energiefaktuur

Gaby
Topic Starter

energiefaktuur

#1 , 13 apr 2011 16:00

Ik vraag mij af, of het wettelijk correct is, dat wij bijna 150 euro meer moeten betalen voor onze energiefaktuur. Als ik naar de winkel ga, betaal ik toch ook niet extra, omdat mijn buur, 5 zakken aardappelen en vleeswaren gekocht heeft. Dat is toch te gek om te helpen donderen. Blijkbaar, kan dat hier en moet dat hier allemaal maar. Waar zijn nu allemaal die politiekers ? Ge hoort bij hen, weinig geroezemoes. Enfin, waar is men hier in Belgie mee bezig ? Zeker niet met aan de bevolking te denken, maar wel zeggen dat we moeten besparen op energie, maar we moeten dan wel dat van een ander betalen. Ik heb niks tegen zonnenpanelen, maar wie ze wil, moet zelf voor ALLES betalen, en niet een ander.
Men kan hier in Belgie geen regering aan één krijgen, alles slaagt hier veel meer op dan in andere landen. Dat kan hier toch niet goed blijven komen, het landje van belofte is het hier zeker niet meer,denk ik.
Maar die 150 euro ligt me zwaar op de maag,pff

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 13 apr 2011 18:09

Verkeerd uitgedraaide subsidieregeling. Dom, dom, dom. Zonnepanelen zijn alleen rendabel omdat ze zo zwaar gesubsidieerd worden. Anders zou geen zinnig mens die dingen ooit op zijn dak leggen. Maar vrees niets... binnen enkele jaren worden wel taxen geheven op het aantal m2 zonnepannelen of het aantal kWh geproduceerde energie... Denk maar aan de (verplichte) afschaffing van de 33% btw op een personenwagen versus introductie van de BIV; de afschaffing van het kijk-en-luistergeld versus de teledistributiebedrijven, enz. En eigenlijk gaat het niet eens om België maar wel om Vlaanderen; want in Wallonië stelt het probleem zicht niet.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 apr 2011 20:06

Economisch zijn zonnepanelen in ons land bovendien niet rendabel wegens te weinig zon. Maar er is natuurlijk wel eenn hele sector die hier mooie winsten mee maakt. Er werd hieromtrent nooit een voorafgaandelijke kosten/baten analyse gemaakt. Het is een blunder van formaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 18 apr 2011 12:43

Cru gesteld zou je zelfs kunnen zeggen dat de sector van de zonnepanelen als werkgever de sterkst gesubsidieerde is. Zelfs beschermde werkplaatsen of andere regelingen voor tewerkstelling kunnen daar mijn inziens niet eens aan tippen. Toen ik een bedrijfsleider een paar maanden terug hoorde klagen over feit dat alles wat hij had opgebouwd zou te niet
worden gedaan moest in toch even in mijn binnenste lachen. Wie een bedrijf startte met een potentiele markt heeft die zo zwaar gesubsidieerd wordt moet toegeven dat hij/zij toch wel stuk dat heeft gedaan op kosten van de maatschappij.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Redrum

#5 , 21 apr 2011 11:45

En eigenlijk gaat het niet eens om België maar wel om Vlaanderen; want in Wallonië stelt het probleem zicht niet.
In Wallonië moeten de groenestroomcertificaten betaald worden door de electriciteitsleveranciers en niet door de netwerkbeheerders. En denk jij dat Electrabel die betaalt zonder ze door te rekenen aan haar klanten?

Je krijgt in Wallonië trouwens meer gsc's dan in Vlaanderen. Het systeem is daar wel minder aantrekkelijk voor grote installaties en dat zijn ze in Vlaanderen vergeten.

Redrum

#6 , 21 apr 2011 11:56

Economisch zijn zonnepanelen in ons land bovendien niet rendabel wegens te weinig zon.
Ze zijn dat wel maar alleen op zo'n lange termijn dat particulieren ze nooit zouden overwegen.

Maar men haalt er onterecht economische rendabiliteit bij. Het is geen economisch verhaal, het is een Kyoto-verhaal. Het is een eenvoudige realiteit dat onze CO2-uitstoot achteruit moet en zonnepanelen zijn een uitstekende manier om dat te doen. Ook in ons land, daar is meer dan genoeg licht voor. Aangezien de efficiëntie van PV-panelen zelfs aanzienlijk daalt bij het stijgen van de temperatuur kan je trouwens soms beter PV-panelen plaatsen in gematigde klimaten dan in woestijnen. In België wordt in principe 85% van het WattPiekvermogen gehaald en dat is meer dan voldoende.

Bij het verminderen van de CO2-uitstoot is er wereldwijd slechts één gigantisch probleem: het kost geld en daarom wringen zoveel landen en bedrijven.
Europa verplicht daarom zijn lidstaten zelfs bij straffe van boetes om bepaalde doelstellingen te halen. Je kan dat als land proberen door rechtstreeks te investeren in propere energie, en je kan bv particulieren en bedrijven stimuleren om dat te doen. In beide gevallen kost dat geld, en het geld van een land komt doorgaans van zijn burgers.

Redrum

#7 , 21 apr 2011 12:26

Maar het grappigste van het hele verhaal is dat een van de grootste trekkers van groenestroomcertificaten ...Electrabel is. Datzelfde Electrabel is voor 30% aandeelhouder van Eandis, de netwerkbeheerder die zijn tarieven het meest verhoogt. Kwestie van hun inkomsten zeker te stellen. En ze komen daar gewoon mee weg, vooral doordat de publieke opinie in het harnas gejaagd is tegen de buurman met de zonnepanelen, die in de korf groenestroomcertificaten eigenlijk een kleine speler is. Leuk meegenomen, want Electrabel haat die buurman die zijn eigen stroom produceert en waar ze niks meer aan kunnen verdienen.

sniper

#8 , 21 apr 2011 15:39

[Bericht verwijderd daar niet ter zake doend.:Vandebos]
dus volgens de moderator mag diefstal, ook al is het georganiseerd door een bedrijf dat een monopolie heeft
goed bezig
het doet wel ter zake, omdat we allen bestolen worden
Laatst gewijzigd door sniper op 21 apr 2011 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Gehenna

#9 , 21 apr 2011 19:28

Allé mannekes, toch simpel. Wat je betaald mag je meenemen. Dus als ik de panelen van mijn buur betaal zijn ze mijn eigendom en wat mijn eigendom is wil ik ook in mijn bezit hebben :)
Volgens mij moeten de slimmen onder ons die extra kost toch kunnen afwimpelen? Het kan niet anders dan dat er wetten bestaan die gebruikt kunnen worden om de kosten te omzeilen.

Redrum

#10 , 22 apr 2011 09:35

Allé mannekes, toch simpel. Wat je betaald mag je meenemen. Dus als ik de panelen van mijn buur betaal zijn ze mijn eigendom en wat mijn eigendom is wil ik ook in mijn bezit hebben :)
Volgens mij moeten de slimmen onder ons die extra kost toch kunnen afwimpelen? Het kan niet anders dan dat er wetten bestaan die gebruikt kunnen worden om de kosten te omzeilen.
Het is natuurlijk het makkelijkst om mee te gaan in populistische desinformatie maar het slaat werkelijk nergens op.

Je betaalt de panelen van je buur niet. Als je de netwerkbeheerders gelooft, en ik zou daar al voorzichtig mee zijn :wink:, is de prijsstijging nodig om de kost van de groenestroomcertificaten te dragen. Dit is niet de aankoop van de panelen, maar een subsidie voor het opwekken van groene stroom. Men krijgt die voor zonnepanelen, windmolens, biomassacentraels en dergelijke.
Op zonnige dagen komt de overproductie van je buurman trouwens automatisch bij jou binnen, helaas rekent je electriciteitsleverancier je die stroom aan alsof ze van hen komt.

Er zijn wel rechtstreekse aankooppremies voor bv ecologische wagens, dakisolatie, dubbel glas, renovatiepremie, je kan daar altijd wat van gaan meenemen bij de buurman. Maar hou er rekening mee dat jouw buurman dan ook bij jou wellicht al wat dingen mag komen halen, want er is nogal wat gesubsidieerd in ons land. En subsidies worden altijd door iemand anders dan de gesubsidieerde betaald.

Gehenna

#11 , 26 apr 2011 15:35

Maar ze mogen mij die 'gratis' stroom aanrekenen, ik verbruik hem toch. DAAR heb ik helemaal geen problemen mee. Wel met een extra kost per jaar hiervoor. Daar heb ik een serieus probleem mee net zoals ik problemen heb met andere subsidies waarvoor mijn belastingsgeld gebruikt word. Er zijn belangrijker dingen om geld aan te spenderen ipv subsidies allerhande.

By the way: ik heb niks gesubsidieerd in huis behalve potgrond en teelaarde van een ecologisch merk, betaald met ecocheques waarvan ik niet weet wie die betaald.

Redrum

#12 , 27 apr 2011 09:15

Maar ze mogen mij die 'gratis' stroom aanrekenen, ik verbruik hem toch. DAAR heb ik helemaal geen problemen mee. Wel met een extra kost per jaar hiervoor. Daar heb ik een serieus probleem mee net zoals ik problemen heb met andere subsidies waarvoor mijn belastingsgeld gebruikt word. Er zijn belangrijker dingen om geld aan te spenderen ipv subsidies allerhande.

By the way: ik heb niks gesubsidieerd in huis behalve potgrond en teelaarde van een ecologisch merk, betaald met ecocheques waarvan ik niet weet wie die betaald.
Iemand die nooit gebruik maakt van subsidies bestaat niet. De jeugdbeweging, de sportclub, .... Zelfs als je naar Loft of de Helaasheid der Dingen gaat kijken betaal je een extra kost voor iets dat je eigenlijk al gesubsidieerd hebt. Als je europese steak of europese melk koopt, betaal je een extra kost voor iets dat je al gesubsidieerd hebt. Het is een discussie over het geslacht der engelen.
We gaan volgend jaar opnieuw een prijsstijging voor distributie krijgen, en in 2013 nog eens, want Eandis gaat geld nodig hebben voor de windparken in de Noordzee. Dat arme Eandis heeft dat geld nochtans, net als nu, in 2010 maakten ze bv meer dan 250 miljoen euro winst. Maar omdat de aandeelhouders geen cent minder dividend willen, moet de burger dokken voor de operationele kosten

Of er belangrijkere dingen zijn om geld aan te spenderen dan CO2-reductie is trouwens ook een discussie op zich.

Redrum

#13 , 27 apr 2011 09:33

Maar ze mogen mij die 'gratis' stroom aanrekenen, ik verbruik hem toch. DAAR heb ik helemaal geen problemen mee. Wel met een extra kost per jaar hiervoor.
Voor de duidelijkheid, ik vind ook dat men daar geen extra kost mag voor aanrekenen, want die extra kost is er namelijk niet bij particulieren.
Je moet alleen maar snappen, dat dat ook niet is wat men doet. 't Is gewoon een verdoken belasting.

Streets

#14 , 20 mei 2011 23:19

Iedereen betaalt toch ook mee voor de kinderen van de geburen?

Streets

Terug naar “Actuele Thema's”