weken in verlof gegaan om de werkvloer te ontvluchten en de gemoederen te laten bedaren. Ik ben sinds 10 maart terug aan het werk en de sexuele opmerkingen en provocaties zijn terug begonnen, deze keer met fysiek geweld (vuistslag op mijn bovenarm).

Ik weet niet hoe ik de situatie moet aanpakken, mijn werkgever weigert om mij een c4 te geven, hij eist dat ik zelf ontslag zou nemen waardoor ik al mijn rechten verlies. (geen recht op werkloosheidsuitkering enz...)

Waar kan ik klacht indienen of waar kan ik terecht om bemiddeling in dit soort aangelegeheid. Iemand moet toch raad weten?

Cerrien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 apr 2011 23:11

Provinciale Coördinatie van het beleid inzake fysiek en seksueel geweld

tel: 03/240 61 68
opmerkingen: Antwerpen: 03-240 61 68,
Limburg: 011-23 72 47,
Oost-Vlaanderen: 09-267 75 47,
West-Vlaanderen: 050-40 35 46,
Vlaams-Brabant: 016-26 73 21

CAW 't Verschil - algemeen onthaal
Lombaardstraat 20
3500 Hasselt
postbus: [email protected]
tel: 011/21 20 20
website: http://www.cawtverschil.be" onclick="window.open(this.href);return false;
opmerkingen: hulpverlening voor slachtoffers van seksueel geweld

Vandebos

#3 , 15 apr 2011 23:21

Ter aanvulling:
op de werkvloer

In België valt seksuele intimidatie op de werkvloer sinds enkele jaren onder de zogenaamde antipestwet (bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, 2002).

Onder ongewenst seksueel gedrag op het werk wordt verstaan:
"Elke vorm van verbaal, niet-verbaal of lichamelijk gedrag van seksuele aard waarvan degene die er zich schuldig aan maakt weet of zou moeten weten dat het afbreuk doet aan de waardigheid van vrouwen en mannen op het werk."

De nadruk van de maatregelen ligt op voorlichting, preventie en bemiddeling.

Wettelijke bepalingen
De wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, werd aangevuld met bijzondere bepalingen betreffende geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk. Deze zijn van kracht sinds 1 juli 2002.

De wet voorziet in preventiemaatregelen:

* materiële inrichting van de arbeidsplaatsen;
* het aanstellen van een preventieadviseur of vertrouwenspersoon;
* het stellen van een onderzoek naar de feiten;
* onthaal van en hulp aan slachtoffers;
* opvang en wedertewerkstelling van slachtoffers;
* verplichting van de directie feiten te voorkomen;
* voorlichting en opleiding van werknemers;
* voorlichting van het comité.

De wet voorziet in preventiemaatregelen die worden ingeschreven in het arbeidsreglement en gecommuniceerd worden aan alle werknemers.

* Ieder slachtoffer kan een klacht indienen.
* De bewijslast is ten laste van de verweerder.
* De werkgever mag de tewerkstelling niet eindigen omwille van de klacht.
* Ook getuigen zijn beschermd.

Reclame

float

#4 , 16 apr 2011 08:46

Ja, maar die eerste 2 zijn raadgevers. Die kunnen toch niets doen.
Ofwel heb je intern een vertrouwenspersoon die het officieus kan oplossen ofwel heb je een preventieadviseur waar je officieel klacht kan indienen. Dat staat normaal gezien allemaal in jouw arbeidsreglement.

cerrien
Topic Starter

#5 , 16 apr 2011 10:51

Er is geen preventieadviseur, in het bedrijf zijn enkel 3 werknemers, de zaakvoerder en ik die er als bediende werk. De werkgever en ik zitten in één ruimte. De 3 andere werknemers kunnen wel getuigen dat er sexuele intimidatie is op de werkvloer maar dat zullen ze uit eigen belang niet doen. Met andere woorden, ik sta er alleen voor en weet me echt geen raad. Zal zeker de hulpverlening contacteren en hopelijk is er iemand die wenst te bemiddelen zodat ik toch de c4 krijg die ik broodnodig heb. Alvast bedankt voor de reactie... - cerrien

float

#6 , 16 apr 2011 16:43

Er is sowieso een externe preventieadviseur.

cerrien
Topic Starter

#7 , 16 apr 2011 19:24

waar kan ik die externe preventieadviseur vinden?

Turaki

#8 , 17 apr 2011 19:55

Moet in het arbeidsreglement staan.

cerrien
Topic Starter

#9 , 17 apr 2011 20:04

danke! ik zal het arbeidsregelement nakijken

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 apr 2011 23:05

Uw vakbond
Dienst slazo van uw politiezone
Vermoedelijk ook strafrechtelijk feit ... u kan altijd eens bellen met dienst slazo van vb politiezone Antwerpen 033209230;
Deze zullen u zeker de goede adressen kunnen geven

cerrien
Topic Starter

#11 , 25 apr 2011 20:55

Ondertussen de preventiedienst gecontacteerd en afspraak gemaakt!

aan iedereen, hartelijke dank voor de hulp

cerrien

Thesis

#12 , 09 nov 2011 00:47

en wat als de rollen omgekeerd zijn
als je als werkgever lastig gevallen wordt door een werknemer?

Thesis

#13 , 09 nov 2011 00:49

waar vindik info over bescherming als baas tegen mijn personeel?
werknemers kunnen tercht bij een vakbond of externe preventieadviseur
en als baas?

Oude Belg

#14 , 09 nov 2011 08:50

Een dringende reden is een ernstige tekortkoming die elke verdere professionele samenwerking tussen werkgever en werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt. (art 35 2° lid arbeidsovereenkomstenwet).

procedure

Een ontslag om dringende reden moet volgen binnen de drie werkdagen nadat de zware feiten bekend werden (art. 35, lid 4 AOW). Het ontslag zelf is aan geen vormvoorschriften onderhevig. Het ontslag moet gebeuren in de taal die aangewend moet worden in de betrekkingen tussen werknemers en werkgever. Ontslag gegeven in strijd met het Nederlandse taaldecreet is nietig. De kennisgeving van de redenen dient te gebeuren binnen de 3 werkdagen na de dag van het ontslag met nauwkeurige vermelding van de motieven en de datum van de feiten middels aangetekend schrijven of middels een gerechtsdeurwaardersexploot.

betwistingen via de arbeidsrechtbank

gevolgen

- geen opzegtermijn
- geen opzegvergoeding
- werknemer heeft niet meteen recht op een werkloosheidsuitkering.

voorbeelden van ernstige tekortkomingen die dringende redenen uitmaken ( er zal steeds in concreto dienen geoordeeld, de voorbeelden zijn dus niet absoluut en louter indicatief. Voor verdere toelichting zie ondermeer: Chris Engels, Ontslag wegens dringende redenen, in recht en praktijk, Kluwer 2006:

- diefstal en fraude op of buiten het werk: een kleine diefstal zal meestal, maar niet altijd al voldoende zijn.
- niet naleven van wettelijke bepalingen
- geweld en agressie op het werk.
- insubordinatie,
- onwettige afwezigheid
- weigering van een aftasting die in het arbeidsreglement is voorzien
- het verlaten van de woonplaats tijdens werkongeschiktheid zonder de werkgever te verwittigen waardoor controle wordt bemoeilijkt
- niet respecteren van arbeidstijden
- dronkenschap (voor sommige beroepen zou de loutere alcoholintoxicatie reeds volstaan) op het werk, al kan de werkgever de werknemer niet verplichten tot een ademtest of bloedtest; zie Arbh. Brussel 30/06/2006, RABG 2007/1, 93, met noot Dirk Van Strijthem, "De drinkende reden voor ontslag"
- een opzettelijke professionele fout.
- belangenvermenging: een werknemer kan bijvoorbeeld alleen maar een bestelling plaatsen bij een bedrijf waar hij zelf (mede-)eigenaar van is met medeweten en instemming van de werkgever.
- Overspelige relaties tussen werknemers van eenzelfde onderneming vallen in het domein van het beroepsleven zodra er tussen de betrokkenen een hiërarchische band bestaat en kunnen aldus een ontslag om dringende redenen rechtvaardigen (Arbh. Bergen 28/11/1977, JTT 1978,6.
- beledigingen
- ernstige beroepsfouten
- schending beroepsgeheim
- concurrerende activiteit
- drugverslaving (niet altijd)
- verzwegen voorafgaand faillissement met aanvaarding van bepaalde opdrachten
- ongewenst seksueel gedrag
- vervreemden of misbruiken van informatie
- abusievelijk internet of e-mail gebruik
- prostitutie
- inbreuk op rookverbod
- sabotage
- een strafrechtelijke veroordeling die invloed heeft op de werkrelatie
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Actuele Thema's”