Dit is ook niet "de werkelijkheid" wat je hier neerschrijft.
Ik beschik over een aantal bossen en ben aangesloten bij de Provinciale Bosgroep, die ons helpt met het bosbeheer. Van hen mochten we zelfs een gemengd bos (eik, den, beuk) "volledig" kappen zonder verplichting van opnieuw op te planten. Of gewoon kappen naar onze behoefte: enkel de dorre bomen kappen, kappen naarmate we hout nodig hadden. De natuur zou verder zijn werk doen ... nieuwe zaden ... nieuwe bomen ... zwarte Els laten ontspringen, m.a.w. het bos van nature uit laten begroeien.
Ik ben toevallig op dit topic uitgekomen en voel me als werknemer bij een van de vele Vlaamse Bosgroepen toch geroepen om hier op te reageren. Wat je schrijft, Creatief, is niet helemaal correct. Ofwel bedoel je het correct maar schrijf je het verkeerd neer.
Als privé-bosbeheerder kan je twee soorten 'vergunningen' krijgen om bosbeheerwerken uit te voeren.
Beheerwerken kunnen zijn: dunning, eindkap, bestrijding exoten, aanleg bosrand, aanleg open plek, herbebossing, ...
De twee vergunningen zijn:
- goedgekeurd bosbeheerplan: geldt (tot goedkeuring nieuw natuurdecreet) voor 20 jaar. Hierin staan ALLE beheermaatregelen voor de komende 20 jaar voor jouw perceel beschreven. Je mag die werken uitvoeren, binnen de voorwaarden gesteld in dat beheerplan, zonder hier melding van te doen.
- Kapvergunning: is maar 5 jaar geldig. Daarna moet je een nieuwe aanvragen.
In eender welk geval, mogen je beheerwerken nooit leiden tot een afname van de oppervlakte bos. Kleine noot: een open plek in het bos, blijft bos! Hetzelfde geldt voor wegen, dreven, enz...
ALS je dus een eindkap/kaalkap aanvraagt, moet je automatisch aangeven HOE je zal herbebossen. Dat kan op twee manieren:
- kunstmatig: iemand zal opnieuw bomen in de grond steken.
- natuurlijk: je wacht enkele jaren tot de natuur zijn werk doet en er opnieuw bomen beginnen groeien.
Ik denk dat jouw vergissing er in schuilt dat er in jouw geval is gekozen voor
natuurlijke herbebossing. Hierbij moet je -in eerste instantie- inderdaad niet zelf opnieuw bomen in de grond steken, maar het is en blijft
verplicht om terug bomen te krijgen.
Het addertje dat hier schuilt is dat er bij natuurlijke herbebossing na drie jaar een controle gebeurt door de boswachter. Indien hij of zij evalueert dat de natuurlijke herbebossing niet voldoende gelukt is, je alsnog de verplichting krijgt van het Agentschap voor Natuur en Bos om zelf bomen en/of struiken aan te planten.
Tenzij er kwaad opzet is van de eigenaar (bv toekomstige bouwplaats boom-vrij houden om compensatieplicht te ontlopen), raken de meeste percelen in bosrijk gebied spontaan verbost.
Tot zover mijn betoog! Leuk te lezen dat onze leden ook op deze fora reclame maken! Nu hopen dat we ondanks de tegenvallende subsidies nog een tijdje kunnen blijven bestaan!