Invaliditeitsuitkering en nieuw woonland

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pokemon

#17 , 06 apr 2011 11:29

Even een update, omdat dit in de toekomst anderen helpen kan.

Ik heb bericht gehad van Minister Onkelinx. Het overzetten van ziektegeld is geen probleem, het overzetten van de ziekteverzekering wel, omdat er geen voorziening is voor Amerika.

Dus, ik schreef de commissie van gelijke kansen en discriminatie een mail, legde alles uit. Ik zei dat, ondanks dat de wet zegt dat het moet kunnen mits toestemming, het niet kan omdat de voorzieningen niet getroffen zijn. Het kan niet zijn dat die dan beperkt wordt in regio, omdat er geen akkoord wordt gemaakt buiten de regio. Ik haalde er alles bij, ook de nieuwe wet dat de voorzieningen getroffen zijn om binnen gans Europa alles zonder problemen te transfereren voor een invalide. Ervoor waren alleen bepaalde landen makkelijk toegankelijk voor het overzetten van de ganse nest, zoals Spanje. Wilde je binnen Europa verhuizen, dan was er voor bepaalde landen heel wat heisa nodig, maar vanaf 1 mei niet meer, bijna een formaliteit.

Die commissie broedde er een tijd op, gaf me gelijk en er is nu een wetsaanpassing aangevraagd. Het is niet dat de voorziening er niet is, dat ge er geen recht op hebt, dan moet de overheid maar zorgen dat de voorziening er is, zo zegt men.

Ik moest van hen het ziekenfonds inschakelen om deze wetsaanpassing met hen samen te ondersteunen. Ik heb dat gedaan en ook die zijn nu bezig op de juridische dienst.

Pokemon

#18 , 07 nov 2011 18:36

De discriminatiekommissie liet weten dat de oplossing buiten hun scope ligt en raadde me aan de Federale Ombudsdienst te contacteren. Die liet me weten er zich niet mee bezig te houden. Degene die mijn dossier verzorgde bij de komissie is een jaar op tijdskrediet, die kan ik pas over een maand of 9 terug aanschrijven. Mijn ziekenfonds weigert al 9 maanden een deftig antwoord te sturen. Men belooft van te antwoorden en doet het niet.

Ik heb nog een andere weg gevonden, waarbij hopelijk wat meer resultaat volgt. Meer daarover later, als ik ervan resultaat heb.

Reclame

Pokemon

#19 , 04 jan 2012 13:53

Even nog een update.

Ik schreef ondertussen staatssecretaris Délizée aan, gezien die als functie heeft de discriminatie van invalides te bestrijden. Helaas, die is met de nieuwe regering ondertussen staatssecretaris af eer ik een antwoord had. Zijn kabinet heeft tot nu toe nog niet geantwoord, maar ik blijf ze porren. Wat blijkt nu: Délizée heeft, voor zijn job ten einde was, een speciale discriminatiecommissie opgericht voor invalides. Daar heb ik het hoofd van aangeschreven per email. Uiteraard nog niks gehoord, zo gaat dat in België.

Wat rest me nu nog te doen: wachten op antwoord van Délizée zijn dienst en de nieuwe discriminatiecommissie. Met dat antwoord kan ik mijn ziekenfonds een aangetekende sturen. Met hun antwoord kan ik de partijleider die achter mijn ziekenfonds steekt aanschrijven. Indien dat niets oplevert, kan ik klacht indienen bij de VN, want die hebben een speciale kklachtendienst als een lidstaat invalides discrimineert en België heeft die akte ondertekend. Indien men bot vangt in eigen land, moet men daar beklag doen.

Mijn dagen zijn gevuld door mijn Outlook te checken voor antwoorden en mijn agenda over wie ik terug moet mailen om ze aan te sporen mij te antwoorden. Zielige bedoening is het dat mensen weigeren van hun job te doen en alles van zich afschuiven, omdat België nu eenmaal is gevuld met zoveel departementen, instituten, instanties en noem maar op, dat men dat ook kan doen. Wat men niet beseft is dat elke maand dat ik moet wachten er een teveel is. Met afgrijzen zie ik elke winter tegemoet, wetende wat voor een pijn dat weer met zich meebrengt en tel ik de dagen af naar warmer weer. Maar ik ben niet de persoon die opgeeft. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik was me net aan het bedenken dat als er niks uit de bus komt voor 2014, ik misschien kan genieten van de Health Care law in 2014! Of dat ik door die verandering misschien tegen dan toch mijn ziekteverzekering kan porren ... Hoop doet leven

Pokemon

#20 , 08 jan 2012 17:05

Nog een update:
De nieuwe regering Di Rupo heeft een aparte cel opgericht bij het FOD ter bestrijding van discriminatie van invaliden, om tegemoet te komen aan de vraag van de VN. Daar heb ik verschillende personen van gemaild vandaag.

De speciale discriminatiecommissie opgericht voor invaliden van Délizée is blijkbaar verhuisd naar het centrum voor gelijke kansen, liet men mij weten. Die heb ik ook nog gemaild.

bartvdv

#21 , 08 jan 2012 17:22

Het lijkt mij pas discriminatie mocht iemand naar een warm en ziektegewijs duur land verhuizen - waarmee België geen overeenkomsten heeft - en daar veel duurdere ziektekosten terugbetaald krijgen, terwijl anderen die wel blijven het met veel minder moeten stellen. En dat terwijl er warme landen zijn die veel dichter bij huis liggen en waarmee wel overeenkomsten zijn. Het feit of iemand wel of niet de taal spreekt, lijkt mij geen argument. Talen kan je leren.

Pokemon

#22 , 09 jan 2012 12:11

Zoals ik reeds zei, zijn de "warme" landen korterbij niet geschikt door hun koudere winters voor mijn pijn. Ik kon ooit Spaans, mijn ziekte heeft dat vernnietigd en de mogelijkheid om het terug te leren ook.

spanie42

#23 , 28 feb 2015 10:22

Concreet geval: iemand is 59 jaar, na 1 jaar ziekte-uitkering sedert 21 januari 2015 op invaliditeit.
Adviserend geneesheer mutualiteit gaf vrijstelling controle tot 2021 (wettelijk pensioen).

Mag betrokkene naar Spanje gaan wonen?
Blijft een adres in België verplicht?

Terug naar “Andere”