Aangezien enkel Scarlet voor het gerecht is gedaagt: passen andere providers dan wel al zulke filters toe?
In Nederland is er een site veroordeelt tot het blokeren van de toegang voor Nederlanders (
http://www.depers.nl/economie/326201/Re ... e-Bay.html)
Ik vind het spijitg dat mensen die niets illegaal/discutiëerbaar doen mee zouden moeten gestraft/beperkt worden.
Downloaden is voor mij zoals een brief. De post mag ook niet kijken of er geen auteursrechterlijke beschermde stukken in je brief zitten.
Appelen en peren.
Een provider is niet hetzelfde als een website. De provider is slechts de beheerder van de infrastructuur, die niet actief aanmoedigt om auteursrechtelijk beschermde stukken te downloaden, terwijl de website de weg wijst naar de illegale content, en zodoende het downloaden van illegale content aanmoedigt (dat was ook de uitspraak in het geval van The Pirate Bay).
De provider is vergelijkbaar met wegenbeheer. De website met iemand die de weg wijst naar, laten we zeggen, hanengevechten.
Wegenbeheer is niet schuldig aan het aanmoedigen van het bezoeken of organiseren van hanengevechten, ook al wordt het wegennet gebruikt door organisatoren, deelnemers en toeschouwers.
En de post is hooguit vergelijkbaar met e-mail met daaraan attachments met illegale content.
Echter, zo wordt illegale content over het algemeen niet gedeeld. Dat gebeurt vrij openlijk op door iedereen raadpleegbare websites.
Dat is dus ongeveer hetzelfde als illegale cd's versturen in een transparante doos. En dan ook nog veelvuldig.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)