LinkedIn-beding in arbeidscontracten

Jan S
Topic Starter

LinkedIn-beding in arbeidscontracten

#1 , 13 apr 2011 16:18

LinkedIn-bedingOpvallend precedent in Nederland: een werknemer werd daar veroordeeld tot een boete van maar liefst tienduizend euro voor... het toevoegen van een contact op de netwerksite LinkedIn, waarmee hij het relatiebeding dat opgenomen was in zijn arbeidscontract zou geschonden hebben.

Relatiebeding
Een relatiebeding is 'een bepaling in de arbeidsovereenkomst waarin wordt afgesproken dat er na beëindiging van het arbeidscontract beperkingen zijn in de mate waarop contact onderhouden mag worden met relaties van de werkgever'.

Stel dat een werknemer gaat werken voor een concurrent van zijn vorige werkgever, en via LinkedIn (of een andere netwerksite) zijn hele netwerk (opgebouwd bij de eerste werkgever) op de hoogte brengt van zijn overstap én klanten gaat ronselen voor de nieuwe werkgever. Eerder had een Britse rechtbank al geoordeeld dat, indien er een relatiebeding in het arbeidscontract staat, alle LinkedIn-gegevens bijgevolg moeten afgestaan worden. Het LinkedIn-beding is intussen al vakjargon geworden en meer en meer HR-professionals en juristen raden bedrijven dan ook aan om het aldus in het arbeidscontract te stipuleren. Uiteraard is er nog veel discussie over, want van wie zijn de relaties eigenlijk?

Wie dus plant van job te veranderen en een relatiebeding heeft ondertekend, kan de bepalingen ervan maar beter nog eens goed doorlezen omtrent met wie men wel of niet contact mag hebben nadien.
Bron: http://www.hln.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Jullie 2 cents hierover?
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 apr 2011 19:47

Komt vaker voor dan een mens zou kunnen denken en ergens kan ik me in die uitspraak wel vinden eigenlijk.
Werkgever X gebruiken voor het uitbouwen van een interessant netwerk en daarna dat netwerk te gelde maken via werkgever Y, tja,...

Jan S
Topic Starter

#3 , 14 apr 2011 09:22

Akkoord, maar niet alles en zeker niet alle contacten op LinkedIn leg je zuiver via je werk. "alle LinkedIn-gegevens afstaan" zoals die Britse Rechtbank oordeelde, lijkt mij dan ook wat vergaande (en hoe en waar trek je de grens dan?)... of niet?
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 17 apr 2011 20:41

ik denk wel dat de rechtbank zal beslist hebben dat het hier zal gaan over alle gegevens waar van is bewezen dat ze duidelijk binnen de driehoek
werkgever / bediende / klant staan. Over alle andere kontakten die voertvloeien uit een prof loopbaan maar geen direct liaison hebben met het
bedrijf waarvoor je werkte hoort daar volgens mij niet bij.
Maar ik kan met als werkgevr zeker vinden in dergelijke uitspraken als men daar niet te ver in gaat. Ik kan moeilijk een vertegenwoordiger /
werfleider verbieden om bijvoorbeeld verdere kontakten te hebben met een loodgieter/onderaannemer die hij/zij ontmoeten op een werfvergadering waar ons
bedrijf de electriciteit ook als onderaannemer zou uitvoeren. Komt die zelfde vtw/werfleider te werken voor een concurrent dan is dat andere koek. Dat er dan
een concurrentie beding bestaat dat diezelfde man/vrouw kontakten legt met de hoofdaannemer lijkt mij evident. Ik heb u als wergever reeds vergoed voor de
geleverde arbeid/prestaties en wat daar uit verder vloeit is mijn eigendom en niet die van u.
Gaat diezelfde persoon werken als bediende voor de hoofdaannemer en speelt hij de kennis die hij/zij opdeed bij ons uit tegenover een concurrent dan kan je daar weinig tegen doen. Alles zal dus wel zeer afhanelijk zijn van de functie die men nadien gaat uitvoeren.
Het lijkt mij zelfs erg moelijk om een concurrentiebeding te laten gelden als een ex bediende bijvoorbeeld gaat werken als tekenaar bij een concurrent
daar waar hij/zij bvb verkoper was bij ons gezien hij/zij geen rechtsreeks kontakt meer geeft met "buiten"
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jan S
Topic Starter

#5 , 17 apr 2011 21:30

interessant, interessant...

Gehenna

#6 , 21 apr 2011 19:46

Staat ook in mijn contract. Niet letterlijk maar dit valt duidelijk onder de 'concurrentie voorwaarden'. Ik mag na ontslag of opzegging niet dezelfde of gelijkaardige job uitoefenen, niet bij een concurrent, niet als zelfstandige.
Om die reden (en nog andere) heb ik dan ook geen enkele klant in mijn contacten staan. Dat hoort niet.

Jan S
Topic Starter

#7 , 22 apr 2011 09:05

Akkoord, maar is toch ook beperkt in tijd...? Bovendien vermeldt het beding dat er ook sprake moet zijn van klantenwerving, wat toch niet noodzakelijk het geval moet zijn bij het onderhouden van contacten?

Gehenna

#8 , 26 apr 2011 15:25

Bij mij is het gedurende 2 jaar.
Verder heel delicaat. Waar ligt de grens? Als je contact hebt met de klanten van je vorige baas kan je toch veronderstellen dat die klanten jou ook contacteren bij je nieuwe baas? Natuurlijk is alles afhankelijk van de sector. Er zijn er die aan de haal gaan met het volledige klantenbestand. Natuurlijk wil een zaakvoerder zich daartegen beschermen.
Ik weet 1 ding en dat is dat concurrentie hard is.

69_Shorty_69

#9 , 29 apr 2011 00:02

Staat ook in mijn contract. Niet letterlijk maar dit valt duidelijk onder de 'concurrentie voorwaarden'. Ik mag na ontslag of opzegging niet dezelfde of gelijkaardige job uitoefenen, niet bij een concurrent, niet als zelfstandige.
Om die reden (en nog andere) heb ik dan ook geen enkele klant in mijn contacten staan. Dat hoort niet.
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dit wettelijk is want dit is toch een inbreuk op de vrijheid van je jobkeuze, denk zelfs dat dit onder broodroof valt. Meen mij nog een artikel van paar jaar geleden bij een gameontwikkelaar die bij firma X ontslagen is en pas na 2 of 3 jaar terug in de game industrie mocht werken. Clausule is bij hooggerechtshof in de VS vernietigd.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Terug naar “Actuele Thema's”