datum ontvangst?

Vealing
Topic Starter

datum ontvangst?

#1 , 05 apr 2011 19:57

Ik heb een brief gekregen van mijn energieleveransier. De brief is op 29 maart uit hun printer gerold, maar ik heb de brief pas vandaag, 5 april ontvangen. Op de envelop staat er geen stempel van de post met afleveringsdatum op.
Ik heb in de algemene voorwaarden gelezen dat ik binnen de 15 kalenderdagen na ontvangst moet betalen, maar hoe wordt de datum van ontvangst berekend indien de envelop niet is afgestempeld door de post?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 05 apr 2011 21:42

Dat is het eeuwige probleeem van de brieven die niet afgestempeld zijn. Normaal mag je bij de datum die op de brief staat gemakkelijk een volle week bijtellen voor dat die bij de post toekomt. Soms zelfs 2 weken. U kan dat idd. nooit bewijzen dat die brief u pas meer dan een week na de datum op de brief toegekomen is. De energieleverancier kan het tegendeel niet bewijzen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

EvilFreD

#3 , 05 apr 2011 22:14

Overigens is het wel zo dat u uw maandelijkse voorschotten dient te betalen. Brief of geen brief.
Ook een afrekening is iets waarvan u wordt verondersteld dat u weet dat u hem gaat krijgen.
Hopen dat de schriftelijke bevestigingen daarvan uitblijven gaat dus niet werken.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Gebruiker34

#4 , 05 apr 2011 23:16

Ik heb een brief gekregen van mijn energieleveransier. De brief is op 29 maart uit hun printer gerold, maar ik heb de brief pas vandaag, 5 april ontvangen. Op de envelop staat er geen stempel van de post met afleveringsdatum op.
Ik heb in de algemene voorwaarden gelezen dat ik binnen de 15 kalenderdagen na ontvangst moet betalen, maar hoe wordt de datum van ontvangst berekend indien de envelop niet is afgestempeld door de post?
Verwittig uw energieleverancier via fax: Ik mocht uw factuur van 29 maart pas ontvangen op 5 april. Wilt u dus noteren dat de betaaltermijn van 15 dagen dan ook pas aanvangt op 5 april.

Vealing
Topic Starter

#5 , 06 apr 2011 07:00

hartelijk dank allemaal
Overigens is het wel zo dat u uw maandelijkse voorschotten dient te betalen. Brief of geen brief.
Ook een afrekening is iets waarvan u wordt verondersteld dat u weet dat u hem gaat krijgen.
Hopen dat de schriftelijke bevestigingen daarvan uitblijven gaat dus niet werken.
Domiciliëring is dus de beste optie als ik niet te laat wil betalen omdat ik de post belachelijk laat heb gekregen...

Stel dat ik niet akkoord ben met de eindafrekening en de domiciliëring in de bank laat terugdraaien, krijg ik dan onmiddellijk een aanmaning of heb ik de tijd om dit binnen die 15 kalenderdagen aan te vechten via aangetekend schrijven zonder dat ik verplicht kan worden de aanmaaningskosten te betalen?
(ik zit nog maar in de stap aansluiting en dat is al een dikke soep, dus ik verwacht het ergste)

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2011 09:21

Ik betaal mijn energiefactuur ook via domiciliëring en krijg elke maand de factuur opgestuurd met de melding dat het bedrag over 14 kalenderdagen van mijn rekening zal gaan. Tot die tijd heb ik de mogelijkheid om de factuur eenvoudig weg te protesteren indien nodig.

JohnD

#7 , 06 apr 2011 09:57

Uiteraard, maar het gaat hier over al die miljoenen andere poststukken waar de ontvanger niet kan bewijzen dat hij een brief pas ontvangen heeft op een merkelijk latere datum dan degene die vermeld is in de hoofding van die brief. De duidelijke bewijslast (datumstempel) word aldus aan de bestemmeling ontnomen, en het zijn weer de vrederechters die in geval van betwisting er met hun klak zullen naar gooien (meestal in het voordeel van de afzender).
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#8 , 06 apr 2011 10:14

Domiciliering is uiteraard zeer gemakkelijk en men hoeft zich van niets meer aan te trekken. Laten we echter niet vergeten dat een domiciliering een aantal zeer grote nadelen heeft.

1) De datum waarop het bedrag van uw rekening gaat is gewoonlijk 1 tot 2 weken voor de uiterste betaaldatum. En ik hou hier nog geen rekening met het feit dat men u nog niet onmiddellijk een herinnering stuurt als u 2 tot 3 dagen na de uiterste betalingsdatum uw betaling doet. Reken dat alles maar eens uit voor iemand die alles per domiciliering doet.
2) De kosten die de bank aanrekent bij ontoereikend saldo, waardoor de domiciliering niet kan doorgaan zijn enorm hoog (€5 tot €7 is niet ongewoon)[*]. Als je geen kredietlijn hebt bij de bank moet je dus evengoed voortdurend je rekeningsaldo in het oog houden. Die kosten alleen al zijn voldoende om van domicilieringen af te zien.
3) Als zoals bij een energieleverancier het voorschotbedrag steeds hetzelfde is en de mededeling ook kan je hier best met een bestendige opdracht werken (datum die dan later is dan de datum van de domiciliering). Als de betaling dan al eens niet kan doorgaan worden er ook zo'n hoge kosten niet aangerekend.

Uitgezonderd voor diegenen die er altijd warmpjes bijzitten en altijd te vroeg hun rekeningen betalen vind ik persoonlijk een domiciliering niets.

[*] Dat de banken maar al te goed weten en profiteren van de exorbitante kosten die het niet kunnen doorgaan van een domiciliering kunnen meebrengen weet men bij Dexia maar al te goed. Zij hebben de "RED" rekening uitgevonden waarbij die kosten niet aangerekend zullen worden.

JohnD

#9 , 06 apr 2011 10:28

Ik betaal mijn energiefactuur ook via domiciliëring en krijg elke maand de factuur opgestuurd met de melding dat het bedrag over 14 kalenderdagen van mijn rekening zal gaan. Tot die tijd heb ik de mogelijkheid om de factuur eenvoudig weg te protesteren indien nodig.
Dat is toch wel uitzonderlijk. Van de domicilieringen die ik krijg gaat het bedrag wel max. 2 tot 3 dagen later van mijn rekening. Ik spreek hier wel niet van facturen van energieleverancier of internetprovider. De uiterste betaaldatum van die laatsten ligt gewoonlijk 1 tot 2 weken later.

Terug naar “Andere”